«آخرالزمان اینترنت» در کار نیست

در حالی که دانشمندان در واقع انتظار دارند طوفان‌های خورشیدی بزرگ پس از رسیدن به فعالیت‌های خورشیدی به اوج خود رخ دهند، هیچ مدرکی برای حمایت از این شایعات مبنی بر این که طوفان خورشیدی بزرگ باعث می‌شود که از اینترنت خارج شود، وجود ندارد.

هفته گذشته، اطلاعات نادرست برای هشدارهای ساختگی ناسا نفس تازه‌ای به نگرانی‌های مالی یک «آخرالزمان اینترنتی» داد که بار دیگر در فضای مجازی پخش می‌شود. اینها شامل ادعاهای بی‌اساس در مورد یک طوفان خورشیدی قریب الوقوع است که باعث می‌شود اینترنت جهانی در دهه‌های آینده می‌شود و اینکه کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا که در سال ۲۰۱۸ برای مطالعه خورشید و آب و هوای آن از نزدیک پرتاب شد، می‌توان اینترنت را از مرگ توسط. طوفان خورشیدی نجات دهد.

چنین پیشبینی‌هایی می‌توانند در طول فعالیت‌های خورشیدی که طبق پیش‌بینی‌های رسمی از سوی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) در ژوئیه ۲۰۲۵ رقم بخورد، مفید باشند. در آن زمان است که فعالیت مغناطیسی خورشیدی که باعث ایجاد لکه‌های خورشیدی و شراره‌های خورشیدی می‌شود به اوج قدرت خود می‌رسد. اما هیچ رسمی از خساراتی که طوفان‌های خورشیدی ممکن است در آن زمان ایجاد شود، وجود ندارد.

ویشال اوپندران (Vishal Upendran) پژوهشگر آزمایشگاه خورشیدی و اخترفیزیک شرکت لاکهید مارتین در کالیفرنیا می‌گوید: طوفان‌های خورشیدی بزرگ بر روی شبکه‌های الکتریکی و سیستم‌های ارتباطی به خوبی مستند شده است، بنابراین خوب است که مراقب باشید و نظارت کنید و مستمری از سیستم خورشیدی زمین را ارزیابی کنید. و هلیوسفر داشته باشید.

به گزارش ایسنا، بر خلاف آنچه که از تیترها در فضای مجازی می‌گویند، هیچ الزمانی برای اینترنت در کار نیست. نگرانی‌ها در مورد چنین فاجعه‌ای مدتی است که در سکوهای رسانه‌های اجتماعی در حال پخش است، نگرانی‌هایی که از مطالعه‌هایی که در سال ۲۰۲۱ با عنوان «ابروطوفان‌های خورشیدی: برنامه‌ریزی برای یک آخرالزمان اینترنتی» منتشر می‌شود، منتشر می‌کنند. این مطالعه نشان داد که یک طوفان خورشیدی بزرگ می‌تواند به کابل‌های اینترنتی دسترسی پیدا کند، به کابل‌های زیر دریا که اتصال بین قره‌ها را ممکن می‌کند و به تقویت اینترنت کمک می‌کند، آسیب جدی وارد می‌کند.

بخوان  مگس‌های میوه نمی‌تواند خود را به حرکت درآورد

همچنین اطلاعات نادرستی نیز منتشر شده است که ناسا از ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر خود برای نجات اینترنت به عنوان وسیله‌ای برای حمایت از استفاده می‌کند که چنین نیست و پارکر مسئولیت تعریف شده خود را برای انجام می‌دهد و قرار نیست برای چنین مقاصدی استفاده شود.

به گفته اوپندران، پیش‌بینی شدت آسیب‌هایی که طوفان‌های خورشیدی می‌توانند روی زمین ایجاد کنند، پیچیده است. زمانی که خورشید به اوج فعالیت مغناطیسی خود نزدیک می‌شود، ساختارهای روی سطح آن به صورت فزاینده‌ای پیچیده می‌شوند که آن‌ها را در مدل‌هایی که به عنوان مثال می‌سازند، ترکیب می‌کنند.

