مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

اگر همه چیز با مأموریت فضایی به خوبی پیش برود، ژاپن به فهرست کوتاهی خواهد پیوست که موفق به فرود نرم بر روی ماه می‌شود. هند همچنین امیدوار است در سال ۲۰۲۳ با پرتاب ماه نشین چاندرایان-۳ خود را به این لیست اضافه کند. این ماموریت دومین تلاش هند برای فرود بر ماه خواهد بود – اولین تلاش، چاندرایان-2، با فرود فضایپیمایی روی در سال 2019 به پایان رسید، اما آژانس اطلاعاتی این کشور امیدوار است که مهندسی به روز آن را باعث شود این ماموریت با موفقیت در ماه انجام شود. پایان برسد.

موشک هیبریدی استرالیا

به گزارش ایسنا، سال جاری یعنی سال ۲۰۲۳ نیز به همان اندازه جالب خواهد بود و ماموریت‌های فضای جذابی در این سال انجام می‌شود که در این خبر برخی از عواملی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ انجام می‌دهند را نام برده‌ایم می‌کنند.

به نظر می‌رسد سایکی دارای سطحی ناهموار و پهن (۱۷۳ مایل یا ۲۸۰ کیلومتر، در عریض‌ترین حالت) از بالا به پایین باشد که جرم آن در همه جا یکسان نیست. برای مثال برخی از بخش‌های آن ممکن است کمتری داشته باشند و ممکن است فشرده‌تر و پرجرم‌تر باشند. بخش‌هایی از سایکی که بیشتر می‌شوند، گرانش بیشتری خواهند داشت و بر فضای پیما خواهند فشار قوی‌تری خواهند داشت.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

در حالی که قرار است سایکی در سال ۲۰۲۳ پرتاب شود، انتظار می رود ماموریت سیارکی دیگری به نام نماینده «اسیریس-رکس» امسال و پس از فرود آمدن بر سطح سیارک در سال ۲۰۲۰ برای جمع آوری اولین نمونه سیارک ایالات متحده، به خانه بازگردد.

ماموریت VICTUS NOX

موشک مداری بزوس

پرتاب کاوشگر سایکی

در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰، کاوشگر «اسیریس-رکس» با موفقیت در سطح سیارک «بنو» فرود آمد و نمونه‌ای از این سیارک را جمع‌آوری کرد و سفر ۲.۳ میلیارد کیلومتری خود را به زمین آغاز کرد و کپسول نمونه‌هایی را در سپتامبر سال جاری انجام داد. ۲۰۲۳ در صحرای یوتا فرود خواهد آمد.

انتهای پیام



منبع

پرتاب کاوشگر ماه

استارشیپ، یک سیستم حمل و نقل برای معمار فضا است که بسیاری از صنعت و فضانوردان آن را یک عامل تغییر در اکتشافات فضایی و آینده سفرهای فضایی شامل گردشگری فضای تجاری و تحقیقات بیشتر در حوزه هوافضا می‌نامند.

سیارک “بنو” با نام علمی “101955 بنو” یکی از “سیارکهای آپولو” (یک گروه از سیارکهای نزدیک به زمین) است که آن پروژه را توسط “لینیر” یا “بررسی سیارکهای نزدیک به زمین لینکلن” (LINEAR) در 11 سپتامبر کشف کرد. ۱۹۹۹ صورت گرفت. این سیارک به صورت بالقوه برای زمین یک سیارک برخوردی به حساب می‌آید.

بخوان  سیارکی به اندازه یک هتل از کنار عبور زمین کرد اما شناسایی نشد!

پرتاب استارشیپ

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

تلسکوپی چین

رقیب میلیارد ماسک، جف بزوس، شرکت هوافضای خود به نام بلواوریجین را دارد، اما از اسپانیا ایکس، فقط موشکی با قابلیت پرواز زیر مداری(نیوشپرد) به پرواز درآورده است. این شرکت امیدوار است که در سال ۲۰۲۳، با پرواز هواپیمای مداری خود به نام New Glenn، این وضعیت را تغییر دهد. توسعه موشک‌های سنگین یک دهه پیش آغاز شد و اولین پرتاب آن سه بار به تعویق افتاده است، اما اگر New Glenn در سال ۲۰۲۳ پرتاب شود، بلواوریجین می‌تواند رقابتی جدید را با اسپیس ایکس و «ائتلاف پرتاب و راهاندازی» (ULA) آغاز کند. .

