پای ChatGPT به سیاره سرخ باز می شود؟

ویلیامز گفت: توانایی‌های مصنوعی و ChatGPT فناوری‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند روند انتقال اطلاعات و اکتشافات جدید را تقویت کنند اما من آن را جایگزین اطلاعات جدید و قابل درک آن‌ها نمی‌دانم. با وجود این، اگر فیلم‌های علمی-تخیلی هوش مصنوعی که دیده‌ام، پیش‌بینی‌کننده آینده، ممکن است من اشتباه کنم.

با کمکtGPT یا یک مدل زبانی مصنوعی مصنوعی مشابه آن، این چیزی است که یک ربات در حال چرخیدن و داشتن چاه با سطح مریخ باشد، کار سختی نیست. این ربات هوشمند را می‌توان به مجموعه‌ای از دستگاه‌های علمی مرتبط کرد. این چت‌بات‌ها می‌توانند آنچه را که دستگاه‌های علمی در محل پیدا می‌کنند، مورد بررسی قرار دهند و شاید حتی شواهدی را از زندگی گذشته جمع آوری کند.

ناتالی کابرول (Nathalie Cabrol)، مدیر مرکز پژوهش کارل ساگان در موسسه ستی (SETI Institute) باور دارد که شاید قوی‌ترین پرسش این باشد که ما می‌خواهیم در چه جهانی زندگی کنیم.

امی ویلیامز (امی ویلیامز)، دانشیار علوم زمین‌شناسی در دانشگاه فلوریدا (UF) که در مأموریت‌های مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) و استقامت (Perseverance) ناسا شرکت داشت، گفت: چقدر خنده‌دار است که ما هنوز در تعریف زندگی همان قدر که می‌دانیم. ، بحث می‌کنیم اما در عین حال، به دنبال نوعی فناوری هستیم که زندگی را گسترش می‌دهد.

این فناوری، مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی است که آموزش داده شده و باید از اطلاعات آنلاین را تغذیه کرده باشد. پس از وارد کردن همه این موارد، ChatGPT می‌تواند یک درخواست معین، پاسخ‌های متنی مشابه پاسخ‌های انسان‌ها را بدهد. این چت‌بات می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ دهد، در مورد بسیاری از موضوعات صحبت کند و مطالبی را بنویسد.

وی افزود: در حال حاضر، تجربه با ChatGPT به من نشان داد که این فناوری در جستجوی اطلاعات و تبدیل آنها به یک متن مشروح، عالی است. مطمئناً ChatGPT می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این چت‌بات را که از پیش می‌دانستم به من گفت و آن را بسیار زیبا کرد، اما این چیزی نبود که یک دانشجوی کارشناس ارشد ژئوشیمی علی مریخ نمی‌تواند به من بگوید.

به اعتقاد کابرول، پرسش بعدی این است که کجا توقف کنیم. اگر همه پژوهشگران از هوش مصنوعی بخواهند که مقالات پژوهشی آنها را بنویسند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر پژوهشگران این کار را انجام دهند اما چیزی در مورد آن نگویند، چه نتیجه‌ای دارد؟

بخوان  نمایش سرنوشت نهایی خورشید در سحابی پروانه

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، جهان در مورد استفاده روزافزون از هوش مصنوعی غوغا کرده است و شاید حتی گیج شده باشد. ChatGPT یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است.

وی تاکید کرد: شخصاً مقاله نوشتن را دوست دارم، زیرا زمان بسیار خوبی است که ببینم کارم را به ثمر می‌رسد، می‌توانم ایده‌هایم را روی کاغذ بیاورم و آن را به کار می‌برم که خلاقانه‌ای بدانم. حالا بیایید فرض کنیم که من به این الگوریتم اجازه بدهم مقاله را برای من بنویسد. به من می‌گویند که مشکلی وجود ندارد، زیرا مقاله بررسی می‌شود اما توسط چه کسی؟ تصور می‌کنم که اگر الگوریتم‌ها اجازه می‌دهند کار را برای شما انجام دهند، به این دلیل است که تصور می‌کنید آنها کمتری خواهند داشت و کار بهتری را انجام می‌دهند. با پیروی از این منطق، من باید این باشد که یک انسان صلاحیت بررسی مقاله را ندارد.

