فضاپیمای رباتیک روسی از «ایستگاه فضای بین‌المللی» جدا شد

مقامات آژانس فضایی روسیه در بیانیه‌ایند: پس از جدا شدن فضاپیمای پراگرس ام‌اس-21 از ماژول پویسک ایستگاه فضایی بین‌المللی، سطح بیرونی آن مورد بررسی قرار گرفت. هیچ آسیبی پیدا نشد.

آژانس فضایی روسیه قصد داشت فضاپیمای یکبارمصرف پراگرس 82 را جمعه شب از مدارک خارج کند اما پس از جدا شدن آن، مقامات درباره گزینه‌های بیشتر برای فضاپیما صحبت کنند. از جمله احتمالاً آن را دوباره به ماژول «پریچال» (Prichal) ساخت روسیه در ایستگاه متصل کنند تا بازرسی‌های بیشتر در مورد آن صورت بگیرد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای «پراگرس» (Progress) که ناسا آن را «پراگرس ۸۲» (Progress 82) و «آژانس فضایی روسیه» (Roscosmos) آن را «پراگرس ام‌اس-21» (Progress MS-21) می‌نامد، پس از گذراندن نزدیک به چهار ماه در آزمایشگاه مداری، در ۱۷ فوریه ساعت ۹:۲۶ بعد از ظهر به وقت محلی شرقی از ماژول «پویسک»(Poisk) «ایستگاه فضای بین‌المللی»(ISS) جدا شد. این حرکت، هفت روز پس از آن اتفاق افتاد که مهندسان آژانس فضایی روسیه در ۱۱ فوریه، نشت مایع خنک‌کننده را در فضاپیمای بدون سرنشین پراگرس گزارش کردند. این مشکل، فضانوردان را بر آن داشت تا یک تصویر خارجی را با کمک یک بازوی رباتیک برای یافتن نشانه‌های آسیب در فضاپیما انجام دهند.

آرند گفت که نشت مایع خنک‌کننده فضای پراگرس 82، بر سیستم‌های اویونیک خودکار که فضاپیما را کنترل می‌کند، اما فضاپیما احتمالاً می‌تواند به طور کامل از مدار بیرون بیاید.

نشت مایع خنک‌کننده در پراگرس 82، دومین مورد از ماه دسامبر در ایستگاه‌های بین‌المللی است که درست پس از ورود فضایپیمای «پراگرس 83»(Progress 83) در هفته گذشته رخ داد. اولین مورد نشت مایع خنک‌کننده در یک فضای روسی، نشت کپسول «سایوز ام‌اس-22» (Soyuz MS-22) در ۱۴ دسامبر بود که باعث شد سه خدمه ایستگاه بین‌المللی، هیچ وسیله نقلیه‌ای برای بازگشت به خانه وجود نداشته باشد.

بخوان  موسیقی الکترونیک با ریتم انسانی
در نهایت، آژانس فضایی روسیه تصمیم گرفت فضایی را طبق برنامه ریزی بر فراز اقیانوس آرام فرود بیاورد. این آژانس فضایی در یک پست تلگرامی نوشت: گنجاندن موتور پراگر ام‌اس-۲۱ برای کاهش سرعت خروج از مدار، در ۱۹ فوریه در ساعت ۰۶:۱۵ به وقت مسکو برنامه‌ریزی شده است. در نتیجه این کار، فضاپیما به جو وارد می شود و منهدم می شود.

از آنجایی که پراگرس 82 از ایستگاه‌های بین‌المللی جدا می‌شود، فضانوردان حاضر در ایستگاه به فضایپیما فرمان می‌دهد که 100 درجه بچرخد تا عکس‌های بیشتری را از فضاپیماهای نشت‌کننده می‌خرد.

فضاپیمای رباتیک روسی از «ایستگاه فضای بین‌المللی» جدا شد

پراگرس 82 پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضاپیمای رباتیک روسی که نشت مایع خنک شود، چند روز قبل از «ایستگاه فضای بین‌المللی» جدا شد در حالی که یک فضانورد از آن عکس گرفت و به دنبال یافتن نشانه‌هایی از آسیب بود.

وی افزود: همکاران روسی ما ارزیابی‌هایی را در مدت زمانی که فضاپیما می‌تواند بدون خنک‌کننده کار کند، انجام می‌دهد. ما باور داریم که همه سیستم‌های اویونیک طبق برنامه عمل می‌کنند و این موضوع اصلاً هیچ تأثیری بر سیستم پیش‌رانش ندارد. ما بسیار مطمئن هستیم که کنترل فضاپیما، نرمال خواهد بود.

«جف آرند» (جف آرند)، مدیر دفتر مهندسی و ادغام ایستگاه فضایی بین‌المللی در «مرکز فضای جانسون»(JSC) ناسا، روز جمعه در یک نشست خبری گفت: دلیل روشن‌کننده مایع خنک‌کننده، توسط ناسا و همتایان آنها در فضای آژانسی. روسیه در حال بررسی است. بازرسی اوایل این هفته، با استفاده از بازوی رباتیک «کانادارم۲»(Canadarm2) برای جمع آوری تصاویر از منطقه مشکوک کامل شد و گروه‌ها در حال ارزیابی آن تصاویر هستند.

مهندسان آژانس فضایی روسیه داده‌اند که برخورد یک ریزشهاب‌سنگ ممکن است باعث خنک‌کننده خنک‌کننده در کپسول سرنشین‌دار سایت شود اما علت نشتی پراگرس ۸۲ هنوز مشخص نشده است. آژانس فضایی روسیه قصد داشت در ۲۰ فوریه، یک سایوز جایگزین را برای خدمه سرگردان شامل «سرگئی پروکوپیف»(Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین»(Dmitri Petelin)، فضانوردان روسیه و «فرانک روبیو»(Frank Rubio)، فضانورد ناسا. به فضا بفرستد. پس از مشخص شدن نشت مایع خنک کننده پراگرس 82، این پرتاب تا ماه مارس به تعویق افتاد.

ناسا در بیانیه ۱۵ فوریه نوشت: تاریخ پرتاب فضایپیمای جایگزین «سایوز ام‌اس-۲۳» بدون سرنشین به ایستگاه‌های بین‌المللی در دست بررسی است.