داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

سال ۲۰۱۹ موفق شدند با استفاده از سلول‌ها و مواد بی‌کیفیت خود بیمار، اولین قلب مهندسی سه‌بعدی جهان را تولید کنند. در این مجال، نمونه بدن یک داوطلب مورد استفاده قرار گرفت و مواد سلولی و غیرسلولی تفکیک شدند. پس از این مرحله، سلول‌های بنیادی با ژل ترکیب شدند تا به سلول‌های قلب و یا درون‌رگی تبدیل شوند. در نتیجه این کار، دو نوع جوهر زیستی ابداع شد که می‌توانند از نازل‌های چاپگر زیستی سه‌بعدی خارج شوند. این روشی که امکان چاپ بافت‌های زیستی را به صورت لایه لایه می‌کند، اولین بار برای ساخت بافت قلب به کار رفت و در حال حاضر امکان ساخت یک قلب کامل را فراهم کرده است.

توفیق جوان، دوره دبیرستان را هم تا کلاس نهم در یکی از دبیرستانهای همدان گذراند. بعد از کلاس نهم، وارد دانشسرای معلمی همدان شد و با پایان کلاس یازدهم، معلم شد.

carleton.ca

«هزاران بارها شکستم و به هدف نرسیدم، اما نامید نشدم؛ شدم و با کار، امیدواری و اعتماد به خداوند، مسیرم را ادامه دادم. و مغز کار می‌کند که او را به هدف برسانند.”

پروفسور «توفیق موسیوند» در مسیر توسعه فناوری‌های برجسته و اختراعات قابل توجه، جوایز متعدد بین‌المللی را دریافت کرده و بارها در سطح جهان تشخیص قرار گرفته است:

  • مدال جوبیلی الماس ملکه الیزابت دوم (۲۰۱۳)
  • جایزه انتقال دانش از مؤسسه پژوهشهای سلامت کانادا (۲۰۱۰)
  • جایزه استاد برجسته جان فورستر برای کمک‌های مادام‌العمر در زمینه پزشکی قلب و مراقبت (۲۰۱۰)
  • جایزه یک عمر برنامه: نوآوری منطقه‌ای از شورای ملی تحقیقات کانادا (۲۰۰۱)
  • جایزه همافزایی از شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا و کنفرانس کانادا (2000)
  • جایزه کارآفرینی علوم زندگی آتاوا (۱۹۹۹)
  • جایزه رئیس جمهور از مرکز تحقیقات و نوآوری آتاوا (۱۹۹۹)
  • جایزه جراحان قلب برزیل به منظور قدردانی از کمک‌های مهم در توسعه اندام‌های مصنوعی (۱۹۹۸)
  • جایزه MEDEC برای مسابقات پزشکی (۱۹۹۸)
  • جایزه تحقیقات کاربردی از شورای علوم زیستی آتاوا (1997)
  • گواهی افتخار ۲۵ سال خدمت در مراسم تقدیر از اساتید دانشکده پزشکی (۲۰۱۵)
  • جایزه محقق ماه از سازمان‌های سلامت کانادا (۲۰۱۱)
  • پلاک درخت بقراط از انجمن جهانی جراحان قلب و قفسه سینه (۲۰۰۸)
  • عضویت در شورای علم و فناوری نخست وزیر کانادا (2007-2007)
  • عضو برگزیده آکادمی علوم اروپا (۲۰۰۱)
  • عضو برگزیده آکادمی علوم انجمن سلطنتی کانادا (2000)
  • عضو برگزیده آکادمی علوم نیویورک
  • عضو برگزیده آکادمی بین‌المللی علوم قلب و صنعت
  • عضو برگزیده انجمن مهندسی پزشکی آمریکا
داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

پروفسور توفیق موسیوند

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

رئیس و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی دستگاه‌های قلبی درمانی در موسسه قلب دانشگاه «اتاوا»؛ رئیس برنامه تجهیزات پزشکی استاد جراحی در دانشکده پزشکی استاد مهندسی در دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی؛ استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی و فوق دکترا در دانشگاه «اتاوا»؛ استاد گروه مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه «کارلتون»، بخشی از مسئولیت‌های این دانشمند برجسته ایرانی است.

