کشف ابرسیاه‌چاله‌ای ۲۰ میلیون برابر خورشید در حال فرار از یک کهکشان

انتهای پیام



منبع

دانشمندان پشت این کشف، این سیاه‌چاله فراری را در مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان کوتوله RCP ۲۸ کشف کرده‌اند که تقریباً ۷.۵ میلیارد سال نوری از زمین دارد.

یک ابرسیاه‌چاله فراری

ستاره شناسان تجزیه و تحلیل و تجزیه تحلیل‌های خود انجام می‌دهند تا مشخص شود که این گازی از پدیده‌های دیگر مانند فواره‌های پرقدرت که از ابرسیاه‌چاله‌ها پرتاب می‌کنند، نیست.

این اولین شواهد رصدی مبنی بر این است که سیاه‌چاله‌ها می‌توانند خود را در فضای بین ستاره‌ای پرتاب نگه دارند.

شواهد واضح از فرار این ابرسیاه‌چاله از کهکشان

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیساخترشناسان یک سیاه‌چاله کلان‌جرم(ابرسیاه‌چاله) را یافته‌اند که به نظر می‌رسد با قدرتی که می‌تواند خود را به بیرون پرتاب کند و در حال بردن بخشی از آن کهکشان با خود است.

به نظر می‌رسد یک سیاه‌چاله کلانجرم با سرعت شگفت‌انگیز ۴۵۰۰ برابر سرعت در فضای بین ستاره‌ای پرتاب شده است.

آنها یک رگه روشن از نور را در این تصاویر شناسایی کردند که آنها را بر آن داشتند تا با استفاده از تلسکوپ Keck در هاوایی رصدهای بعدی را از این منطقه انجام دهند.

پیتر و داکوم نویسنده ارشد این مطالعه و استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه ییل می‌گوید: ما یک خط نازک را در تصویر هابل پیدا کردیم که به مرکزی کهکشان اشاره داشت. با استفاده از تلسکوپ Keck در هاوایی متوجه شدیم که این خط و کهکشان به هم متصل هستند و سپس از تجزیه و تحلیل دقیق این ویژگی استنباط می کنیم که در حال مشاهده سیاهچاله عظیمی هستیم که از آن خارج شده و از گاز و ستارگان تازه شکل گرفته است. به دنبال خود بر جای گذاشته است.

بخوان  ریختن داروهای سرطان در مولکول‌طری شکل

پژوهشگران بر این باورند که مشاهدات آنها اولین شواهد رصدی از پرتاب به یک ابرسیاه‌چاله به فضای بین ستاره‌ای را می‌دهد.

این مشاهدات جدید که در مقاله‌های جدید در پایگاه پیش‌چاپ arXiv به تفصیل شرح داده شده است، نشان می‌دهد که چگونه این غول عظیم الجثه گروهی از ستاره‌ها را به دنبال خود می‌کشاند.

بزرگ این رگه گازی را تا مرکز کهکشان، جایی که معمولاً یک ابرسیاه‌چاله در آن قرار دارد، ردیابی کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که جرم آن ابرسیاه‌چاله در حال فرار، ۲۰ میلیون برابر جرم خورشید خودمان است و با سرعت شگرف ۳.۵ میلیون مایل در ساعت (۵.۶ میلیون کیلومتر در ساعت) یا تقریباً ۴۵۰۰ برابر با سرعتی که از آن دور می‌شود. می شود.

آنها با داده‌های تلسکوپ Keck مشخص کردند که این رگه بیش از ۲۰۰ هزار سال نوری وسعت دارد، به این معنی که عرض آن دو برابر کهکشان راه شیری است و احتمالاً از گازهای فشرده تشکیل شده است که ستاره‌ساز است.

وان داکوم می‌گوید: اگر این موضوع تأیید شود، این اولین باری است که شواهد روشنی مبنی بر آن داریم که سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم می‌توانند از آن‌ها فرار کنند.