آیا مریخ‌نورد چین از خواب زمستانی نگران کننده خود بیدار خواهد شد؟

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ نیز ژورونگ توسط سازمان ملی فضایی چین(CNSA) به خواب زمستانی رفت. خورشید، پروژه‌های جاری در سیاره سرخ را به تعویق انداخت و همه مریخ‌نوردهای موجود روی این سیاره به «حالت ایمن» وارد شدند. دلیل این کار این بود که خورشید در رویدادی به نام “مقارن خورشیدی مریخ” (Mars solar conjunction) در حالت قرارگیری میان و مریخ که این اتفاق بود، مانع از برقراری ارتباط همه زمین مستقیم می‌شد و ارتباط بین فضاپیما و زمین را به شدت مختل می‌شد. میکرد. در ماه اکتبر سال 2021 میلادی دوباره مریخ‌نورد چینی‌ها فعالیت‌های خود را از سطح مریخ و مسیری که ممکن است زمانی که خط ساحلی یک دریای باستانی وجود داشته باشد، از سر گرفته و 200 متر دیگر را پیموده است.

ژورونگ در ۱۵ مه ۲۰۲۱ بر روی «یوتوپیا پلانیتیا»(Utopia Planitia)، دشتی وسیع در نیمکره شمالی مریخ فرود آمد. از آن زمان، نمونه‌های سنگی را از سطح مریخ جمع‌آوری کرده و تصاویر را در حین کاوش در این سیاره ثبت کرده است. مریخ‌نورد چینی ژورونگ علیرغم که انتظار می‌رود در ماه دسامبر از خواب زمستانی بیدار شود، اما همچنان مطمئنی ارسال نکرده و سکوت کرده است. اما هنوز هم این امید وجود دارد که این کار از خواب خود بیدار شود.

تیان ون-۱ اولین ماموریت کاوش مریخ توسط چین است که شامل یک مدارگرد، یک فرودگر و یک سطح‌نشین است. تیان-ون ۱ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح‌نشین حامل مریخ‌نورد ژورونگ روی یک منطقه به نام «یوتوپیا پلانیتیا» (Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ‌نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود، اما این مریخ‌نورد عملکرد خوبی داشت و بیش از زمان مدنظر استاد در مریخ کاوش کرد که این موضوع را شگفت‌زده کرد.

بخوان  هواپیماهای آینده به سقف شیشه‌ای کامپیوتری می‌شوند

زمان نشان خواهد داد که آیا ژورونگ بار دیگر در امتداد سطح مریخ خواهد چرخید یا خیر، اما این ماموریت قبلاً موفقیت بزرگی کسب کرده است. این فرود، چین را به دومین کشور تبدیل کرد که از ایالات متحده آمریکا، یک مریخ نورد را با موفقیت بر روی مریخ پرتاب کرد.

با این حال، این امیدواری وجود دارد که ژورونگ بیدار شود و فعالیت های خود را از سر گرفتن.

تیان ون-1 هفتم محموله علمی با خود که شامل دوربین هایی با نمای متوسط ​​و بالا برای نقشه برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکس برداری از سطح این سیاره است. علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می‌پردازند. اطلاعاتی که مورد کاوش قرار می‌گیرند شامل دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها هستند. تیان ون-1 با خود یک صنعت‌شناسی کانی‌شناسی نیز دارد که با آن سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد. داده‌های به دست آمده از تیان‌ها برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده به مریخ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توانند به ماموریت بازگرداندن نمونه‌ای از مریخ در سال ۲۰۲۸ اشاره کنند.

جیا یانگ، معاون طراح ارشد ماموریت تیان‌ون-۱ در سپتامبر ۲۰۲۲ به خبرنگاران گفت: ژرونگ زمانی که دو شرط می‌شود، به طور مستقل از خواب بیدار می‌شود و آن را بیش از ۵ درجه فارنهایت (منهای ۱۵ درجه سانتیگراد) و تولید انرژی بیشتر. از ۱۴۰ وات است.

اوایل سال گذشته اعلام شد مریخ‌نورد «ژورونگ» چینی‌ها که به منظور بررسی و اکتشاف سیاره سرخ به مریخ ارسال شده، به خواب زمستانی رفته است. این سوال در ذهن چینی ایجاد شده است که آیا این مریخ‌نوردی از خواب زمستانی نگران‌کننده خود بیدار خواهد شد یا خیر.

بخوان  علت افزایش طول روزهای زمین چیست؟

داده‌های آب‌وهوایی مریخ‌نورد استقامت ناسا (که دارای انرژی هسته‌ای است و نیازی به خواب زمستانی ندارد) نشان می‌دهد که دما در دهانه جیزرو مریخ فقط برای مدت کوتاهی بالاتر رفته است. «استقامت» همچنین در حدود هفت درجه عرض جغرافیایی جنوب ژورونگ است و بنابراین به استوای مریخ نزدیکتر است و این به آن معناست که ممکن است شرایط کمی مساعدتر از مریخ‌نورد چینی را نیز تجربه کند.

انتهای پیام



منبع

ژورونگ بخشی از ماموریت تیان و ۱ است، ماموریت تیان و ۱ نیز اولین ماموریت بین سیاره‌ای چین است که شامل یک مدارگرد مریخ نیز می‌شود. انتظار میرفت ژرونگ در ماه دسامبر، در حوالی زمان اعتدال بهاری مریخ از خواب بیدار شود. با این حال، سکوت هم از سوی مری‌نورد و هم از سوی اپراتورهای آن در چین وجود دارد.

عامل دیگری که بر ژورونگ تولید می‌کند، این است که طوفان‌های گرد و غبار ممکن است شن‌های مریخی را روی آرایه‌های خورشیدی ژورونگ قرار دهند و مانع از آن در نیرو و بیدار شدن شوند. پنل‌های خورشیدی پروانه‌ای شکل این مریخ‌نورد از مواد ضد گرد و غبار استفاده می‌کنند و ژورونگ به عملکرد لرزشی برای از بین بردن گرد و غبار انباشته‌شده‌شده است. با این حال، مریخ‌نورد برای کارگیری این قابلیت باید ابتدا فعال باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بیان برنامه اکتشاف ماه چین، ژورنگ در ۱۸ ماه سال گذشته و در حالیکه روز گذشته در طول حدود منفی ۴ درجه فارنهایت(منهای ۲۰ درجه سانتیگراد) و طبق درجه شب سیاره سرخ منفی ۱۴۸ درجه فارنهایت(منهای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) بود، به خواب زمستانی رفت. مدارگرد تیان ون- ۱ چین که ژورونگ را در ماه مه سال ۲۰۲۱ به مریخ فرستاد نیز در آن زمان با دوربین با وضوح متوسط ​​خود، فعالیت طوفان شن و غبار را بر فراز منطقه فرود ژورونگ در “یوتوپیا پلانیتیا”(Utopia Planitia) شناسایی کرد. .

بخوان  آغاز آزمایش انسانی جهانی واکسن ام‌آران‌ای آنفلوانزا