مستعد توهم

توصیه اوزجان این است که از ChatGPT در بخش‌هایی که نمی‌توانیم هیچ خطایی را بپذیریم، استفاده نکنیم.

این داده ها را می توانم هضم، ارزیابی و به شکل علمی جمع آوری کرد. نتیجه نهایی می‌تواند به طور مستقیم از یک مجله علمی مانند «Science» یا «Nature» ارسال شود که احتمالاً پیش از انتشار داوران انسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پای ChatGPT به سیاره سرخ باز می شود؟

ویلیامز با تأکید بر این که او متخصصان هوش مصنوعی یا ماشینی نیست، گفت: نسخه‌های آتی هوش مصنوعی و ChatGPT احتمالاً می‌تواند نتایج جدید را ترکیب کرده و ترکیبی را از نتایج بعدی به دست‌آورده‌ها در مورد همه اکتشافات علمی ارائه‌دهنده بدهد. با وجود این، هنوز این نمونه‌ها را فناوری‌هایی می‌دانم که نه به جای انسان‌ها، بلکه همگام با انسان‌ها می‌شوند. با توجه به موضوعاتی که در پیوندهای داده شده با شبکه فضایی ذهنی ما وجود دارند، برای اینکه بتوانیم راههایی را برای رسیدن به حالات کنونی و پیشین و همچنین سرنوشت مولکولهای علی مریخ ببینم، حل می شود. به طوری که هوش مصنوعی داخلی یک نسخه خطی را برای انتشار ایجاد کند.

بخوان  Apple Music Classical: تاریخ انتشار، قیمت، پشتیبانی از Dolby Atmos و موارد دیگر

ویلیامز، تحقیقات پیشرفته سیاره‌ای را چیزی می‌داند که نیازمند بازنگری، درون‌نگری و آینده‌نگری است. اوان کرد که ما با نظر گرفتن گزینه‌هایی که هرگز مورد توجه قرار نگرفته‌اند، مرزهای علم را پیش می‌بریم.

اطلاعات قابل فهم

وی افزود: موضوع، مقاله یک تراشه در مغز ما نیست و فقط یک کاغذ است، اما متأسفانه این بخشی از یک گفتمان بسیار قوی‌تر و نگران‌کننده در مورد سوءاستفاده از هوش مصنوعی به شمار می‌رود و بی‌اهمیتی نیست. این فقط یک مقاله نیست، بلکه در مورد این است که ما به عنوان یک نوع واقعاً می‌خواهیم چه کسی را بخواهیم. من شخصاً مصنوعی را یک فناوری سودمند می‌بینم و آن را به همین محدود می‌کنم.

راف باور دارد که هوش مصنوعی در امدت می‌تواند در عملیات مریخ‌نورد، انتخاب گزینه‌ای برای بدون مشاهده حضور انسان و همچنین برای مسیریابی استفاده شود.

انتهای پیام



منبع

عدم حضور انسان

استیو راف (Steve Ruff)، دانشیار پژوهشی دانشکده اکتشاف زمین و فضا در دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) که ​​به مطالعه مریخ علاقه مند است، گفت: واکنش سریع من این است که بسیار به نظر می رسد اطلاعات به دست آمده در محل، یک سناریوی است. واقع بینانه باشند. شک دارم که می توانم از هر مدل هوش مصنوعی با مشاهدات موجود آموزش دیده شود، برای تفسیر مشات جدید بدون حضور انسان، با اطمینان استفاده کرد. هر مجموعه ای که از این دست داده است، به تلاش برای یک مرتبه سازی نیاز دارد.

