هشدار در مورد آغاز پدیده «ال نینو»



در پی هشدار «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» در مشخصه آغاز پدیده آب و هوایی «ال نینو» و اینکه این پدیده ممکن است گرمای جهانی را تشدید کند، منطقه آب و هوای توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایپی نیوز، دانشمندان و هواشناسی اعلام کرده اند که پدیده آب و هوایی «ال نینو» (El Nino) رسما شکل گرفته است. این پدیده احتمالاً قوی، آب و هوای سراسر جهان را تغییر می دهد و به زمینی می رسد که در حال گرم شدن، گرمای طبیعی بیشتر می شود.

«اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» (NOAA) روز پنجشنبه با بیانیه‌ای مبنی بر آغاز پدیده‌های نینو، از رسیدن به آن خبر داد و اعلام کرد که این النینو کاملاً مشابه بقیه نمونه‌ها نباشد.

در این زمینه «میشل لورورو»(Michelle L’Heureux)، دانشمند حوزه آب و هوا و رئیس «دفتر پیشبینی ال نینو/لانینا» در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا گفت: این پدیده، یک یا دو ماه زودتر از تعداد زیادی نمونه النینو شکل گرفت که این موضوع فضای لازم برای رشد را به آن می‌دهد. این ال نینو به احتمال 56 درصد قوی در نظر گرفته می‌شود و 25 درصد احتمال دارد که سطح فوق‌العاده شود.

لوروکس: اگر سه سال است که مانند آمریکای جنوبی از خشکسالی شدید رنج می‌برید، یک شیب به سمت بالا می‌تواند خوشایند باشد. شما سیل نمی‌توانید مطمئن باشید که از جهان هستند که از نینو سود می‌برند.

این دانشمند حوزه آب و هوای دیداران کرد: طی چند ماه آینده و در طول تابستان نیمکره شمالی، ال نینو در نیمکره جنوبی احساس شد و با کمترین تأثیرات در آمریکای شمالی همراه خواهد بود.

بخوان  رصد اولین ستاره دوقلو با مرگ ترقه های!

وی افزود: ال نینو به شدت استرالیا را به سمت آب و هوای خشک‌تر و گرم‌تر متمایل می‌کند. همچنین، شمال آمریکای جنوبی احتمالاً خشک‌تر و جنوب شرقی آرژانتین هستند و از شیلی می‌توانند بیشتر کنند. هند و اندونزی نیز تا ماه اوت به خشکی خواهد داشت. سنتی ال نینو به معنای طوفان‌های کمتر در اقیانوس اطلس است، بیشتر با طوفان‌های استوایی در اقیانوس آرام همراه خواهد بود.

ال نینو در ماه دسامبر تا فوریه، شدیدترین ضربه را می‌زند و مسیر طوفان زمستانی را به سمت استوا تغییر می‌دهد. یک سوم تا نیمی از آمریکا از جمله کالیفرنیا، احتمالا در ال نینو کم‌تر خواهد بود.

لوروکس گفت که غربی اقیانوس آرام و بخش‌هایی از شمال ممکن است خشک شود و گرم شود.

این دانشمند در ادامه ادامه می دهد که برخی از آنها احتمالا در اندونزی گرم و خشک و مناطق مجاور آسیا خواهند شد. همچنین، مناطقی از جنوب آفریقا خشک خواهند شد.

«کیم کاب» (کیم کاب)، دانشمند حوزه آب و هوا در «دانشگاه براون» (دانشگاه براون) نیز در خصوص این پدیده گفت: اگر این النینو نشان‌دهنده بزرگترین سطح از رویدادها باشد، کوتاه‌ترین زمان تکرار را در تاریخی تاریخی خواهد کرد. زد.

چنین فاصله کوتاهی از پدیده‌های النینو باعث می‌شود که جوامع، زمان کمتری را برای رفع آسیب‌های وارده به کشاورزی، و اکوسیستم‌هایی مانند صخره‌های مرجانی داشته باشند. یک ال نینو معمولی طوفان را در اقیانوس اطلس خاموش می‌کند و به ساحلی نواحی در ایالات متحده می‌رسد که از سال‌های شلوغ خسته‌شده، کمک می‌کند. اما این بار پیش‌بینی‌ نمی‌شود که چنین اتفاقی بیفتد، زیرا ممکن است بی‌سابقه‌ی اقیانوس‌اطلس بادهای النینو باشد که معمولاً از طوفان‌ها را از بین می‌برند، خنثی می‌کنند.