پروفسور موسیوند مبدع ۳۶ فناوری/ اختراع در جهان است که ۱۲ فناوری برای اولین بار در جهان توسط این دانشمند توسعه یافته است و مسیری را برای توسعه دستگاه‌های پزشکی و مراقبت بهداشتی در سراسر جهان، شکل داده و هموار کرده است.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) در سال ۲۰۲۲ قلب خوک را به انسان پیوند زدند. در این روش پیشگامانه، یک بیمار 57 ساله که به بیماری لاعلاج بیماری مبتلا شد، قلب اصلاح شده ژنتیکی خوک را دریافت کرد. هیچ راه درمانی دیگری برای این بیماری وجود نداشت و این قلب تنها گزینه موجود بود.

پیوند قلب خوک به انسان

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

پروفسور توفیق موسیوند سال ۱۳۱۵ در روستای «ورکانه» در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی وی با زندگی ساده روستایی اسپری شد. توفیق، تا کلاس چهارم دبستان را در مدرسه روستا به تحصیل ادامه داد و پس از آن تا کلاس ششم ابتدایی را در مدرسه «بابا طاهر» همدان بود. برخی از بچه‌های مدرسه، توفیق را که با لباس‌های ساده روستایی در مدرسه حاضر می‌شد، مسخره می‌کردند، اما همین کودک ساده روستایی در مدت ۶ ماه به بهترین دانش‌آموز مدرسه تبدیل شد.

با وجود این اتفاق تلخ، پژوهشگران هنوز برای رسیدن به موفقیت‌آمیز در پیوند قلب از حیوان به انسان تلاش می‌کنند.

ottawaheart.ca

cmaj.ca

زمانی که توفیق درحال تحصیل در رشته پزشکی بود، به دعوت یکی از اساتید برای کار کردن در بهترین بیمارستان‌های آمریکا، راهی «کلیولند کلینیک» (Cleveland Clinic) شد. جایی که خیلی از پزشکان آرزو دارند در آنجا کار کنند. با توجه به تخصص در مهندسی و پزشکی، دکتر توفیق، به عنوان سرپرست تیم پروژه قلب مصنوعی انتخاب شد.

یکی دیگر از مشکلات در این زمینه، تعداد اعضای اهدایی پیوند است. مؤسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا (AIER) سال گذشته گزارش داد، بیش از صد هزار آمریکایی در انتظار پیوند عضو هستند و سالانه بیش از 600 نفر در حالی که منتظر پیوند عضو هستند، از دنیا می‌روند. در سال ۲۰۲۰ در آلمان هم حدود ۹۴۰۰ نفر به عضو اهدایی نیاز داشتند که نیمی از آن‌ها، پیوندی مورد نیاز را دریافت نکردند و جان خود را از دست دادند.

به طور کلی چه تصوری از قلب دارید؟ قلب مصنوعی (قلب مصنوعی) یک دستگاه مکانیکی است که به اندازه یک پرتقال است. قلب مصنوعی یا به قلب برای کمک به بهبود عملکرد آن وصل می‌شود و یا به جای قلب از کار افتاده، در سینه بیمار قرار می‌گیرد. قلب مصنوعی دارای چند دریچه، مکانیزمی برای حرکت دادن خون به سمت جلو و یک یا چند حفره است.

nytimes.com

این همان رمز موفقیتی است که «توفیق»، نوجوان سخت‌کوش و پرتلاش روستای ورکانه همدان را به این درجه از موفقیت و افتخار در سطح بین‌المللی می‌رساند.

فناوری چاپ سه‌بعدی به سرعت در حال پیشرفت است و این امید وجود دارد که طی چند سال آینده می‌تواند با اعضای پیوندی چاپ سه‌بعدی، مشکل بسیاری از بیماران مبتلا به پیوند را انجام دهد.

