نیمنگاهی به مهمترینهای جهان دیجیتال و ارتباطات در سال ۲۰۱۱ – DW – ۱۳۹۰/۱۰/۶ 1 بیتی

این سیستمها به وظایف اداری روزمره و معمولی بشر کمک میکنند تا خطاهای انسانی را به حداقل و کارایی را به حداکثر برسانند. این امر به صرفهجویی در حرکات خاص انجامشده توسط رباتها و اصلاح دائم آنها کمک کرده و نصب و جابجایی دستگاههای رباتیک را آسان مینماید. وجه مشترک تمام این صنایع مختلف مبتنی بر داده بودن آنها است. سازمانهای مختلف نیز به استفاده از رباتها و سیستمهای خودکار برای کمک به کشاورزها روی آوردهاند. این هوش همراه با سیستمهای بینایی پیشرفته میتواند به تصحیح دورههای بلادرنگ کمک کند. میکی وانانن، اهل فنلاند، مدیرعامل و موسس یک پلتفرم بازخورد مشتری که در شهر تامپره در جنوب کشور زندگی می کند در این باره می گوید: «دسترسی به اینترنت پرسرعت در ترکیب با آزادی بیان باعث شده که اکوسیستم ما بسیار پایدارتر و امن تر باشد. حوزهی دیگری که برنامههای هوش مصنوعی در آن شهرت یافتهاند بازیسازی است. هدف یادگیری ماشینی این است که کامپیوتر (در کلیترین مفهوم آن) بتواند به تدریج و با افزایش دادهها بازدهی بالاتری در وظیفهٔ مورد نظر پیدا کند.

پردازش زبان طبیعی (Natural language processing) به دستگاهها امکان بازخواندن و درک زبان انسانی را می دهد. همچنین این سیستم میتواند سبکهای مختلفی را با یکدیگر تلفیق کند. خیلی از مشاغل با تهدیدهای بیسابقهای روبهرو میشوند و دادههای آنها در معرض خطر قرار میگیرد. مدت کوتاهی پس از تاسیس اپل، رونالد وین سهام خود را به استیو جابز و وزنیک فروخت و آنها را ترک کرد. برای مثال میتوان به سیری و کورتونا اشاره کرد که به خاطر تجربه کاربری خوبی که فراهم میکنند، هر روز محبوبیت آنها در حال افزایش است. آمازون اکو یکی از نمونههایی است که نشان میدهد هوش مصنوعی میتواند به خوبی زبان انسان را به فرمانهای متناسب با آن تبدیل کند. معمولا مقالات بسیار خوبی در زمینهی هوش مصنوعی (AI) و مزایای آن برای تجارت و جامعه وجود دارد. امروز جهان به سمت ابرتکنولوژی به پیش میتازد که نمونههای آن را در علوم پزشکی و اسکن آدمها و اصلاح وویرایش DNA وحذف ژنهای آلوده ودوخت پروتیینی برای درمان بیماریهای کشنده و مقوله وحشت از مرگ رابرای همیشه در جامعه میزداید. با این اوصاف، هوش مصنوعی با وجود پیچیدگیها و قابلیتهایی که امروز دارد، یک پروژه باز و در حال توسعه محسوب میشود.

برخی از آنها بسیار مشهور و به قول معروف بورس بازار هستند و برخی از آنها کمتر شناخته شده اند. نرمافزار AlphaGo که براساس هوش مصنوعی و توسط شرکت DeepMind ساخته شده بود و به خاطر شکست قهرمان بازی Go یعنی لی سِدول معروف است یکی از بزرگترین موفقیتهای هوش مصنوعی شناخته میشود. در واقع یکی از بزرگترین موفقیتهای هوش مصنوعی در صنعت بازیسازی بود. اپل که بدون شک یکی از بزرگترین شرکتهای تکنولوژی آمریکایی است که سالها با تولید محصولات مختلف فناوری نظیر گوشی هوشمند آیفون، تبلت آیپد، لپتاپ مک بوک و سایر لوازم جانبی همواره سعی کرده که حرف اول را در این عرصه بزند. شرکت Blue River Technology یک ربات با نام See & Spray تولید کرده است که از تجهیزات بصری کامپیوتری مانند تکنولوژی تشخیص اشیا برای نظارت و سمپاشی دقیق گیاهان هرز در مزارع پنبه استفاده میکند. Wordsmith یک پلتفرم تولید زبان طبیعی است که دادههای شما را به داستانهای پندآموزی تبدیل میکند.

