نگاهی به گام‌های بعدی ماموریت هند روی سطح ماه

به گفته «سازمان تحقیقات فضایی هند» (ISRO)، هدف اصلی این ماموریت حدود 77 میلیون دلار، انجام یک فرود نرم‌افزار در نزدیکی قطب جنوبی ماه، استقرار یک ماه نورد و نشان دادن عملکرد آن و انجام آزمایش‌های علمی در منطقه طی است. یک روز قمری(معادل حدود ۱۴ روز زمینی) هستند.

در ویدئوی زیر می‌توانید لحظه پرتاب ماموریت چاندرایان-3 را ببینید.

چاندرایان-3، موتور خود را روشن می کند. این کار، فضاپیما را به یک مدار بسته در حدود ۱۰۰ کیلومتر از سطح ماه میبرد. سپس، عناصر فرودگر و ماه‌نورد مأموریت از ماژول پیش‌ران جدا می‌شوند.

چاندرایان-3 در مرحله، بعدی خود را در مدار ماه قرار می دهد و فاز ماه محور را آغاز می کند. سپس این مأموریت بار به دور ماه می‌چرخد و هر بار به سطح ماه نزدیک می‌شود.

سازمان تحقیقات فضای هند، سفر تقریباً 40 روزه چاندرایان-3 به ماه را به سه بخش مجزا شامل فاز زمین‌محور، فاز انتقال به ماه و فاز ماه‌محور تقسیم می‌کند.

سومانات گفت: فرود در ۲۳ یا ۲۴ اوت خواهد بود زیرا ما می‌خواهیم فرود آید با طلوع خورشید روی ماه انجام شود. بنابراین، ما ۱۴ تا ۱۵ روز برای کار کردن فرصت داریم. اگر فرود آمدن در این دو تاریخ امکان پذیر نباشد، یک ماه دیگر صبر می کنیم و در سپتامبر فرود می آییم.

فاز اول تا حدودی به پایان رسیده است و دوره های پیش از پرتاب، پرتاب و نیز با پرتاب و جداسازی چاندرایان-3 از موشک آن تکمیل شده است. این مأموریت اکنون در مرحله مانور زمینی است که بخشی از فاز اول به شماره می‌رود.

بخوان  با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

فرودگر چاندرایان-3 دارای سیستم رانشگر، کنترل‌های ناوبری و هدایت و سیستم‌های تشخیص و جلوگیری از خطر است. سازمان تحقیقات فضای هند از زمان سقوط چاندرایان-2، تغییرات زیادی را اعمال کرده است. سوماناتی که این پیشرفت‌ها شامل تقویت پاهای فرودگر، افزایش تحمل سرعت فرود و افزودن حسگرهای جدید برای اندازه‌گیری سرعت نزدیک شدن هستند.

حامل‌های چاندرایان-۳ از مدارگرد ماموریت چاندرایان-۲ که در سال ۲۰۱۹ به ماه رسید به عنوان یک رله ارتباطی پشتیبان استفاده خواهند کرد. چاندرایان-۲، یک کاوشگر و ماه‌نورد هم داشت اما در سپتامبر ۲۰۱۹ در طول تلاش خود برای لمس کردن سطح ماه سقوط کردند.

فرودگر با سرعت کمتر از هشت کیلومتر در ساعت در منطقه قطب جنوبی ماه فرود می‌آید. ماژول پیشران چاندرایان-3 در اطراف ماه باقی خواهد ماند و ارتباط خود را با ماه‌نورد و فرودگر حفظ خواهد کرد.

ماموریت بعدی روی سطح ماه چیست؟

زمانی که فرود ایمان محقق شود، زمان پرتاب ماه‌نورد چاندرایان-3 فرا می‌رسد. این ماه‌نورد به محموله‌های علمی برای بررسی ماهانه رایانه‌ای است؛ از جمله «طیف‌سنج فروش القایی لیزری» (LIBS) که امکان تجزیه و تحلیل ترکیب مواد شیمیایی ماه را می‌کند و «طیف‌سنج پرتو ایکس ذرات آلفا» (APXS) که همین کار را برای سنگ‌های ماه و خاک اطراف محل فرود چاندرایان انجام می‌دهد. می دهد.

