“کپستون” ناسا ماهواره به مدار ماه رسید

این مجموعه، ناسا را ​​یک قدم دیگر به ایستگاه فضایی قمری دروازه ماه (Gateway) نزدیک‌تر می‌کند که قرار است به عنوان پایگاهی برای مأموریت‌های سرنشین‌دار و همچنین اقامتگاه موقتی برای فرود فضانوردان بر سطح ماه کند.

ناسا قصد دارد پایگاهی بر روی سطح ماه بسازد که در آن فضانوردان برای مدت طولانی به زندگی و کار بپردازند و ایستگاه فضای دروازه ماه به عنوان یک ارتباط بین ماه و زمین عمل کند.

ناسا اعلام کرد که طی پنج روز آینده، کپستون دو مانور مسیر را اصلاح خواهد کرد، پس از آن، سایر اطلاعات داده‌ها را برای تایید آیا کپستون در مدار “NRHO” باقی می‌ماند یا خیر، مورد تجزیه و تحلیل و تحلیل قرار خواهند داد. این کار به ناسا کمک می کند تا برای استقرار ایستگاه های قمری خود طی چند سال آینده برنامه ریزی کند.

بیل نلسون(Bill Nelson)، رئیس ناسا روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که کپستون ناسا به مدار خود در ماه رسید و اولین مانور تنظیم مدار را نیز به پایان رساند. این فضاپیما طی چند روز آینده به اصلاح مدارک خود ادامه خواهد داد و مداری را که برای پایگاه قمری دروازه ناسا در نظر گرفته شده آزمایش خواهد کرد.

ماهواره "کپستون" ناسا به مدار ماه رسید

خبر بزرگ! کپستون ناسا به مدار خود در ماه رسید و اولین مانور ورود به مدار را کامل کرد!

این فضاپیما به اصلاح مسیر خود طی روزهای آینده ادامه می‌دهد و مدارک را برای ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی خواهد کرد.

موشک سامانه پرتاب فضایی یک فضاپیمای بدون سرنشین اوریون را به سمت نزدیکترین همسایه آسمانی ما هدایت می‌کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت آزمایشی، آرتمیس ۲ مسیر مشابهی را با سرنشین طی خواهد کرد. پس از آن، آرتمیس ۳ جستجو می‌کند تا اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را به سطح ماه و هر دو فضانورد در طول یک ماموریت تاریخی که ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۵ انجام شود، از ایستگاه فضایی دروازه ماه به عنوان یک نقطه توقف انجام شود. استفاده خواهند کرد.

تیم عملیات ماموریت کپستون را تایید کرد که این ماهواره روز یکشنبه در ساعت ۱۹:۳۹ به وقت شرقی (۰۴:۰۹ بامداد دوشنبه به وقت تهران)، پیشران‌های خود را برای قرار دادن در مدار ماه روشن کرد. این ماهواره کوچک اکنون در مداری خاص موسوم به “Near-Rectilinear Halo Orbit” به اختصار “NRHO” قرار گرفته است. این مداری است که توسط ایستگاه فضایی دروازه ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تاسواره کپستون با نام کامل «آزمایش ناوبری و عملیات فناوری سامانه‌یاب خودکار مدار ماه» اولین ماهواره‌ای خواهد بود که مدار پیشنهادی برای ایستگاه فضایی در ماه را آزمایش می‌کند. این تاسیسات نقشی کلیدی در برنامه آرتمیس آژانس فضایی آمریکا ایفا خواهد کرد.

این خبر خوب همزمان با خبر آماده ناسا برای انجام اولین پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) به ماه به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ۱ منتشر شد.

ماهواره "کپستون" ناسا به مدار ماه رسید

طرحی مفهومی از ایستگاه فضای دروازه ماه

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، این اولین تاسواره پرتنشی را در مسیر رسیدن به ماه پشت سر گذاشته اما اکنون ناسا تایید کرده است که تاسواره کپستون مانور قرار گرفتن در مدار ماه را با موفقیت به پایان رسانده است.

انتهای پیام



منبع

تاسواره کپستون ناسا به مقصد خود در مدار ماه رسید و به این هدف رسید، بشر را یک قدم به ساخت ایستگاه فضایی در مدار ماه نزدیک تر می‌کند.

بخوان  کشف اتفاقی سوسک منقرض شده توسط یک دانشجو!