هوش مصنوعی استفاده از کامپیوتر را برای انجام کارهایی که به طور سنتی نیاز به اطلاعات انسانی دارد، ممکن میکند. بنابراین ممکن است تصور شود که آن فناوری ها باعث به وجود آمدن هوش مصنوعی محدود شده اند. هوش مصنوعی، وابسته به كامپيوترهای مورد استفاده برای فهم هوش انسانی میباشد، ولی لازم نيست كه خودش را به روش هايی كه به صورت زيستی قابل مشاهده اند محدود نمايد. اگر تا به حال برای جستجو در مورد کاربردهای هوش مصنوعی، یا زیرمجموعههای آن و یا یادگیری ماشین اقدام کرده باشید، حتما با مقالات سنگین و پیچیده مواجه شده اید، در این مطلب وبلاگ نادین سافت از این خبرها نیست.

این استاندارد جدید به توسعهدهندگان وب و برنامهنویسان سیستمهای عاملی نظیرiOS و اندروید این امکان را میدهد که اپلیکیشنهای قدرتمندتری طراحی کنند که میتواند ویژگیهای تعاملی بینظیری داشته باشد. سامسونگ یک ابر شرکت چند ملیتی است که در سئول، کره جنوبی واقع شده است و دارای چندین شرکت تابعه مانند Samsung Electronics، Samsung Life، Samsung Fire، Samsung Tech، Samsung Card، Chill Worldwide، Samsung Heavy Industries و Samsung C&T است. حال اگر این ابر هوش تشخیص دهد که تنها راه حل پاکسازی محیط زیست حذف بشر است، آن وقت چه باید کرد؟ البته هوش مصنوعی قدرتمند فعلا در حد یک تئوری است و مثال واقعی و عملی از آن وجود ندارد، اما با این حال محققان هوش مصنوعی به اکتشاف در این حوزه و حتی ابر هوش مصنوعی Artificial Super Intelligence (ASI) که از تواناییهای انسان هم فراتر میرود ادامه میدهند. دوقلو دیجیتال نسخه دیجیتالی یک شی، محصول فرآیند یا اکوسیستم واقعی می باشد. گردهمایی لیگهایی مثل بازیهای دیجیتالی و غیره می توانند از راه دور هم محقق شوند. مجموعه داده جمعآوری شده به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا گزینههای راه حلهای ارائه شده توسط مشتری را بررسی کنند.

بخوان  اولین درس موبایل خود را به خاطر دارید؟ مقداری اخبار را {گرفتم|خرید|گرفتم|دریافت کردم...

افزایش یادگیری و توانایی این تکنولوژی جدید، جهان را دگرگون میکند. حالا اینتل تصمیم گرفته است با مایکروسافت، دل، اچ پی و لنوو که از شرکتهای فعال در زمینه تکنولوژی و از سازندگان بزرگ رایانه و لپتاپ در جهان هستند، همکاری کرده و مودمها و تجهیزات رایانهای توسعه دهد که قابلیت پشتیبانی از نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G را داشته باشد. کمبود مبرم این قطعات الکترونیکی باعث شده صنایع بزرگ آمریکا و جهان همچون اتومبیلسازی و سازندگان کنسول بازیهای کامپیوتری به اجبار تولید خود را کاهش دهند. یکی از این چالشها، کمبود مهارت کارکنان است که میتوان گفت ۵۶ درصد از شرکتها با این چالش مواجه هستند. این تکنولوژی از طریق قدرت برنامهریزی عصبی کلامی میتواند بررسیهای صورتگرفته را ازنظر فعالیتهای مشکوک اسکن کرده و با فیلترکردن آنها تجربه بهتری برای خریدار ایجاد نمایند. این امر موجب کاهش حجم کار متخصصان پزشکی و اطلاعرسانی بهتر موارد اورژانسی به آنها میگردد. هرچقدر بیشتر جلو میروید عملکرد دشمنان بهتر میشود.

