واکسن جدید سرطان که تومورهای موشها را کوچک کرد

دانشمندان بر این باورند که این پیشرفت با نام مستعار “vax-innate” به نقطه عطف مهمی در تحقیقات واکسن ایمنی درمانی می‌رسد. نویسندگان مطالعه افزودند که این واکسن ممکن است به بیماران انسانی که قبلا لنفوسیت تی خاص را در طول درمان سرطان دریافت کرده‌اند، کمک کند. علاوه بر این، واکسن می تواند با افزایش تولید لنفوسیت تی و عملکرد بهتر آنها، روند کنترل رشد تومور را در بدن بهبود بخشد.

افراد آمریکایی در مطالعه اخیرشان از توسعه واکسن برای سرطان خبر داده‌اند که با موفقیت سیستم ایمنی را برای تقویت می‌کند و تومورها را در موش کوچک می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله «سل» منتشر شد.

دکتر “رابرت سدر” (Robert Seder) و همکارانش در مرکز تحقیقات ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، واکسن SNAPvax را با کمک شرکت زیستی دارویی Vaccitech در شمال آمریکا، طراحی کردند. Vaccitech اکنون در حال برنامه ریزی برای آزمایش SNAPvax در برابر سرطان‌های مرتبط با ویروس پاپیلوم انسانی در سال ۲۰۲۳ است. ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (Human Papillomavirus) ویروسی است که بیشتر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.

نویسندگان مطالعه کردند که این پاسخ ایمنی باعث تغییر ریزمحیط تومور می‌شود و از عملکرد سرکوب لنفوسیت‌های تی توسط سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همه این مطالعه کردند، با این حال، موش‌هایی که واکسن را با تزریق سوزنی در پوست (زیر پوستی) دریافت کرده‌اند، اثری مشابه در داخل کسانی که آن را به صورت فردی دریافت کرده‌اند، مشاهده کرده‌اند.

این سلول‌های ایمنی می‌توانند به سلول‌های تومور سرطانی نفوذ کرده و به آنها حمله کنند و همچنین با القای اینترفرون نوع 1(اینترفرون نوع I)، سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند. این‌ترفرون‌ها هستند که سلول‌های حیوانی در پاسخ به ویروس‌ها آزاد می‌شوند.

بخوان  هیچ مکان امنی روی زمین پیدا نمی شود

به گزارش ایسنا و به نقل از اس افیک واکسن آزمایشی سرطان طی آزمایش‌های آزمایشگاهی روی موش‌ها با موفقیت باعث شد که مورد توجه قرار گیرد. به گفته محققان موسسه ملی بهداشت، این داروی جدید امید به این دارد که آنها در حال نزدیک تر شدن به یک گروه را برای درمان همه مشکلات این بیماری افزایش می دهند.

سلول تی سمی یا لنفوسیت تی سمی یا سلول تی کشنده یا لنفوسیت تی کشنده (سلول T سیتوتوکسیک یا سلول T کشنده یا سلول های Tc) یکی از انواع لنفوسیت تی و نوعی گلبول سفید است که سلول های سرطانی، سلول هایی که آلوده می شوند )، یا سلول‌هایی که به شکلی دیگر آسیب دیده‌اند را می‌کشد.

دکتر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی(NIAID) این واکسن را که “SNAPvax” نام دارد را با استفاده از روش‌های مختلف ارسال به بدن، آزمایش می‌کند. نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که داخل وریدی(IV) این واکسن تعداد لنفوسیت‌های تی‌کشنده را در هر حیوانی افزایش می‌دهد.

انتهای پیام



منبع