سازمان ائتلاف پرتاب و راهاندازی، از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۶، بیش از ۱۵۰ موشک اطلس و دلتا خود را برای ناسا، وزارت دفاع ایالات متحده و سایر خدمات پرتاب کرده است. این شرکت انتظار موشک نسل بعدی خود موسوم به Vulcan Centaur یا ولکان قنطورس را برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۳ پرتاب کند.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

سیارک “بنو” دارای قطر متوسط ​​حدود 492 متر و به ‌طور شدید با رادار “رصدخانه آرسیبو” و رصدخانه‌های سیاره‌ای و مرکز فضای دوردست گلدستون رصد می‌شود.

میدان دید تلسکوپ فضایی “Xuntian” چین 35 برابر از هابل تفسيرتر است. این تلسکوپ با طول به اندازه‌ای یک ساختمان سه طبقه، یک دیافراگم ۶.۵ فوتی(۲ متری) دارد. به گفته معاون رصدخانه ملی نجوم چین (NAOC)، این تلسکوپ کم قطر از تلسکوپ فضایی هابل است اما میدان دید که این موضوع را جبران می‌کند.

موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، یکی از فناوری‌های حوزه هوافضا است که همه انتظار دارند در آینده تحولی را در زمینه گردشگری فضایی ایجاد کنند. پرتاب این موشک برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

ادامه دفاع‌های دفاعی با ماموریت VICTUS NOX ادامه خواهد داشت، اما این ماموریت در برابر یک سیارک از زمین محافظت می‌کند، برای محافظت از ایالات متحده در برابر هر دشمنی طراحی شده است که تصمیم به راه اندازی یک جنگ از خارج از جهان با بین. بردن یکی از ماهواره‌های ارزشمند آنها را دارد. این ماموریت آزمایشی در یکی از ماههای سال ۲۰۲۳ صورت خواهد گرفت.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

استارتاپ Relativity Space مستقر در لس‌آنجلس انتظار دارد Terran ۱(اولین موشک چاپ سه بعدی جهان) را برای اولین بار در سال جاری پرتاب کند. باز شدن پنجره پرتاب برای ۳۱ ژانویه برنامه ریزی شده است. اولین پرواز موفقیت آمیز Terran ۱ راه را برای توسعه یک موشک بزرگ‌تر به نام Terran R هموار می‌کند و استارتاپ Relativity Space امیدوار است از آن برای اولین ارسال محموله تجاری به مریخ در سال ۲۰۲۴ استفاده کند.

بخوان  حس خوب قلقلک با تایپ لمسی در iOS ۱۶

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

چین نیز قصد دارد سال ۲۰۲۳ تلسکوپ Xuntian را پرتاب کند. تلسکوپ فضایی نقشه‌برداری چینی یا CSST که Xuntian نیز نامیده می‌شود، قرار است در دسامبر ۲۰۲۳ سوار بر موشک لانگ مارس ۵ پرتاب شود. این رصدخانه در زبان چینی ماندارین به معنای «کاوش آسمان‌ها» است. این تلسکوپ از ابزارهای نوری برای بررسی آسمان و ساختن یک نقشه کیهانی جدید از جهان استفاده خواهد کرد.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

“اینتویتیو ماشینز” (Intuitive Machines) نیز در این سال پرتابی خواهد داشت و فرودگر قمری این شرکت موسوم را به “Nova-C” انتظار می‌رود در مارس ۲۰۲۳ پرتاب می‌کند.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

“اسیریس-رکس” در صورت موفقیت، اولین فضاپیمای ایالات متحده خواهد بود که ماموریت بازگرداندن نمونه از یک سیارک را انجام داده است.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

موشک چاپ سه‌بعدی

فضاپیمای سایکی(روانی) ناسا که قرار است در اکتبر ۲۰۲۳ پرتاب شود و چند سال بعد به کمربند سیارک‌ها برسد، به دور دنیایی خواهد چرخید که به سختی از زمین قابل بررسی است و هرگز از آن بازدید نمی‌شود. هدف ماموریت سایکی ناسا یک سیارک غنی از فلز به نام سایکی(Psyche) است که در کمربند اصلی بین سیاره مریخ و مشتری قرار دارد و یک دنیای ناشناخته در فضای بیرونی است. از دیدن تلسکوپی های زمینی و فضایی، این سیارک به صورت یک لکه تیره به نظر می رسد. چه اطلاعاتی درباره آن داده‌ها رادار بیاموزند این است که شکل آن تا حدودی شبیه سیب‌زمینی است و در جهت محیط اطراف می‌چرخد.