بخوان  ابداع جدید محقق ایرانی برای پایش علایم بیماری‌های تنفسی

«کریستوفر کارناوسکاس» (Kristopher Karnauskas)، دانشیار «دانشگاه کلرادو بولدر» (CU Boulder) گفت: طوفان‌ها زمانی که روی آب‌های گرم در حرکت می‌شوند، می‌شوند و می‌شوند. مناطق گرمسیری اقیانوس اطلس نیز فوق‌العاده گرم هستند. بنابراین، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا و دیگران امسال فصل طوفان اقیانوس اطلس را متوسط ​​پیش بینی می‌کنند.

یک النینوی قوی در گذشته، با ایجاد گرمای جهانی رکوردشکنی در سال‌هایی مانند ۲۰۱۶ و ۱۹۹۸ ایجاد شده است. در اوایل امسال گفته شد که احتمال دارد سال آینده یک رکورد ثبت شود. به ویژه به این دلیل که ال ‌نینوها معمولاً در زمستان به اوج قدرت خود می‌رسند اما این النینو کار خود را زودتر از حد معمول آغاز کرده است.

«مارشال شپرد» (Marshall Shepherd)، استاد هواشناسی «دانشگاه جورجیا» (UGA) نیز درباره پیامدهای ال نینو گفت: زمانی که ال نینو با پس‌زمینه گرم شدن آب و هوا ترکیب شود، پیامدهایی را برای قرار دادن سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین عنوان کردند. سال ثبت شده به همراه دارد.

ال نینو، گرم شدن طبیعی، موقت و گاه‌گاه بخشی از اقیانوس آرام است که با جابه‌جایی مسیرهای هوایی برای طوفان، الگوهای آب و هوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد. جهان در اوایل امسال، از یک «لانینا»(La Nina) خارج شد که به طور غیرمعمول بلند و قوی بود. لانینا که طرف مقابل ال نینو به شماره می‌رود، خشکسالی را در غرب آمریکا افزایش داد و فصل طوفان اقیانوس اطلس را تشدید کرد. معنای این امر به نوعی است که برخی از شرایط آب و هوایی سه سال گذشته مانند خشکسالی، برعکس خواهند شد.

بخوان  موسیقی الکترونیک با ریتم انسانی

«ازهر احسان»(Azhar Ehsan)، دانشمند «دانشگاه کلمبیا»(Columbia University) نیز گفت: از سوی دیگر، شمال شرق آفریقا که در اثر خشکسالی آسیب دیده می شود، پس از تحمل شرایط خشکسالی به مدت چند سال، بارندگی های مفید خواهند داشت. بود.

برخی از پژوهش‌های اقتصادی نشان می‌دهند که لانینا نسبت به ال نینو، خسارات بیشتر را در آمریکا و در سطح جهانی به همراه دارد.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در یک مجله اقتصادی منتشر شد، نشان داد که ال نینو برای آمریکا و اروپا اقتصادی را به همراه داشته اما برای رشد استرالیا، شیلی، اندونزی، هند، ژاپن، نیوزلند و آفریقای جنوبی پرهزینه بوده است.

در مقابل، پژوهشی که اخیراً منتشر شد، نشان می‌دهد که ال نینو در سطح جهانی بسیار پرهزینه‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شود و می‌شود که از آن به‌عنوان دلار می‌شود. بانک جهانی تخمین زده است که ال نینو در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، ۴۵ میلیارد دلار برای دولت‌ها هزینه کرده است.

آمریکا نیز به تعداد زیادی از نینو، با خطر روبه‌رو است. احسان در این زمینه نشان داد که افزایش بارندگی در کالیفرنیا، اورگن و واشنگتن، خطر رانش زمین و جاری شدن سیل را در این مناطق افزایش می دهد.

وی افزود: منابع طبیعی ال نینو از نظر تغذیه آب، بهره مندی را در بر دارد اما خطرات خاصی را نیز به همراه می‌آورد که باید در نظر گرفته شود و مدیریت شود.

انتهای پیام



منبع