ویلیامز نسبت به ساختار هوش مصنوعی و ChatGPT کاملا واکنش نشان داد. وی افزود: اولین باری که از ChatGPT استفاده کردم، از آن پرسیدم که مریخ‌نوردان چه مولکول‌های علی پیدا کرده‌اند. این پرسش مرکز تخصصی ویژه من بود. چت‌بات از این جهت روشن‌گر بود که اطلاعات بسیار خوبی را به من داد و من می‌توانم آن را به اندازه‌ای قوی و مناسب توصیف کنم که در یک سخنرانی عمومی در مورد مولکول‌های علی مریخ قابل ارائه هستند.

کابرول گفت: این چیزی است که می‌خواهید در جهان چه زندگی کنید و چه بخشی را می‌خواهید به بشریت بدهید. ما موجوداتی خلاق هستیم و داریم کامل نیستیم، اما از اشتباه‌های خود درس می‌گیریم و این بخشی از توسعه ماست. اشتباه و مقایسه، مشابه دیگری برای سازگاری هستند. با اجازه دادن به هوش مصنوعی برای وارد شدن به آنچه ما را به انسان تبدیل می‌کند، در حال حاضر هم به ساختن خود می‌پردازم و من شبح‌هایی از ترابشریت را در همه اینها می‌بینم. ترابشریت را می‌توان به عنوان یک جنبش ایدئولوژیک تعریف کرد که با این باور باورپذیر است که نژاد بشر با استفاده از علم و فناوری می‌تواند همراه با محدودیت‌های فیزیکی و ذهنی خود را تغییر دهد.

بخوان  عکس پر از زمین از نگاه دوربین ماهواره جدید هواشناسی اروپا

می‌خواهیم در چه جهانی زندگی کنیم؟

توقف دانش

اوزجان خاطر نشان کرد: مطمئن نیستم اگر حجم کاری، از پیش برای تحلیل و تحلیل و تقلید وجود نداشته باشد، ChatGPT ارزش خواهد داشت یا خیر. معتقدم انسانها هنوز هم می‌توانند بهتر از ChatGPT عمل کنند. حتی اگر کندتر باشند.

با گسترش کاربرد ChatGPT و سایر روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، بسیاری از مطالعات به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه می‌توان فناوری فناوری را در بررسی مریخ پزشکی انجام داد.

شبح‌هایی از ترابشریت

در هر حال، ChatGPT محدودیت‌های خود را نیز به ویلیامز نشان داد. این فناوری فقط می‌تواند به داده‌های مربوط به سپتامبر ۲۰۲۱ دسترسی داشته باشد و آن را به‌عنوان «توقف دانش» علامت‌گذاری کرد. ویلیامز ادامه داد: پاسخ‌های ChatGPT شامل وسعت کامل نتایج منتشر شده در مواد آلی مریخ که از سال ۲۰۲۱ درباره آن‌ها می‌دانم، نبودند.

سرجان اوزجان (Sercan Ozcan) که در حوزه مدیریت نوآوری و فناوری در دانشگاه پورتسموث (University of Portsmouth) مطالعه می‌کند، گفت: می‌توانم این کار را انجام دهم، اما ممکن است اطلاعات گمراه‌کننده‌ای وجود داشته باشد. ChatGPT به صد درصد دقیق نیست و مستعد توهم است.

کابرول گفت: هوش مصنوعی، یک فناوری قوی است و باید از آن برای حمایت از فعالیت‌های انسان استفاده کرد. در واقع این کار را هر روز در یک قالب انجام می‌دهیم و نسخه‌های بهبودیافته ممکن است شرایط را بهتر انجام دهند. از سوی دیگر، این فناوری‌ها مانند هر فناوری مورد استفاده انسان، شمشیرهای دولبه هستند و گاهی اوقات مردم را به افکار بیهوده سوق می‌دهند. در اینجا نیز چنین اتفاقی رخ می دهد.