کشف فسیل نادر ۴۵۰ میلیون ساله کژدم دریایی در چین

این فسیلی می‌تواند غیرعادی باشد، گونه‌های پهن‌بالسان را که میلیون‌ها سال پیش بخش‌هایی از ابرقاره گندوانا (Gondwana) را اشغال کرده بودند، روشن کنند.

در این مکان همچنین فسیل‌هایی از جانداران دریایی مانند اسفنج‌ها را که زمانی در دریای معمار می‌زیستند، یافت می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دانشجویان در چین به شکل تصادفی با فسیل یک کژدم دریایی نادر باستانی برخورد کردند. این کشف، این پتانسیل را دارد که نور بر روی گروه پهن‌بال‌سانان منقرض شده بیاندازد.

وانگ هان نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: طول آرکوپتروس آنجینس با پوسته بالای سهموی، شاخک‌های خاص، بدنه گلدانی شکل و یک زائده تناسلی نوع A(زنانه) سه قسمتی، ۱۵ سانتی‌متر تخمین زده می‌شود.

این گونه منقرض شده ۱۵ سانتی‌متری به طرز شگفت انگیزی از اندازه کوچکش، یک شکارچی خشن اقیانوسی بوده است.

فسیل نادر یک کژدم دریایی متعلق به ۴۵۰ میلیون سال پیش است که در دوره اردویسین در استان ژجیانگ در جنوب چین می‌زیسته، کشف شده است.

در این مطالعه، این گونه تازه کشف شده را به عنوان یک یافته نادر برجسته می‌کند، زیرا تنها ۱۲ پهن‌بال‌سان متعلق به دوره اردویسین در سطح جهانی یافت و ثبت شده است. بر اساس این پژوهش، پهن‌بال‌سانان یک گروه منقرض شده از بندپایان هستند.

پهن‌بال‌سانان به دلیل ریختن شناسی غیرمعمول و تنوع زیست محیطی، تقریباً همه مکان‌های روی زمین از دریای تا آب شیرین و حتی محیط‌های خشکی را اشغال کردند. در نتیجه، بر این باورند که برای درک «انتقال محیط‌های اکولوژیکی در دوره پالئوزوئیک» حیاتی هستند.

انتهای پیام



منبع

بخوان  پیاده‌روی آسان در فضا با لباس فضایی نسل جدید ناسا

این جانوران لقبی که بر آنها گذاشته شده از کژدم‌ها و خویشاوندی نزدیک‌تری با تیغ‌دمان دارند. برخی از گونه‌های این راسته کوچک بودند و کمتر از ۲۰ سانتی‌متر طول دارند، اما برخی نیز مانند جیکولاپتروس با ۲٫۵ متر طول بزرگ‌ترین جانوران بندپای تاریخ می‌شوند.

پهن‌بال‌سانان برای اولین بار در دوره زمین‌شناسی اردویسین ظاهر شدند. این مطالعه می‌گوید که در اواخر سیلورین(Silurian) و اوایل دوونین(Devonian) به ماشین‌های مختلف رسیدند و در پایان پرمین(Permian) منقرض شدند.

پهن‌بال‌سانان (Eurypterida) که به صورت عامیانه با عنوان کژدم‌های دریایی شناخته می‌شوند از بندپایان درنده منقرض شده‌اند که در طول دوران دیرینه‌زیستی و بین ۴۶۷ تا ۲۵ میلیون سال پیش می‌شوند.

آرکوپتروس آنجینس(Archopterus anjiensis) نامی است که به این گونه تازه شناسایی شده و به عنوان فسیل ثبت شده کژدم کشف شده در این کشور کشف شده است.

نتایج این پژوهش در مجله Paleontology منتشر شده است.

آخرین پهن‌بال‌سانان در پایان دوره پرمین و در جریان رویداد انقراض پرمین-تریاس به طور کامل از میان رفتند.

بر اساس‌ها، این گزارش فسیل متعلق به دوره اردویسین و ۴۵۰ میلیون سال پیش است که در منطقه ونچانگ واقع در شهرستان آنجی در استان ژجیانگ جنوب چین کشف شده است.

این گونه به احتمال زیاد در آب‌های عمیق در اعماق چند صد متری می‌زیسته است.

این مطالعه توسط موسسه زمین شناسی و دیرینه شناسی نانجینگ آکادمی علوم چین(NIGPAS) رهبری شد.