فعالیتهای دشمنان در این بازی کاملا غیرقابل پیشبینی است زیرا دشمنان در طول بازی یاد میگیرند و هیچوقت یک اشتباه را دوبار تکرار نمیکنند. ماشینها به دلیل اینکه میتوانند میزان زیادی داده را در زمان خیلی کمی تحلیل کنند برای این کار مناسب هستند. شناسایی و ارزیابی این تکنولوژیهای در حال ظهور کمک شایانی به درک تحولات دنیا خواهد کرد ضمن این که امکان تجزیه و تحلیل متخصصان عرصههای مختلف را در آمادهسازی این بسترها فراهم میکند. هوش مصنوعی در اکتشافات فضایی: اکتشافات فضایی و یافتههای این اکتشافات معمولاً نیازمند تحلیل دادههای عظیمی هستند. سفرها و اکتشافات فضایی به آنالیز دادههای زیادی نیاز دارند. بیماران میتوانند علائم حیاتی خود را وارد کرده و میزان نیاز به مراقبتهای پزشکی خود را ارزیابی نمایند. بسیاری از روانشناسان از جمله گاردنر اعتقاد دارند که معیارهای سنتی ارزیابی هوش، مثل آزمونهای ضریب هوشی (IQ) قادر به تشریح توانائیهای شناختی نیستند. در ایران، در سال ۱۳۹۸ دانشگاههای بوعلی سینا همدان، اصفهان، تبریز، زنجان، شهید بهشتی، سمنان، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، خواجهنصیر، فردوسی مشهد، یزد، شهید باهنر کرمان، تهران، صنعتی شاهرود و غیر انتفاعی علوم شناختی به جذب دانشجوی دکتری پرداختند. در حالی که این تعاریف ممکن است برای افراد معمولی انتزاعی به نظر برسند، اما به تمرکز این رشته به عنوان حوزه ای از علوم کامپیوتر کمک می کنند و طرحی برای برانگیختن ماشین ها و برنامه ها با یادگیری ماشینی و سایر زیر مجموعه های هوش مصنوعی ارائه می دهند.

این فناوری میتواند تکنیکها و فناوریهای مورد استفاده برای ساخت محتوای ساختگی را تشخیص دهد؛ بنابراین با بهرهمندی از هوش مصنوعی میتوان محتواهای ساختگی ایجادشده برای تهمت زدن به یک فرد یا توطئهچینی علیه او را بهراحتی تشخیص داد. دارایی او در نوامبر ۲۰۲۰ حدود ۱۸۵.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. این اتفاق باعث شده است میزان بازدهی مالیات به سیستم دولتی افزایش قابل ملاحظه یابد و فرمانداری نیویورک پیش بینی کرده است طی 5 سال آینده از این طریق 100 میلیون دلار بر درآمدهای خود بیفزاید. این رباتها از پردازش زبان طبیعی برای تعامل هوشمندانه و همانند یک انسان با مشتریان بهره میبرند و با افزایش تعامل این سیستمها با انسانها و کمک یادگیری ماشین اطلاعات بیشتری را یاد میگیرند. بیش از هر چیز این رایانه های قابل حمل دل است كه توانسته در سراسر جهان برای خود مشتریان پروپاقرصی دست و پا كند. به همین دلیل هم هست که مؤسسه تحقیقاتی Equilar هر سال فهرستی شامل ۲۰۰ نفر از پردرآمدترین مدیران دنیا منتشر میکند. اسکن چشم انسان برای فیلتر کردن محتوای مخرب به دلیل حجم بالای بررسیهای دریافتشده در سایتهایی مانند آمازون غیرممکن است. گاهی اوقات بهتر است که گجت ها را کنار بگذارید و یک کتاب چاپی را برای پر کردن اوقات فراغت خود انتخاب کنید.

بخوان  معمای اینترنت گران در ایران 1 بیتی

اکنون تغییرات تکنولوژیکی با سرعت بیشتری نسبت به گذشته رخ میدهند و راهحلهایی که این فناوریهای جدید ارائه میدهند بهتر و ارزانتر از گذشته است. این دانش بستهبندی با سرعت بیشتر، ارزانتر و دقیقتر را امکانپذیر میکند. ازآنجاییکه آنها با درجه بالایی از دقت عمل میکنند، نسبت به روشهای سنتی حالت تهاجمی کمتری دارند که موجب کاهش زمان سپری کردن بیماران در بیمارستان در دوران نقاهت میشود. آنها تقریباً در تمام سیستمهای تشخیص گفتار فعلی استفاده میشوند. پیشبینی میشود تا سال 2025، زیرساختهای لازم برای فناوری هوش مصنوعی در بیشتر صنایع در سراسر دنیا پیادهسازی شوند و سازمانها در تمام بخشهای اقتصادی به نهادهای مبتنی بر داده تبدیل شوند. سازمانها از هوش مصنوعی برای بررسی رفتار این معاملات استفاده میکنند. معاملات بورس به اندازه زیادی به کامپیوترها و کارشناسهای داده برای بررسی الگوهای آینده بازار وابسته هستند.

