فوران یک شراره خورشیدی قدرتمند در کلاس X

با توجه به اعلام پایگاه Spaceweather.com که رویدادهای آب و فضای هوایی را ردیابی می‌کند، هیچ CME مرتبط با شراره خورشیدی روز شنبه وجود نداشت.

به تازگی یک شراره خورشیدی بزرگ در کلاس X از خورشید فوران کرد که باعث یک خاموشی موقت رادیویی در آمریکای جنوبی شد.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های عظیم ذرات باردار روی خورشید هستند و شدیدهای متفاوتی دارند. شراره‌های کوچکتر در کلاس A و کلاس C نشان‌دهنده رویدادهای نسبتاً جزئی هستند، در حالی که شراره‌های قوی‌تر در کلاس M می‌توانند به تقویت شفق‌های قطبی شوند. شراره‌های در کلاس X نیز قوی‌ترین نوع شراره‌های خورشیدی هستند. قوی ترین شراره ثبت شده در کلاس X در سال ۲۰۰۳ رخ داد.

شراره‌های شدید خورشیدی نیز می‌توانند از مواد خورشیدی قدرتمندی داشته باشند، در چیزی که آن‌ها را پرتاب جرم تاجی(CME) می‌نامند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک شراره بزرگ خورشیدی شنبه(۱۱ فوریه) از خورشید فوران کرد و باعث خاموشی رادیویی در بخش‌هایی از زمین شد و زمینه را برای شراره‌های بیشتر در آینده فراهم کرد.

گزارش مرکز پیش‌بینی هوای فضای ایالات متحده (SWPC)، این شراره عظیم خورشیدی است که به عنوان یک رویداد قدرتمند در کلاس X1.1 در مورد استفاده از چنین طوفان‌های خورشیدی ثبت شده است، در ساعت 10:48 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی( ۱۹:۱۸ به وقت ایران) روز شنبه به اوج خود رسید.

شراره خورشیدی کلیه لایه‌های سطح خورشید شامل شیدسپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چند درجه کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت یافتن الکترونها، پروتون ها و یونهای سنگین تا نزدیکی سرعت نور می شود و اشعه های را تولید می کنند و لایه های الکترومغناطیس را می سازند که شامل کلیه الکترومغناطیسی از رادیویی تا اشعه گاما می شود. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند.

بخوان  مایکروسافت تیمز در حال افزایش سرعت است، شما چیزهای خوش شانس

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد شش ضرب در ۱۰ به توان ۲۵ ژول می‌شود که در حدود یک‌ششم انرژی از سطح خورشید در هر دقیقه خارج می‌شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز شراره ستاره‌ای گفته می‌شود.

انتهای پیام



منبع

زمانی که زمین مستقیماً مورد هدف خورشید باشد، قوی‌تریناره‌های خورشیدی و پرتاب جرم تاجی می‌تواند با سیستم‌های ارتباطی و نیروگاه‌های زمینی تداخل داشته باشد و حتی فضانوردان و ماهواره‌ها را در فضا به خطر بیندازند.

این مرکز گزارش داد که این شراره خورشیدی از مناطق خورشیدی به نام «منطقه فعال ۳۲۱۷» سرچشمه گرفته و خاموشی موقت رادیویی را در آمریکای جنوبی ایجاد کرده است.

البته این پایگاه گزارش داد CME از یک رویداد متفاوت مشاهده شد که فوران یک رشته خورشیدی از نیمکره خورشید شمالی بود که به سمت زمین رهسپار شد و باید در ۱۴ فوریه به زمین برسد که می‌توان یک قطب خورشیدی شدیدتر کرد.

بنابراین ناظران آسمان قطب شمال می‌توانند برای روز ولنتاین شاهد یک نمایش شگفت‌انگیز نوری از شفق قطبی باشند.

گفتنی است که رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا ویدیوی خیره کننده از این شراره خورشیدی به ثبت رسیده است.

مقامات SWP در یک بیانیه با ۳۰ اعلام خبر نوشتند: چون این منطقه در سراسر خورشید حرکت می‌کند، فوران شراره‌های بیشتری از آن انتظار می‌رود که به مکان‌های فرکانس‌های بالا(۳-مگاهرتز) را مختل می‌کند.