مریخ ممکن است گدازه مذاب داشته باشد

سطح‌نشین «اینسایت» در نوامبر ۲۰۱۸ به مریخ رسید و چند سال گذشته را صرف جمع‌آوری اطلاعات در مورد مریخ‌لرزه‌ها کرده است تا به اندازه‌گیری عمق و ترکیب پوسته، گوشته و این سیاره کمک کند.

وجود گدازه فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نشان می‌دهد که چگونه سیارات سنگی فراتر از منظومه شمسی ما را از جمله سیاراتی که می‌توانند میزبان حیات باشند، می‌توانند درک کنند.

اتاقک ماگما یا آشیانه ماگما (Magma chamber) حفره‌ای بزرگ از سنگ مذاب است که در زیر سطح زمین قرار دارد. سنگ مذاب یا ماگما در این محفظه تحت فشار شدید است که این فشار می‌تواند به سنگ‌های اطراف آن را شکسته و راهی برای خروج ماگما به سمت بالا ایجاد کند. اگر ماگما به سطح زمین راه بیفتد، فوران آتشفشانی روی می‌دهد و در نتیجه آن آتشفشان بر روی اتاقک ماگما شکل می‌گیرد.

میتلهولز افزود: ما کاملا مطمئن هستیم که فعالیتهای آتشفشانی در آنجا در جریان است. توضیح داده‌ها به روش دیگر بسیار سخت است. بنابراین به صورت عادی، می‌توانم بگویم که این داده‌ها کاملاً قطعی و نهایی است. فکر می‌کنم سؤال بزرگ‌تر این است: ما در سطح جهانی چه انتظاری داریم؟

انتهای پیام



منبع

مجموعه‌ای از این مریخ لرزه‌ها، را به کانون بالقوه گدازه راهنمایی کرد. محققان به طور غیرمنتظره متوجه شدند که بیشتر این مریخ لرزه‌های بزرگ از آن نقطه‌ای که “گوداله سربروس” (Cerberus Fossae) نام دارد، می‌آمدند.

مریخ لرزه های بزرگ به یک اتاقک زیرزمینی از ماگما اشاره می کند

انرژی اینسایت در حال انجام است، زیرا گرد و غبار روی صفحات خورشیدی آن جمع می‌شود. ماموریت آن در مریخ احتمالاً قبل از ماه ژانویه ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. پس از این هیچ لرزه‌ای در مریخ وجود نخواهد داشت تا اطلاعاتی در مورد ساختارهای این سیاره جمع آوری کند.

بخوان  تصویر جدید از دهانه‌های سیاره زهره

فضاپیماهایی به دور مریخ می‌چرخند، خطوط گسل زیادی را در سطح وسیعی از آن تصویربرداری کرده‌اند و در آنجا مناطقی است که به وضوح از لرزش‌های زیرسطحی در آن منطقه وجود ندارد. بنابراین، محققان انتظار دارند که این سایت مریخ لرزه‌ها را از مکان‌های مختلف تشخیص دهند. با این مریخ آنها را غافلگیر کرده است چرا که همیشه تمام لرزه‌ها را از گوداله سر رخ داده است.

“آنا میتلهولز”(Anna Mittelholz) دانشمند سیاره‌شناسی ماموریت اینسایت ناسا، به سایت بیزینس اینسایدر گفت: ما را پیدا کردیم که واقعاً با هر چیزی که باور داشتیم درست است، سازگاری نداشت.

نگاهی به کاوشگر “اینسایت”

این سایت از زمان فرود بر روی سیاره سرخ در سال ۲۰۱۸ از ۱۳۰۰ مریخ لرزه را شناسایی کرده است. در کمال تعجب، قوی‌ترین مریخ لرزه‌ها همگی در یک منطقه از شکاف به نام گوداله‌های سربروس (Cerberus Fossae) رخ داده است.

