کشف یک شهابسنگ ۷.۷ خاکی در جنوبگان

والدز از اینکه بفهمد شهابسنگ‌ها چه اسراری دارند، هیجان‌زده است. وی افزود: مطالعه شهاب‌سنگ‌ها به ما کمک می‌کند تا جایگاه خود را در کیهان بهتر درک کنیم. هرچه نمونه بزرگتری از شهاب‌سنگ‌ها داشته باشیم، بهتر می‌توانیم منظومه شمسی خود را درک کنیم.

این پژوهشی، سفر خود را برای تابستان جنوبگان در اواخر دسامبر برنامه‌ریزی کرد اما دمای هوا در منطقه حدود در حدود گروه منفی ۱۰ درجه سلسیوس بود. با چنین شرایط سردی حتی در اواسط تابستان، جنوبگان ممکن است مکانی بعید برای انتخاب به نظر برسد، اما فرصت‌های منحصر به فرد به‌فردی را به شکارچیان شهاب‌سنگ مانند این گروه ارائه می‌دهد زیرا جنوبگان یکی از بهترین نقاط جهان برای شکار شهاب‌سنگ است.

کشف یک شهابسنگ ۷.۷ خاکی در جنوبگان

منظره برفی جنوبگان

اگرچه نمی‌توان انکار کرد که شهاب‌سنگ کشف‌شده توسط این گروه، بسیار بزرگ محسوب می‌شود اما فاصله زیادی با بزرگترین نمونه سنگ فضایی دارد که تاکنون به سطح زمین رسیده است. این رکورد متعلق به شهاب‌سنگ «هوبا» (هوبا) در نامیبیا است. هوبا ۲٫۷ متر طول، ۰٫۹ متر ضخامت و حدود ۶۰ هزار وزن وزن دارد. این شهاب‌سنگ تقریباً ۷۷۶۵ برابر سنگین‌تر از شهاب‌سنگ تازه کشف‌شده جنوبگان است.

این گروهی که سرپرستی آن را «وینسیان دیبایل» (Vinciane Debaille)، دانشمند سیاره‌شناسی «دانشگاه آزاد بروکسل» (ULB) بر عهده گرفت، اولین گروهی است که مکان‌های جدید و بالقوه‌ای را که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نقشه‌برداری شده بودند، پیدا کردند. شهابسنگ کاوش می‌کند.

دیبایل گفت: رفتن به ماجراجویی برای کاوش در مناطق ناشناخته، هیجان انگیز است اما باید با این واقعیت کنار بیاییم که کاوش روی زمین بسیار بیشتر از زیبایی تصاویر ماهواره‌ای است.

والدز گفت: در مورد شهاب‌سنگ‌ها، مهم نیست و حتی ریزشهاب‌سنگ‌های کوچک می‌توانند از نظر علمی فوق‌العاده بهتر باشند اما برای پیدا کردن شهاب‌سنگ بزرگی مانند این نمونه، نادر و هیجان انگیز باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، گروهی از شرایط شرایط نامناسب صحرای یخی جنوبگان را تحمل کرده‌اند تا پنج شهاب‌سنگ جدید از جمله یک سنگ فضای بزرگ با وزن نزدیک به ۱۷ پوند(۷.۷) را پیدا کنند.

انتهای پیام



منبع

این سنگ فضایی بزرگ و سایر شهاب‌سنگ‌های کشف‌شده اکنون در «موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک» ​​(RBINS) مورد تجزیه و تحلیل و تحلیل قرار دارند. اعضای گروه به صورت ویژه نمونه هایی از رسوبات جمع آوری شده از جنوبگان را مطالعه خواهند کرد.

دانش بلژیکی از کشف یک شهابسنگ بزرگ در جنوبگان خبر داده اند.

این گروه پژوهشی شامل «ماریا والدز» (Maria Valdes)، پژوهشگر «موزه فیلد» (Field Museum) و «دانشگاه شیکاگو» (UChicago) بود که تخمین زد از 45 هزار شهاب‌سنگی که تا امروز در زمین یخی‌جنگگان کشف‌شده، تنها بود. صد شهاب‌سنگ به اندازه این عضو جدید است که دقیقا ۱۶.۷ پوند(۷.۶ وزن) وزن دارد، بوده است.

جنوبگان، بیابانی با اقلیم خشک است که میزان هوازدگی شهاب‌سنگ‌ها را کاهش می‌دهد. در سراسر مناظر سفید برفی، رنگ سیاه این سنگهای فضایی خودنمایی می کند. شرایط در جنوب حتی برای کشف شهاب‌سنگ‌هایی که ممکن است در برف و یخ فرو رفته باشند، می‌شوند، زیرا حرکت کوبنده یخچال‌های طبیعی که در برابر صخره‌ها حرکت می‌کنند، می‌توانند شهاب‌سنگ‌ها را در نزدیکی سطوح دوباره در معرض دید قرار دهند.