با گذشت زمان مشکلات موجود بر سر راه هوش مصنوعی بروز پیدا کردند. در همان سال کامپیوتر سخنگویی به نام «یوجین گوسمن» (Eugene Goostman) که در حقیقت یک چتبات بود، توانست داوران را شکست دهد و داوران تصور کردند این کامپیوتر یک انسان است. همچنین در سال ۱۹۳۹، ویلیام هیولت و دیو پاکارد شرکت هیولت پاکارد یا به اختصار HP را در پالو آلتو تاسیس کردند. این تكنولوژی یك تكنولوژی جدید بر روی مودمها و اختصار كلمات Digital Audio Accelerator است كه به صورت یك پردازنده بر روی برد مودم نصب میشود .این تكنولوژی باعث ارسال هر چه بهتر صدا و با كیفیت بالاتر بر روی خطوط میشود و در واقع به عنوان یك شتاب دهنده دیجیتالی صدا برای مودمها عمل میكند .همچنین باعث میشود كه برقراری ارتباط و ارسال صدا، با قدرت وضوح هر بهتر انجام شود.

در سال ۱۹۹۵ دستگاههای پخش کننده دیویدی سرگرمی جذاب و جدیدی بودند، تلفنهای همراه بسیار بزرگ بودند و دسترسی به اینترنت بسیار کند و یک تجربه جدید به حساب میآمد که تنها از طریق کامپیوترهای سایت 1biti رومیزی امکانپذیر بود. همچنین، بیش از بیست میلیون بازدید منحصر به فرد دریافت می کند و بیش از شش میلیون دنبال کننده رسانه های اجتماعی دارد . درصورتیکه شما نیز به دنبال یادگیری هوش مصنوعی هستید، ابتدا دوره ها و منابع مختلف آموزش هوش مصنوعی را بشناسید و ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است. در پروژههای هوش مصنوعی هنگام آموزش دادهها چندین بار (چندین دوره) این کار انجام میشود تا در نهایت بتوان به نتیجه مورد نظر رسید به هر کدام از این دورهها Epoch گفته میشود. در اوایل قرن 21 جستجوی و خرید آنلاین کالایی که اسم آن را نمیدانستیم کار سختی بود اما امروزه در صورتی که یک کالا را در هر کدام از فروشگاههای آنلاین جستجو کنیم، تمام نتایج مرتبط به آن کالا را مشاهده خواهید کرد. آیا شما هم با شنیدن اسم هوش مصنوعی یاد رباتهای ترمیناتور میافتید که در حال نابود کردن دنیا هستند؟ اما واقعا هوش مصنوعی چیست و اینکه آیا به همین تعریف برای توصیف آن به یک مخاطب – که اطلاعاتی در مورد آن ندارد – میتوان بسنده کرد؟

تفاوت بین هوش مصنوعی و برنامه نویسی معمولی چیست؟ یادگیری بدون ناظر (Unsupervised Learning): در حالت عدم وجود ناظر، تمرکز بر روی یافتن الگو بین دادهها قرار میگیرد. الگوریتمهای Deep Learning پیشرفته میتوانند به صورت دقیق پیشبینی کنند که چه اشیایی در محدوده نزدیک ماشین قرار خواهند گرفت. در اینجا هوش مصنوعی از دید کامپیوتری، تشخیص تصویر و Deep Learning برای ساخت ماشینهایی که میتوانند اشیاء اطراف را تشخیص دهند و بدون دخالت انسان رانندگی کنند استفاده میکند. با وجود مشاهدهپذیری ناقص، عامل باید همچنین حالتهایی را زیر نظر داشته باشد که ممکن است در آنها قرار بگیرد. به عنوان مثال، در گذشته CIO (Chief Information Officer) ممکن است به جلسه مدیران در یک سازمان برود و برای یک مجموعه جدید از سرورها در شرکت درخواست تجدید نظر نماید. یادگیری عمیق، تجربیات هوش مصنوعی شخصی سازی شده را امکان پذیر می کند، به عنوان مثال، دستیاران مجازی یا موتورهای جستجو که داده های شما را ذخیره می کنند، می توانند تجربیات آینده شما را شخصی سازی کنند. فیسبوک نیز دارای یک سیستم ابری اختصاصی بود که هیچ کاری جز ذخیره دادههای اجتماعی انجام نمیداد. هوش مصنوعی در درمان: بسیاری از مراکز و سازمانهای درمانی در عرضه خدمات خود از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ برای مثال سازمانی به نام Cambio Health Care یک سیستم پشتیبانی از تصمیمات درمانی را برای جلوگیری از سکته راهاندازی کرده است و این سیستم در صورت خطر سکته قلبی به پزشک هشدار میدهد.