ماموریت قمری «چاندرایان-۳» که روز ۱۴ ژوئیه پرتاب شد، قرار است کار خود را در چند مرحله انجام دهد و در هر مرحله نیز آزمایش‌هایی را پشت سر بگذارد. در این گزارش، مروری بر مراحل ماموریت بعدی «چاندرایان-۳» داشت.

اما پیش از رسیدن به چاندرایان-3 به ماه، کارهای زیادی باید انجام شوند. در این گزارش، خلاصه ای از مراحل بعدی ماموریت ارائه شده است.

بخوان  برنامه جدید پی پال به لطف Honey به شما کمک می کند تخفیف ها را پیدا کنید

چاندرایان-۳ نمی‌تواند مستقیماً از مدار زمین به مرحله فرود آمدن روی ماه برسد. وقتی فضاپیماها از فضا به زمین باز می‌گردند، جو سیاره ما روی آنها مسلط می‌شوند و می‌شوند و آنها را می‌کند اما ماه، جو فوق‌العاده ضخیمی دارد. بنابراین برای فرود آمدن روی ماه، فضاپیماها باید سرعت خود را کاهش دهند و بسیار کمتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سومین ماموریت اکتشافی قمری هند موسوم به «چاندرایان-3»(Chandrayaan-3)، سفر تاریخ‌ساز مداری خود را به سوی ماه آغاز کرده است. چاندرایان-3 که از یک واحد پیشران و یک فرودگر و ماه‌نورد رباتیک تشکیل شده است، صبح روز ۱۴ ژوئیه از «مرکز فضایی ساتیش دوان»(SDSC) هند به فضا پرتاب شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت در ۲۳ یا ۲۴ اوت روی ماه فرود خواهد آمد. این یک موفقیت بسیار بزرگ برای هند خواهد بود و آن را پس از اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و چین، به چهارمین کشوری تبدیل خواهد کرد که یک کاوشگر را روی ماه فرود می‌آورد.

در همین حال، «آزمایش ترموفیزیک سطح چاندرا»(ChaSTE) ویژگی‌های حرارتی قطب جنوب ماه را بررسی می‌کند و «دستگاه فعالیت‌های لرزه‌های ماه» (ILSA) نیز به اندازه‌گیری لرزه‌خیزی ماه می‌پردازد تا به بررسی ساختار پوسته و گوشتی ماه کمک کند.

همانطور که همه این فعالیت‌ها انجام می‌شوند، آزمایشی به نام «آرایه بازتابنده لیزری» (LRA) است که توسط ناسا ارائه می‌شود، اجرا می‌شود و داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که می‌توان به شناخت بهتر پویایی منظومه کمک‌کننده پرداخت.

انتهای پیام



منبع

«سریدهارا پانیکر سومانات»(Sreedhara Panicker Somanath) رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند، در مصاحبه با روزنامه «تایمز آو ایندیا» (Times of India) توضیح داد که چرا فرودگر و ماه‌نورد چاندرایان-3 که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، در اوت. روی سطح ماه می‌نشینند.

بخوان  راه‌های بوت کردن ویندوز ۱۰ از درایو USB

همان طور که ماه‌نورد به انجام کار خود می‌پردازد، آن را به سطحی می‌رساند که کار علمی خود را انجام دهد. این فرودگر از دستگاه «آناتومی رادیویی یونوسفر و جو بسیار حساس ماه»(RAMBHA) برای اندازه‌گیری پلاسما در سطح ماه و نحوه تغییر آن در طول زمان استفاده خواهد شد.

چاندرایان-3 در طول این فصل، پنج بار به دور زمین خواهد چرخید. هر بار که فضاپیما از کنار زمین می‌گذرد، فاصله آن از سیاره ما افزایش می‌یابد. دور نهایی به قرار دادن چاندرایان-3 در مسیر انتقال به ماه کمک می‌کند و آن را در فاز دوم به سمت ماه می‌فرستد.