اگر قلب به نارسایی شدید شده و سایر درمان‌ها نباشند، در این شرایط بیمار پیوند قلب (پیوند قلب) می‌شود. پیوند قلب به عمل جراحی گفته می‌شود که در طی آن، قلب سالم از یک فرد مبتلا به مرگ مغزی برداشته می‌شود و به بدن گیرنده قلب، پیوند زده می‌شود.

bionity.com

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

انتهای پیام



منبع

با مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این قلب اصلاح شده ژنتیکی خوک به بدن بیمار پیوند زده شد. با وجود این بدن بیمار، قلب پیوندی را که از پیوند رد و همه چیز خوب به نظر می‌رسید، نکرد، اما بیمار دو ماه پس از جراحی، درگذشت. به گفته پزشکان قلب، سیتومگالوویروس (Cytomegalovirus) را تحت تاثیر قرار داده است.

پروفسور موسیوند نقل می کند که در ایام تابستان و اوقات فراغت برای کمک به، چوپانی می‌کرد و کشاورزی و باغبانی هم جزو علائق دوره نوجوانی‌اش بود که هنوز هم با وجود تبدیل شدن به یک دانشمند برجسته بین‌المللی، کشاورزی و باغبانی ادامه پیدا کرده و باعث می‌شود. باغچه کوچکی را با چند درخت میوه در کانادا برای خودش داشته باشد تا خاطرات دوران کودکی و جوانی‌اش در روستای ورکانه را فراموش نکند.

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

بعد از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد و در شرایطی که ازدواج کرده و صاحب فرزند شده بود، تصمیم گرفت در رشته علوم پزشکی در سال 37 آغاز شد. تخصص توفیق در رشته مهندسی مکانیک و تحصیل در رشته پزشکی، کمک زیادی به موفقیت‌های آتی وی کرد. او در نهایت مدرک دکترای مهندسی پزشکی و دکترای علوم پزشکی را از دانشگاه «آکرون» (Akron) و دانشگاه پزشکی «شمال شرقی اوهایو» (NEOMED) اخذ کند.

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

دانشمندان بسیاری در حوزه ابداع قلب مصنوعی در حال بوده و هستند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این افراد، پروفسور «توفیق موسیوند» (توفی موسیوند) است که اولین پمپ قلب مصنوعی درون بدن انسان را ابداع کرد.

prabook.com

به گزارش ایسنا، قلب عضو حیاتی در بدن انسان می‌شود. با فعالیت این عضو عضلانی به عنوان سیستم گردش خون، خون به بخشی از بافت‌ها و اندام‌های بدن پمپ می‌شود. نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که عضله قلب به خوبی عمل پمپاژ و خونرسانی به اعضای بدن را انجام می دهد و باعث می شود خون به سرخرگ ها برگردد.

منابع:

قلب مصنوعی

توفیق بعد از پایان دوره دانش‌سرای معلمی، در کنکور شرکت کرد و به دلایلی که به کشاورزی، رشته کشاورزی دانشگاه تهران انتخاب و پذیرفته شد. از این مرحله، مسیر زندگی وی، بسیاری را تجربه کردند. پس از پایان دوره کارشناسی، توفیق با بورسیه دانشگاه، برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد و به دلیل رشته‌های مهندسی، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را در دانشگاه «آلبرتا» آغاز کرد. این مقطع به دلیل زبان و کار کردن همزمان با تحصیل، دوره سختی برای توفیق بود.

مسیر تحصیلات پروفسور موسیوند هم بسیار قابل توجه و جذاب است. کسانی که از دانش‌سرای معلمی در همدان و تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه تهران، دانشگاه تهران و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و سپس پزشکی تحصیل می‌کنند. آن هم در سن ۳۷ سالگی!

در واقع زندگی ساده روستایی، کشاورزی و باغبانی، دیدن زیبایی‌های آسمان شب روستای ورکانه، تأثیر زیادی در روحیه توفیق گذاشت و او را تبدیل به انسانی سخت‌کوش، پرتلاش و متفکر کرد که با وجود شکست‌های متعدد در زندگی، هیچ‌وقت ناامید نشد.