بر خلاف تعداد بیشماری از ادعاها در مورد اینکه چگونه خورشید می‌تواند سیاره زمین را نابود کند، هیچ پیش‌بینی مبنی بر فعالیت یک طوفان خورشیدی مرگبار در سال ۲۰۲۵ وجود ندارد.

این گروه امیدوار است که مدل ابداعی آن هشدار زودهنگام و اندازه کافی سریع را برای اپراتورهای ماهواره‌ای، مدیران شبکه برق و شرکت‌های مخابراتی صادر می‌کند تا سیستم‌های خود را به طور موقت خاموش کنند یا در صورت امکان ماهواره‌ها را به مدارهای امن‌تر منتقل کنند تا میزان میزان را افزایش دهند. آسیب کاهش.

علاوه بر این، شر‌های خورشیدی که توسط خورشیدیک می‌شوند، ساختارهایی سه‌بعدی هستند که با سیستم میدان مغناطیسی زمینی هستند که آن هم یک ساختار سه‌بعدی است، به روش‌هایی که به طور کامل درک می‌شوند و مدل‌سازی آنها می‌شوند.

گفتنی است که این مطالعه در یک کنفرانس در سال ۲۰۲۱ ارائه شد، اما هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است.

وی افزود: برای بیان اظهارنظر محکم در مورد قدرت طوفان‌های خورشیدی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

بخوان  برنامه ناسا برای تامین بودجه فناوری های اکتشاف فضایی

این نگرانی‌ها همچنین با تحقیقات انجام شده در اوایل سال جاری که نشان داد خورشید می‌تواند در سال ۲۰۲۴ انجام شود، یعنی یک سال زودتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود به اوج فعالیت خود برسد، تشدید شد.

دوم این که واقعاً خطرناک است، ناشی از یک هشدار ناسا در مورد یک هشدار اینترنتی قریب الوقوع است که اساساً چنین هشداری از جانب ناسا منتشر نشده است.

اوپندران می‌گوید: این سیستم‌های پیچیده هستند و حکم و بیانیه‌ای محکم درباره ابرطوفان‌های خورشیدی نادرست هستند.

هشدارهای جعلی ناسا در خاموشی یک ماه اینترنت جهانی که توسط یک طوفان خورشیدی مهیب در سال 2025 آغاز خواهد شد، به تازگی در فضای مجازی در حال پخش است، اما کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه طوفان‌های خورشیدی در حال افزایش هستند، اما نباید خیلی زیاد شوند. نگران بود، چرا که یک «آخرالزمان اینترنتی» بعید است.

در اینجا به بررسی سه دروغی می‌پردازیم که در رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، تیک تاک، توییتر و اینستاگرام در حال انتشار و پخش شدن هستند.

در آخر هم این که این دروغ‌ها و شایعات به مقاله‌ای اشاره دارد که ناسا در ماه مارس درباره جستجوهایش برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی با استفاده از هوش مصنوعی منتشر می‌کند. ناسا در آن مقاله یا جای دیگری در وب سایت خود از عبارت «آخرالزمان اینترنتی» استفاده نشده است.

آیا این عبارت در آن مطالعه سال ۲۰۲۱ آمده است، اما تنها نویسنده آن، سانگیتا عبدووتی (Sangeetha Abdu Jyothi) است. جلب کرده است.

اوپندران و گروهش یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که از ماهواره های خورشیدی برای پیش بینی طوفان های خورشیدی تا 30 دقیقه قبل از استفاده از آنها استفاده می کنند. وی می‌گوید: نقاط قوت اصلی مدل ما این است که می‌توان پیش‌بینی‌هایی را در چند دقیقه ارائه کرد و در هر دقیقه نتایجی با افق زمانی ۳۰ دقیقه ارائه کرد.

بخوان  ارسال بیش از ۲۵ اثر پژوهشی به دومین جشنواره ملی پژوهشی شهید فخری‌زاده

انتهای پیام



منبع

عدم پیش بینی طوفان خورشیدی مرگبار در ژوئیه ۲۰۲۵

اول این که ناسا هیچ هشداری در مورد یک آخرالزمان اینترنتی صادر نکرده است.