جستجوی هند

کاوشگر اقمار یخی مشتری

پرتاب ولکان قنطورس

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳

بازگشت ماموریت اسیریس-رکس

این پرتابگر دو مرحله‌ای، از انرژی مایع و متان به عنوان سوخت استفاده می‌کند و از موتورهای “رپتور” (Raptor) قدرت می‌گیرد. این روش باعث کاهش هزینه پرتاب و افزایش فرکانس پرتاب می شود.

آژانس فضایی اروپا(ESA) نیز برای سال ۲۰۲۳ ماموریتی به هدف ماه را برنامه‌ریزی کرده است، اما این ماموریت نه یک، بلکه سه قمر -گانیمد، کالیست و اروپا را هدف قرار می‌دهد. کاوشگر قمرهای یخی مشتری(JUICE) که قرار است در آوریل ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود، از مجموعه ۱۰ ابزار برای مطالعه این قمرها در طول ۳۵ پرواز استفاده خواهد شد.

با تجزیه و تحلیل و تحلیل نور منعکس شده از سیارک، تصور می‌شود که سیارک به طور غیرعادی غنی از فلز است. یک فرضیه احتمالی این است که احتمالاً این سیارک در اوایل تاریخ منظومه شمسی و به عنوان یک خرده‌سیاره یا به عنوان یک ماده اصلی اصلی که هرگز ذوب نشده، شکل گرفته است. هدف این ماموریت کشف این موضوع است و در این روند، آنها انتظار دارند به سوالات اساسی در مورد نحوه شکل گیری منظومه شمسی ما نیز پاسخ دهند. به جسمی متشکل از سنگ، غبار و سایر موادی که ابر منظومه خورشیدی ما را می‌دهد، خرده‌سیاره می‌گویند. اندازه خرده سیاره‌ها از چند متر تا چند صد کیلومتر است.

بخوان  درخواست سران G7 برای قابل اعتماد کردن مصنوعی مصنوعی

«اسیریس-رِکس» یک مأموریت برنامه ریزی شده ناسا برای بررسی سیارک و بازگرداندن نمونه است. راه‌اندازی این پروژه در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ بدون تأخیر انجام شد. قرار است کاوشگر”اسیریس-رکس” در این مأموریت، یک نمونه از سیارک “بنو” گرفته شود که یک سیارک کربنی در سال 2023 برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین بیاورد است. انتظار می‌رود بررسی این مواد را قادر به مطالعه بیشتر در مورد زمان پیش از شکل‌گیری و توسعه منظومه شمسی، مراحل اولیه شکل‌گیری و منابع ترکیبات ابزاری که می‌توانند در زمین زندگی می‌کنند، کند. انتظار می‌رود این مأموریت پژوهش را در پاسخ‌های تازه‌ای در مراحل ابتدایی پیدایش و فرشت یاری می‌دهد.

استارشیپ به همراه موشک “سوپر هوی” (Super Heavy) آن، یک سیستم حمل و نقل کاملا قابل استفاده است که برای خدمه و محموله به ماه، مریخ و حمل مدار زمین طراحی شده است. این پرتابگر فوق سنگین، بلندترین و قوی‌ترین وسیله پرتابی به شماره می‌رود که ساخته می‌شود، اما همان مهم است که توجه داشته باشید که این پیشرفت در مهندسی هوافضا باشد، به ایجاد آینده‌ای سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر در اکتشافات فضایی کمک می‌کند.

سال 2022 سال بزرگی برای انجام مأموریت‌های فضایی بود چرا که ناسا سرانجام ماه جدید خود را پرتاب کرد و فضای مجازی جیمز وب نیز اولین تصاویر علمی خود را منتشر کرد و اولین مأموریت دفاعی سیاره‌ای جهان نیز با موفقیت به یک سیارک برخورد کرد.

یکی دیگر از تازه‌کارها در صحنه فضا، شرکت فناوری‌های فضای گیلمور استرالیا است که قصد دارد اولین موشک خود را به نام اریس(Eris) در آوریل ۲۰۲۳ پرتاب کند. در صورت موفقیت، استرالیا دوازدهمین کشوری خواهد بود که در کشورش به فضا می‌رسد. پرتاب موفقیت‌آمیز اریس همچنین اریس را به اولین موشکی می‌کند که با یک موتور هیبریدی پرواز می‌کند. موتوری که در آن سوخت و ساز و مواد سوخت‌کننده، حالت‌های مواد مختلف وجود دارد و به‌طور بالقوه می‌تواند در فضایی امن‌تر و ارزان‌تر باز کند.

 مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی سال ۲۰۲۳