زمانی که قلب مصنوعی در جای خود قرار می‌گیرد، وظیفه پمپاژ خون در سراسر بدن را بر عهده می‌گیرد و گردش خون سالم را بازیابی می‌کند. قلب مصنوعی کامل در یک پمپ مکانیکی است که وقتی قلب آن را باید کار نمی‌کند، جایگزین قلب می‌شود. جراح، یک قلب مصنوعی را در قفسه سینه بیمار قرار می‌دهد تا بطن‌های آسیب دیده را جایگزین کند. قلب مصنوعی کامل، کاری را انجام می‌دهد که بطن‌ها دیگر نمی‌توانند انجام دهند و یک دستگاه قابل حمل که خارج از بدن قرار می‌گیرند، نیروی مورد نیاز قلب مصنوعی را می‌کند تا با ریتم ثابت، عمل پمپاژ خون را انجام دهد.

برای حل مشکل اعضای اعضاء چند راه حل وجود دارد: پیوند قلب اصلاح شده ژنتیکی حیوان به انسان؛ چاپ سه‌بعدی قلب با چاپگرهای زیستی و تولید قلب مصنوعی.

پیوند قلب به همه آن، با خطراتی از جمله پس دادن عضو پیوندی توسط سیستم ایمنی ایمنی پیوند، تغییر، جراحی خونریزی پس از آن، شکل‌گیری لخته‌های خون، مشکلاتی، نارسایی کلیه و حتی مرگ بیمار است.

نتیجه 8 سال کار مداوم، هزاران ساعت مطالعه پژوهش‌های صورت‌گرفته و انجام آزمایش‌های مختلف توسط پروفسور موسیوند در نهایت منجر به تولید اولین پمپ مصنوعی قلب (Artificial Cardiac Pump) درون بدن انسان می‌شود که می‌توان آن را در قفسه سینه کاشت و از راه دور، مشاهده کرد. و کنترل کرد.

چاپ سه‌بعدی قلب

یافتن قلب اهدایی به دلایل مختلف می‌تواند حل شود: قلب‌ها باید در شرایط طبیعی، بدون بیماری و سالم باشند. قلب پیوندی باید تا امکان با نوع خون یا بافت بیمار مطابقت داشته باشد تا احتمال استفاده از آن توسط سیستم ایمنی بدن کاهش یابد.

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

بیماری‌ها و مشکلات قلبی درحال حاضر جزوه سه علت اول مرگ و میر در سراسر دنیا هستند و میزان زندگی به این بیماری‌ها طی چند دهه گذشته و با تغییر سبک زندگی و عادت‌های غذایی، از جمله فشار خون بالا، خون بالا، اضافه وزن و چاقی. ، مصرف دخانات، نوشیدنی الکل، فعالیت ناکافی، مصرف غذاهای آماده (فست فودها) به شدت افزایش یافته است.

این قلب کوچک فقط به اندازه قلب یک خرگوش است اما تمام محفظه ها و رگهای خونی قلب انسان را دارد. از آنجایی که برای ساخت این قلب، از مواد زیستی بدن خود بیمار استفاده می شود، آن توسط سیستم ایمنی بدن، یک مشکل به شمار نمی رود.

دست‌های کوچک و زومخت نوجوانی که روزگاری در روستای «ورکانه» همدان مشغول کشاورزی و باغبانی بود روزگاری دیگر موفق به ابداع اولین پمپ قلب مصنوعی درون بدن انسان می‌شود که کمک مهمی در مسیر توسعه فناوری قلب مصنوعی می‌شود. «پروفسور موسیوند» انسانی خارق‌العاده و سخت‌کوش است که هیچ‌گاهی از تلاش دست نکشید. حتی زمانی که در سن ۳۷ سالگی در رشته پزشکی را آغاز کرد.

عوارض ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی ماندگارتر، پرهزینه‌تر و ناتوان‌کننده‌تر هستند و حتی گاهی عمل‌ها هم نمی‌توانند به بیمار کمک کنند. نارسایی قلبی، مرحله پایانی بیماری است که در آن عضله قلب هنگام تلاش برای پمپاژ خون در بدن به شدت از کار می‌افتد. این بدان معناست که سایر درمانها دیگر پاسخگو هستند.

شبکه همدان (برنامه فرزانگان)

داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

بخوان  Adobe Summit: تجربیات مشتری شاهد تغییر هوش مصنوعی است