۴ پیشوند جدید برای یکای اندازه گیری معرفی شد

او افزود: وقتش رسیده بود. ما با گسترش همه چیز به کلمات ما نیاز داریم. تنها در چند دهه، جهان به مکانی بسیار متفاوت تبدیل شده است.

براون پیشوندهای جدید را به مقامات ۶۴ کشوری که در کنفرانس عمومی وزن و اندازه‌گیری در ورسای، خارج از پاریس شرکت داشتند، ارائه کردند که آن‌ها را در روز جمعه انجام دادند.

همتایان بسیار کوچک آنها نیز “رونتو”(ronto) با ۲۷ صفر بعد از نقطه اعشار و “کوئکتو”(quecto) با ۳۰ صفر پس از نقطه اعشار هستند که برای اعداد کوچکتر در علوم کوانتومی و فیزیک مورد نیاز خواهند بود.

از زمین کمی فاصله بگیریم، سیاره مشتری فقط دو کوئتاگرم جرم دارد. براون می‌گوید: به طرزی باورنکردنی، قطر کل جهانِ قابل مشاهده تنها یک رونامتر است.

پیشرفت‌های سریع علمی و ذخیره‌شده اطلاعاتی در سراسر جهان در شبکه‌های وب، تلفن‌های و فضای ابری به این معناست که اصطلاحات مورد استفاده برای اندازه‌گیری وزن و اندازه نیز باید افزایش یابد. یک دانشمند بریتانیایی روز جمعه را برای گنجاندن پیشوندهای جدید و جسورانه به بررسی‌های بزرگ و کوچک را رهبری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایپی، کدام بزرگتر است: رونا یا کوئتا؟ دانشمندانی که روز جمعه در خارج از پاریس گردهم آمدند و با گذر جمعیت جهان از مرز هشت میلیون نفر، برای اولین بار در حاضر واحدهای اندازه گیری جهان را گسترش دادند، برای این سوال پاسخ می دهند.

انتهای پیام



منبع

تنها حروف «ر» و «ق» بودند که پیش از این مورد استفاده قرار نگرفتند. پیشوندهای اعداد بزرگ با «a» و اعداد کوچکتر به «o» ختم می‌شوند.

بخوان  ماجرای جدایی روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی به کجا رسید؟

او توضیح داد که این نام‌های جدید به صورت تصادفی انتخاب نشده و حرف اول پیشوندهای جدید باید به گونه‌ای باشد که در سایر پیشوندها و واحدها استفاده نمی‌شود.

براون می‌گوید که اصطلاحات جدید توصیف موارد را می‌گوید که در مورد آنها اطلاعاتی را که می‌توان به راحتی می‌کند، دانست. برای مثال آیا می‌دانستید جرم الکترون یک رونتوگرام است؟ و آیا یک بایت روی تلفن همراه، جرم آن را یک کوئکتوگرم افزایش می دهد؟

۴ پیشوند جدید برای یکای اندازه گیری معرفی شد

دکتر ریچارد براون(Richard Brown) رئیس سنجش‌شناسی آزمایشگاه ملی بریتانیا که چهار پیشوند جدید پیشنهاد می‌دهد: اکثر مردم با پیشوندهایی مانند میل‌گرم‌های آشنا هستند. اما این‌ها پیشوندهایی برای بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین سطوحی هستند که اندازه‌گیری می‌شوند. طی 30 سال گذشته، گستره‌ای دیتاها به صورت تصاعدی افزایش یافته‌ها و بررسی‌ها را مشخص کرده‌اند که دیگر کلماتی را برای توصیف این سطوح ذخیره‌سازی نکرده‌اند.

«رونا»(ronna) نشان‌دهنده وجود ۲۷ صفر بعد از عدد یک است و برادر بزرگ‌ترش «کوئتا» (quetta) ۳۰ صفر بعد از یک دارد.

این کنفرانس هر چهار سال یک بار در فرانسه برگزار می‌شود، مرجع عالی اداره ملی اوزان و بین‌ها است. این اصطلاحات جدید اولین اعمال می‌شوند و به موارد ارائه شده جدید از سال ۱۹۹۱ تبدیل خواهند شد.

جمعیت جهان از مرز هشت میلیون نفر گذشته است و با پیشرفت علم و افزایش داده ها، نیاز به واحدهای اندازه گیری جدید به شدت احساس می شود. گروه جدید از چهار واحد اندازه گیری معرفی کردند.