کشف دو ترکیب آلی حیاتی در نمونه‌های سیارک «ریوگو»

دانشمندان پیشتر مولکول‌های آلی کلیدی را در شهاب‌سنگ‌های غنی از کربن کشف کرده بودند، اما این پرسش وجود داشت که آیا این سنگ‌های فضایی از فرود آمدن، در محیط‌های زمین قرار گرفته یا خیر.

وی افزود: مولکول‌های موجود در ریوگو، در یک محیط بکر فرازمینی کشف شدند. در این پژوهش، به طور مستقیم از سیارک ریوگو، نمونه برداری انجام شد و نمونه ها در ابتدا به زمین و در نهایت بدون تماس با آلاینده، به آزمایشگاه های زمین آورده شدند.

وی افزود: به دست آمده از قسمت نمونه‌های پایین‌تر، از مواد روی سطح تشکیل شده بود که بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از ذرات بر انرژی قرار دارند. نمونه‌های به دست آمده از قسمت‌های دیگر، از مواد زیرسطحی تشکیل شده‌اند که بیشتر در برابر آسیب‌ها محافظت می‌شوند.

کشف دو ترکیب آلی حیاتی در نمونه‌های سیارک «ریوگو»

تحقیقات این پروژه ترکیبات «اوراسیل» (اوراسیل) و «نیاسین» (نیاسین) را در سنگ‌هایی شناسایی کرده‌اند که فضاپیمای «هایابوسا ۲» (Hayabusa2) متعلق به «آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن» (JAXA) در سال ۲۰۱۹ از دو مکان در سیارک ریوگو به دست آورد. اوراسیل، یکی از مؤلفه‌های سازنده شیمیایی آران‌ای است که برای ساخت و عملکرد زنده را مشخص می‌کند. نیاسین موجود است که ویتامین B3 یا «اسید نیکوتینیک» (Nicotinic Acid) نیز نامیده می‌شود، برای متابولیسم زنده حیاتی است.

محققان طی بررسی‌های جدید خود روی نمونه‌های به دست آمده از سیارک «ریوگو»، دو ترکیب آلی را در آنها کشف کرده‌اند که برای تشکیل زندگی، نیاز هستند.

نیاسین دربنای متابولیسم دارد و می‌تواند به تولید انرژی کمک کند که باعث تقویت‌کننده موجودات زنده می‌شود. پژوهشگران با خیساندن مواد در آب داغ و انجام تحلیل‌هایی به نام‌های «کراتوگرافی مایع-طیف‌سنجی جرمی» (LC–MS)، اوراسیل، نیاسین و برخی از ترکیبات آلی دیگر از نمونه‌های ریوگو ساخته شده‌اند.

بخوان  چگونه برنامه های دوستیابی آقا یا خانم شما را درست انتخاب می کنند؟
«یاسوهیرو اوبا» (یاسوهیرو اوبا)، اخترشیمیدان «دانشگاه هوکایدو» (دانشگاه هوکایدو) و پژوهشگر ارشد این پروژه، گفت: یافته‌های کلیدی ما این است که اوراسیل و نیاسین که هر دو دارای ویژگی‌های بیولوژیکی هستند، واقعاً در محیط‌های فرازمینی وجود دارند و هستند. ممکن است به عنوان جزئی از سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها در اختیار زمین اولیه قرار گیرند. مامان می‌کنیم که آنها را در فکر پری‌بیو روی زمین و ظهور اولین حیات نقش‌تیک داشته‌اند.

«یوشینوری تاکانو»(Yoshinori Takano)، اخترشیمی‌دان آلی «آژانس علوم و فناوری زمین-دریایی ژاپن»(JAMSTEC) و یکی از پژوهشگران این پروژه، گفت: اکنون مشتاقانه منتظر نتایج تجزیه‌وتحلیل‌هایی هستند که در ماه سپتامبر از یک سیارک دیگر به زمین هستند. ارائه شده است. ناسا در طول ماموریت «اسیریس-رکس»(OSIRIS-REx)، نمونه‌هایی را در سال ۲۰۲۰ از سیارک «بنو»(Bennu) جمع‌آوری کرد.

اوبا گفت: اوراسیل و نیاسین در هر دو محل فرود روی ریوگو یافتند که قطر آن حدود 900 متر است و به عنوان یک سیارک نزدیک به زمین طبقه بندی می شود. ترکیبات در یکی از مکان‌ها بیشتر از دیگری بود.

سیارک‌ها اجرام سنگی اولیه‌ای هستند که در اوایل عمر منظومه شمسی شکل گرفته‌اند. پژوهشگران باور دارند که ترکیبات آلی موجود در ریوگو ممکن است با کمک واکنش‌های شیمیایی ناشی از نور ستارگان، در مواد یخی موجود در فضای میان‌ستاره‌ای شکل گرفته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، دو ترکیب آلی نیاز برای موجودات زنده، در نمونه‌های به دست آمده از سیارک «ریوگو» (Ryugu) یافت می‌شود و از این نظر حمایت می‌شود که برخی از مواد مورد نیاز برای پیدایش حیات، انسان‌ها سال‌ها به همراه سنگ‌ها از فضای وارد شده در زمین هستند. .

بخوان  قدرت‌نمایی «هابل» به «جیمز وب»!

تشکیل آران‌ای که مخفف «اسید ریبونوکلیک» (RiboNucleic Acid) است، بدون وجود اوراسیل امکان‌پذیر نیست. آران‌ای، یک مولکول موجود در تمام سلول‌های زنده است که نقش حیاتی را در رمزگذاری، تنظیم و فعالیت‌های ژن‌ها بر درمان دارد. آران‌ای، شباهت‌های ساختاری با DNA است که حامل طرح ژنتیکی یک موجود زنده است.

انتهای پیام



منبع

نمونه‌های ریوگو که شبیه قلوه‌سنگ‌های خاکستری تیره به نظر می‌رسند، از فاصله 25 میلیون کیلومتری از زمین منتقل شدند و در یک کپسول مهروموم به سطح سیاره ما بازگشتند.

این پژوهش در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.

در حدود 4.5 میلیارد سال پیش تحقیق می‌شوند. یافته‌های جدید به خوبی با این فرضیه‌ها مطابقت دارند که مانند دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌هایی هستند که زمین را بمباران کرده‌اند، این سیاره جوان را با ترکیباتی تغذیه کرده است که راه را برای اولین میکروب‌ها هموار می‌کنند.