بخوان  برترین نمایشگاههای تکنولوژی در جهان 1 بیتی

بیتردید، این پرسش مطرح میشود كه آیا كامپیوتر میتواند بفهمد؟ ونس از داستان ماسک برای پاسخ به یکی از سوالات رایج در عصر حاضر استفاده می کند: آیا کشور مخترعین و سازندگانی که قرن نوزدهم را رهبری می کرد، در عصر کنونی که رقابت جهانی شدیدی در آن جاری است هم حرفی برای گفتن دارد؟ به طور کلی شرکتهای تکنولوژی از میان فهرست صد شرکت بزرگ جهان، سیزده جایگاه را در اختیار گرفتهاند تا نشان دهند همچنان در روند رشد اقتصاد جهانی تاثیر گذارند. علاوه بر آن، چنانچه پزشک یا دانشجوی پزشکی باشید به طور تخصصی با مفاهیم هوش مصنوعی در پزشکی آموزش می بینید. با در نظر گرفتن این موضوع، هوش مصنوعی «مطالعه عواملی است که ادراکاتی را از محیط دریافت میکنند و اعمالی را انجام میدهند». الگوریتمهای یادگیری ماشین از دادهها به عنوان ورودی برای پیش بینی مقادیر جدید برای خروجی استفاده میکنند. شرکتهای بزرگی مثل یاهو و مایکروسافت با استفاده از هوش مصنوعی WordSmith، سالانه ۱.۵ میلیارد محتوا تولید میکنند.

یادگیری با ناظر (Supervised Learning): سوالات و جوابها به کامپیوتر ارائه میشود و به کمک الگوریتمها، رابطه بین سوال و جوابها توسط سیستم کامپیوتری مشخص میشود. سیستم هوش مصنوعی اطلاعات را از رادار ماشین دوربینهای نصب شده روی آن، GPS و سرویسهای ابری جمعآوری میکند تا سیگنالهایی که ماشین را کنترل میکنند تولید نماید. برنامههای معمولی کل سناریوهای ممکن را تعریف میکنند و عمل سیستم کامپیوتری تنها به همان سناریوها خلاصه میشود. این امر به این دلیل است که وقتی هوش مصنوعی خودآگاه شود، میتواند ایدههایی مانند حفظ خود را داشته باشد که ممکن است بهطور مستقیم یا غیرمستقیم پایان انسان را رقم بزند، زیرا چنین موجودی میتواند بهراحتی از عقل هر انسانی پیشی بگیرد و نقشههای پیچیدهای را برای اتخاذ بر بشریت برنامهریزی کند. در طول تاریخِ بشرى، هر گاه کشف، اختراع یا نظریهای انقلابى و «بر خلاف آمد سنت» پدید آمدهاست، ابتدا برآشفتگىِ منظومهٔ معرفتى و ارزشىِ زمانه و زمینهٔ تاریخیِ مربوطه را در پى داشتهاست.

با این وجود، هوش مصنوعی میتواند به کشاورزها کمک کند با استفاده بهتر از منابع، محصول بیشتری برداشت کنند. شاید برایتان جالب باشد اما اگر شما با سرچ در گوگل به این مقاله رسیدید یا اگر تا به حال برای رسیدن به مقصد خود از نقشه های هوشمند و مسیریاب استفاده کرده اید، باید بگویم درواقع از هوش مصنوعی استفاده کرده اید! شاید باورش سخت باشد، اما گوشت آزمایشگاهی همانند چیزی که در فیلم های علمی تخیلی دیده ایم، خمیری و بد شکل و قیافه نیست، بلکه واقعا گوشت قرمز است. شاید عجیب باشد اما از ماشین های هوشمند می توان برای خلق موسیقی و هنر استفاده کرد و امروزه هوش مصنوعی از طریق یادگیری و کشف الگوهای هارمونی، ریتم و سبک توانسته آهنگ های موسیقی جدید خلق کند. Sassmums با نانوتراشههای EUV با فناوری پیشرفته که در مرکز اطلاعات سرگرمی تسلا میزبانی میشوند، به تسلا کمک خواهند کرد. با توجه به اینکه این روش عاری از هرگونه خطا یا سوگیری انسانی است، سودمند بوده و بهطور قابلتوجهی از طول دورههای استخدام میکاهد. همچنین شامل طبقه بندی دادهها، یادگیری از دادههای جدید و ارتقا آنها در طول زمان است. اغلب تاجران بزرگ این دانش را برای پیشنهاد به مخاطبان جهت توصیههای محصولات موردعلاقه آنها استفاده میکنند و سودآوری کسبوکار خود را تضمین مینمایند.