نظریات «اینشتین» و «اویلر» به چالش کشیده می‌شوند

پژوهش‌های کیهان‌شناسی، از جمله پژوهش‌هایی که از تلسکوپ فضایی مانند «تلسکوپ فضای جیمزوب» (JWST) برای مشاهده جهان باستانی استفاده می‌کنند، نظریه‌های دیرینه درباره ماهیت جهان را مورد آزمایش قرار می‌دهند. از میان می‌توان به نظریه‌هایی اشاره کرد که توسط اویلر در قرن هجدهم و اینشتین در قرن بیستم بیان شدند.

دانشگاه ژنو در خود: فیزیک‌دانان این معادلات را از طریق آزمایش‌های گوناگون انجام داده‌اند که ادامه بیان موفقیت‌آمیز بوده است. با وجود این، دو اکتشاف آنها را در حوزه آزمایش قرار می‌دهند. این دو اکتشاف، شتاب انبساط کیهان و وجود ماده تاریک نامرئی هستند که می‌شود ۸۵ درصد از کل ماده کیهان را می‌دهد. آیا این پدیده‌های مرموز هنوز از معادلات اینشتین و اویلر پیروی می‌کنند؟ پژوهشگران هنوز نمی توانند به این پرسش پاسخ دهند.

معادلات اویلر و اینشتین به ظاهر می‌شود در نتیجه‌گیری از موقعیت‌ها با هم وجود داشته باشد، وجود یک عنصر گمشده در لبه کیهان، مشکل‌ساز بوده است. این عنصر گمشده، اندازه گیری اعوجاج زمان است.

پژوهش‌های اویلر و اینشتین بارها توسط فیزیک‌دانان آزمایش شده‌اند و هیچ یافته‌ای، نظریات اویلر یا اینشتین را به طور قابل توجهی مورد توجه قرار نمی‌دهد. با وجود این، مرحله «شکستن همه چیز» در علم حیاتی است و جهان یک آزمایشگاه غول‌پیکر به شماره می‌رود. بنابراین، فیزیکدانان به ارزیابی نظریه‌های اویلر و اینشتین ادامه می‌دهند. در هر حال، باز هم پرسش‌هایی به ویژه در مورد انبساط جهان و ماده تاریک باقی می‌مانند.

این پژوهش، در مجله «Nature Astronomy» به چاپ رسید.

در ادامه بیانیه آمده است: از زمان کشف ماده تاریک و شتاب انبساط کیهان، اعتبار معادلات این تحقیق بررسی قرار گرفته است تا مشخص شود که آیا آنها قادر به توضیح دادن این پدیده‌های مرموز هستند یا خیر. گروهی از پژوهشگران دانشگاه ژنو، اولین روش را برای کشف این موضوع ابداع کرده اند. این روش، یک قابلیت هرگز استفاده‌شده را در نظر می‌گیرند که اعوجاج زمان است.

بخوان  دانش‌آموزان با فناوری‌های نوین ساختمانی آشنا می‌شوند

«بکی فریرا» (Becky Ferreira)، روزنامه نگار و نویسنده مجله علمی «وایس» (Vice) نوشت: پژوهشگران امیدوارند با بررسی کهکشان‌هایی که افراد سال نوری از زمین دارند، نشانه‌هایی از اثری به نام «انتقال به سرخ گرانشی» (Gravitational) هستند. redshift) پیدا کنند که در آن نور پس از فرار از کشش گرانشی اجرام بزرگ، سرخ‌تر می‌شود. این نور انتقال‌یافته دارای سرنخ‌هایی در سرخ‌گردش زمان میدان‌های گرانشی اجرا می‌شود که می‌تواند تعداد پرسش‌های بی‌پاسخ در جهان ما را محدود کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پتاپیکسل، پژوهشگران «دانشگاه ژنو»(UNIGE) روش پزشکی را برای آزمایش کردن نظریه‌های معروف «لئونارد اویلر»(Leonard Euler) و «آلبرت اینشتین»(Albert Einstein) پیرامون انبساط سریع جهان و ماده تاریک ابداع کرده‌اند.

دانشگاه ژنو در بیانیه‌ای توضیح داد: کیهان یک آزمایشگاه منحصربه‌فرد برای آزمایش قوانین فیزیک، به ویژه قوانین اویلر و اینشتین است. اویلر، حرکات اجرام آسمانی را توصیف کرد و اینشتین به توصیف روشی پرداخت که اجرام آسمانی جهان را منحرف می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

پژوهشی که در «دانشگاه ژنو» انجام شده است، نظرات دو دانشمند مشهور را در مورد انبساط سریع جهان و ماهیت ماده تاریک به چالش می‌کشد.

«کامیل بونوین» (Camille Bonvin)، دانشیار گروه فیزیک نظری دانشگاه ژنو و از پژوهشگران این پروژه گفت: تا آن زمان ما فقط می‌دانستیم که چگونه سرعت اجرام آسمانی و مجموع اعوجاج زمان و مکان را می‌گیریم. ما اکنون روشی را برای دسترسی به این اندازه‌گیری ایجاد کرده‌ایم که اولین نمونه در نوع خود است.

اویلر که تاثیر آن را به خاطر بیش از اندازه‌ها، فرمول‌ها، توابع و نظریه‌هایش محسوس است، روش‌های مورد نیاز برای محاسبه حرکات کهکشان‌ها را در اختیار تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. به همین ترتیب، پژوهش‌های اینشتین نیز زیربنای درک مدرن در جهان هستند. از جمله نظریه معروف «نسبیت عام» که نشان می دهد جهان ساکن نیست و اینکه چگونه جهان مرئی را منحرف می کند.

بخوان  به‌روزرسانی Adobe Premiere Pro به شما امکان می‌دهد ویدیوها را طوری ویرایش کنید که یک سند کلمه است