آیا یک پاندمی در راه است؟

اما در حال حاضر یک اتفاق ترسناک رخ داده و آن، جهشی است که اولین انتقال مستقیم آنفلوانزای پرندگان را از پستانداران به پستانداران ممکن کرده است.

اما حالا دیگر محدود به پرندگان نیست. در ایالات متحده، فهرست پستانداران وحشی که به دلیل آنفلوانزای پرندگان کشته یا معدوم شده‌اند، در حال افزایش است. خرس گریزلی در ایالات متحده نبراسکا و مونتانا، روباه قرمز در ایالت مونتانا، شش راسو و راکون در ایالت اورگان، خرس کودیاک در ایالت آلاسکا و غیره.

آیا یک پاندمی جدید در راه است؟

سپس در ژانویه ۲۰۲۳، سازمان بهداشت جهانی (WHO) آنفلوانزای پرندگان را در یک دختر جوان در اکوادور گزارش کرد که اولین مورد از این نوع در آمریکای لاتین بود.

آیا یک پاندمی جدید در راه است؟

از زمان اولین گزارش‌ها، این ویروس‌ها در روسیه موجود هستند که دامنه آن‌ها تنها به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس به سمت غرب گسترش می‌یابد تا حدی که شش منطقه مجزای را نیز آلوده کرد.

به گزارش ایسنا، انبوهی از ویروس های آنفلوانزا در سراسر جهان جمعیت پرندگان را فرا گرفته و به تازگی به پستانداران نیز رسیده است. اگر این ویروس موسوم به H5N1 با انتشار میان انسان‌ها را به دست آورد، ممکن است با یک بیماری همه‌گیر و مرگبار دیگر مقابله کند.

آیا یک پاندمی جدید در راه است؟

موارد مربوط به این بیماری تنها در چهار کشور ویتنام، تایلند، اندونزی، کامبوج و جدیدترین موارد در کشور اکوادور مشاهده می شود.

داستان این آخرین احتمالی جدید مانند نماهای آغازین یک فیلم الزمانی در حال پخش است. به عنوان مثال در گالیسیای اسپانیا بیش از ۵۰ هزار راسو در مزرعه پرورش راسو قربانی شده‌اند و در سواحل لاکرونیا(La Coruña) بیماری و مرگ ۲۷ مرغ شناسایی شده است که به آنفلولانزای مشکوک می‌شوند.

بخوان  میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از بدن مادر به اندام‌های جنین برسند

در طول ۱۸ ماه گذشته، بزرگترین آنفلوانزای پرندگان رخ داده و جمعیت پرندگان را در سراسر جهان به شکل قابل توجهی از بین برده است. اما اخیراً آنفلوانزای پرندگان به پستانداران نیز سرایت کرده است.

در ژوئیه 2005 گزارش‌های رسمی در مورد همه‌گیری ویروس H5N1 در برخی کشورها منتشر شد. در آن ماه، روسیه و قزاقستان هم آنفلوانزای پرندگان را گزارش کردند و گفتند عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

هفته گذشته، کشور پِرو از مرگ ۵۸۵ شیر دریایی خبر داد. این یعنی اگر این ویروس برای انتقال از پستاندار به پستاندار جهش یافته باشد، می‌تواند یک گام میانی برای انتقال میان انسان به انسان باشد. اما این تهدید چقدر نگران کننده است؟

تنها پنج مورد آنفلوانزای پرندگان انسانی در سال گذشته وجود داشته است، اما موارد استفاده از آنفلوانزای پرندگان H5N1 طبق گفته سازمان جهانی بهداشت 53 درصد مرگ و میر است.

در این گزارش‌ها به مرگ پرنده‌ها هم اشاره شده است که ارتباط میان پرندگان آبزی وحشی و پرندگان اهلی از راه‌های منابع آبی مشترک می‌دانند. این اولین گسترش ویروس H5N1 در سطح بالا در هر دو کشور بود. با بررسی های صورت گرفته، هر دو کشور پیش از این همه گیری، از این ویروس پاک بودند.

اطلاعات با توجه به اطلاعاتی که از آنفلوانزاها در سراسر جهان دارند در حال حاضر مواردی هستند که خطر ابتلا به آنفلوانزا در سراسر جهان را دارند و به زودی به پستانداران نیز مبتلا می شوند. بین انسان‌ها، میزان مصرف، چند داروی ضد سرطان در دسترس است، اما ساخت واکسن برای آن زمان نیاز دارد و مشخص نیست که تلفات آن چقدر باشد.

بخوان  هوش مصنوعی بلندگوی عیوب انسان است

پاسخی که در موقعیت فعلی به این پرسش می‌دهد این است که در حال حاضر، خطر انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان و انتقال از انسان به انسان پایین است، اما آنفلوانزای پرندگانی که به سرعت در حال تکثیر هستند، در حال تبدیل شدن به انسان هستند. یک ویروس بیماری با قدرت بالا است که می‌تواند همه‌گیری بعدی را ایجاد کند. بیماری که اگر میان‌ها سرایت کند، با نرخ مرگ و میری که خواهد داشت، می‌تواند انجام دهد که کووید-۱۹ در مقایسه با آن، خفیف به نظر برسد.

آنفلوانزای پرندگان متحمل ۱۵ میلیون پرنده اهلی شدند و به معدوم شدن بی‌سابقه ۱۹۳ میلیون نفر دیگر در اکتبر ۲۰۲۱ تبدیل شدند. این ویروس شایع از اروپا و آسیا به آمریکای شمالی سرایت کرد و پس از مدت کوتاهی به جمعیت پرندگان در آمریکای جنوبی و مرکزی گسترش یافت.

اکنون این سؤالات ترسناک در جامعه علمی پیش آمده است که آیا آنفلوانزای مرغی می‌تواند باعث پاندمی یا همان همه‌گیری بعدی انسانی شود؟ آیا انتشار ویروس‌های پرندگان به پستانداران می‌تواند انسان را در معرض خطر قرار دهد؟ آیا ما برای یک بیماری همه‌گیر دیگر آماده هستیم؟

انتهای پیام



منبع

اکنون با توجه به تلفات شدید طیور، قربانی شدن دسته‌های پرندگان وحشی و سرایت فزاینده به پستانداران، این وضعیت یک سوال اساسی را مطرح می‌کند که آیا آنفلوانزای پرندگان می‌تواند از یک فاجعه زیست‌محیطی به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شود؟

هفته گذشته تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت (WHO) گفت که خطر انتقال جهانی این ویروس به انسان کم است، اما نمی‌توانیم تصور کنیم که نمی‌توان داد و باید برای هر تغییری در وضعیت موجود آماده شود.

بخوان  صفحه درخواستی شما یافت نشد.