میتلهولز گفت: من فکر می کنم این مجموعه را برای مدتی وجود خواهد داشت. داده‌های زیادی وجود دارد که می‌شود در واقع تمام اطلاعات را در آن دریافت کرد. حتی اگر این‌سایت دیگر کار نکند، مطالعات زیادی انجام خواهد شد.

مریخ ممکن است گدازه مذاب داشته باشد

اینسایت تنها کاوشگر در مریخ است که به لرزه‌سنج مجهز است. این به تنهایی نمی‌تواند لرزه‌های کوچک‌تری را که در دوردست‌ها یا در طرف دیگر سیاره می‌افتد، تشخیص دهد. بنابراین اطلاعات محدودی در مورد فعالیت‌های مریخ و هر نقطه داغ بالقوه دیگری برای زلزله یا ماگما دارند. برای دریافت تصویر جهانی از مریخ لرزه‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی مریخ، ناسا باید لرزه‌های بیشتر را به سیاره سرخ ارسال کند.

بخوان  ذخایر آب جدید در ماه کشف شد

فرودگر “اینسایت” ناسا مریخ لرزه‌هایی را شناسایی کرده است که به نظر می‌رسد از یک منطقه‌ای موسوم به “گوداله سربروس” (Cerberus Fossae) می‌آیند. دانشمندانی که این مریخ لرزه‌ها را ارزیابی کردند، شواهدی را کشف کردند که نشان می‌دهد گدازه‌های مذاب را در اعماق مریخ وجود دارد. ماگمای فعلی در مریخ درک خواهد کرد از تاریخ و ساختار درونی این سیاره را تغییر داد.

این منطقه آتشفشانی و زلزله خیز مریخ یک راز است

مریخ ممکن است گدازه مذاب داشته باشد

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر،‌ها فکر می کردند که مریخ از نظر زمین شناسی مرده است. دانشمندان فکر می‌کردند این سیاره مملو از آتشفشان است در برخی مکان‌ها جریان‌های گدازه‌های باستانی و وجود دارد اما به نظر می‌رسید این دنیای سرد و بی‌حاصل مدت‌ها پیش شور آتشفشانی خود را از دست داده است.

“سیمون استالر” (Simon Stähler) سرپرست این مطالعه، در بیانیه‌های مطبوعاتی گفت: ممکن است آنچه می‌بینیم بقایای این منطقه آتشفشانی فعال باشد یا ماگما در حال حرکت به سمت شرق باشد و محل فوران بعدی باشد. این حرکت احتمالاً با شکستن و حرکت در اطراف پوسته سیاره در آن منطقه، باعث ایجاد لرزه های کوچکتر در سطح سیاره می شود.

اما اکنون دانشمندان با استفاده از یک لرزش تعبیه شده در فرودگر اینسایت ناسا، اولین شواهد از گدازه مذاب در سطح اعماق مریخ را کشف کرده اند.

میتلهولز گفت: تنها پاسخی که با این مشاهدات منطقی به نظر می‌رسد این است که این منطقه باید بسیار داغ باشد.

مریخ ممکن است گدازه مذاب داشته باشد

این نشان دهنده وجود گدازه مذاب یا ماگما در سطح اعماق گوداله‌های سربروس است. به گفته میتلهولز، احتمالاً حرکت یا سرد شدن ماگما همان چیزی است که این مریخ لرزه‌ها را می‌کند، زیرا این صداها از ۱۴ تا ۵۰ کیلومتری زیر سطح مریخ سرچشمه می‌گیرند، جایی که گمان می‌کنند اتاقک ماگما را در آن قرار دهند.

بخوان  اولین رستوران با آشپزهای رباتیک در کالیفرنیا افتتاح می شود

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله “Nature Astronomy” منتشر شد، ۲۰ مورد از این مریخ لرزه‌های بزرگ را تجزیه و تحلیل کرد. حسگرهای احساسه‌ای اطلاعات مربوط به هر بخش مریخ را همانگونه که این سایت حرکت می‌کند، جمع آوری می‌کند. دانشمندان دریافتند که برخی از آنها می لرزند از آنچه انتظار می رود حرکت کنند.