كاربرد تكنولوژي نانو در صنعت ساختمان | 1biti

قانون مور بیان می‌کند که هر دو سال یک بار، تعداد ترانزیستورهای یک تراشه در مساحت ثابت، دو برابر می‌شود. فناوری نانو ، نانو فناوری یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری می باشد که صنايع زیادی را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌هایی با ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر می باشد. از همه این موارد گذشته، نمی‌توان تاثیر نانو تکنولوژی بر صنعت و مزایای بی نظیر آن را نادیده گرفت. نانو می‌تواند باعث بروز تحولاتی بی نظیر در صنعت شود که اگر بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد، شغل‌های جدید ایجاد می‌کند.

الکتریسیته ساکن و فناوری نانو [ویرایش]

بسیاری از بطری ها از پلاستیک حاوی نانوکیل ها ساخته می شوند که مقاومت به عبور اکسیژن, کربن دی اکسید و رطوبت را افزایش می دهند و این به حفظ آب و گاز و افزایش عمر قفسه ای تا چند ماه کمک می کند. کامپیوترهای سریع تر، کوچک تر، و قدرتمندتر که برق بسیار کمتری مصرف می کنند، با باتری هایی با دوام طولانی تر ، مدارهای ساخته شده از نانولوله های کربنی می توانند در حفظ رشد قدرت کامپیوتر، حیاتی باشند و اجازه دهند قانون موری ادامه یابد. در ادامه این بخش مهم و مفید از نمناک 10 اثر نانوتکنولوژی وجود دارد که زندگی ما را به صورت روزانه تحت تاثیر قرار می دهد. در کنار اين پيش‌بيني‌ها، اين سوال بايد مطرح شود که جايگاه کشورهايي که به نانوتکنولوژي دسترسي ندارند، در بازارهاي آينده و اقتصاد جهاني چه خواهد بود.

  • به طور مثال در شکل زیر، چینش اتمی سبز رنگ که به صورت یک حلقه با بار الکتریکی مثبت در آمده است، بین دو قطب منفی به واسطه نیروی دافعه کولمبی حرکت می‌کند.
  • نانوحامل ها به عنوان حامل دارو برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، که مستقیماً دارو را به تومور و یا تامین خون منتقل می کنند، در حالی که بافت سالم را حفظ می کنند.
  • بیش از یک دهه بعد، پروفسور نوریو تانیگوچی در کاوش در ماشینکاری فوق دقیق، اصطلاح فناوری نانو را ابداع کرد.
  • انواع مختلفی از عناصر ردیابی مانند نانولوله‌های کربن، نانوسیم اکسید روی یا نانوذرات پالادیوم در حسگرهای مبتنی بر فناوری نانو قابل استفاده هستند.
بخوان  چگونه برای شروع یک شرکت با اینترنت
استفاده کرد که هر کدام به نوعی با زندگی روزمره انسان‌ها سر و کار دارند. اگر بخواهیم فناوری نانو را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم نانو یک واحد اندازه‌گیری بسیار ریز است؛ مثلا واحد اندازه‌گیری متر را در‌نظربگیرید، اگر اندازه یا طول چیزی از یک متر کمتر باشد، مقیاس آن براساس سانتی‌متر عنوان می‌شود. این اندازه‌ها وقتی خیلی کوچک‌تر شوند به میلی‌متر می‌رسیم به‌طوری که هر یک سانتی‌متر ١٠ میلی‌متر است. برای تقسیم میلی‌متر می‌توانید نوک مدادنوکی را تصور کنید؛ پهنای این نوک‌ها نیم میلی‌متر یا مثلا هفت‌دهم میلی‌متر است.

http://118amoozesh.irنانوحامل ها به عنوان حامل دارو برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، که مستقیماً دارو را به تومور و یا تامین خون منتقل می کنند، در حالی که بافت سالم را حفظ می کنند. همان طور که داروها مجله خبری 1 بیتی پیش می روند، ممکن است نیاز به تشخیص همزمان چندین مشخصه زیستی برای شناسایی سرطان برای انتخاب درمان داشته باشد. سنسورهای پایه نانومقیاس و نانوسیم ها می توانند بیومارک های سرطانی را تشخیص دهند.

فناوری نانو تکنولوژی در کشاورزی

دانشمندان و مهندسان امروزی در حال یافتن طیف وسیعی از روش ها برای ساخت عمدی مواد در مقیاس نانو هستند تا از خواص پیشرفته آنها مانند استحکام بالاتر، وزن سبک تر، افزایش کنترل طیف نور و واکنش شیمیایی بیشتر از نمونه های مقیاس بزرگتر خود استفاده کنند. ایده ها و مفاهیم پشت علوم نانو و فناوری نانو با یک سخنرانی تحت عنوان “فضای زیادی در پایین وجود دارد” توسط فیزیکدان ریچارد فاینمن در یک جلسه انجمن فیزیکی آمریکا در انستیتوی فناوری کالیفرنیا در ۲۹ دسامبر ۱۹۵۹، مدت ها قبل از از فناوری نانو استفاده شد. فاینمن در صحبت های خود فرایندی را توصیف کرد که در آن دانشمندان می توانند اتم ها و مولکول های منفرد را دستکاری و کنترل کنند. بیش از یک دهه بعد، پروفسور نوریو تانیگوچی در کاوش در ماشینکاری فوق دقیق، اصطلاح فناوری نانو را ابداع کرد.

بخوان  خانه های هوشمند بزرگترین شرکت هوشمندسازی ساختمان و اتوماسیون در ایران

مشخصات نانو تکنولوژی