انتشار اولین تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر قمری «دانوری» کره جنوبی

دریاوارهای ماه سطح هموارتری نسبت به سایر آبگیروارهای ماه دارند، زیرا گدازه‌ها به آن‌ها وارد می‌شود که ناهمواری‌ها را پوشانده‌اند. ولی سطح دریای رگبارها به همواری اولیه خود نیست، زیرا رخدادهای بعدی ناهمواری‌ها در آن به وجود آمده است.

دریای رگبارها ۱۱۲۳ کیلومتر قطر دارد و بزرگ‌ترین آبگیروار پس از دریای توفان‌ها است. دریای رگبارها همچنین بزرگ‌ترین دریاوار پدید آمده در یک حوضه برخوردی است.

به گفته ناسا، تصاویر با تصویر بالای جمع‌آوری‌شده توسط ShadowCam می‌توانند سرنخ‌هایی درباره سیر تاریخی ماه، آب محبوس‌شده به عنوان یخ در مناطق همیشه در سایه‌ها و حتی به انتخاب مکان‌هایی برای مأموریت‌های آرتمیس کمک کنند.

اقیانوس توفان‌ها بزرگ‌ترین آبگیروار سطح ماه است که در منطقه شمال-جنوب ۲۵۰۰ کیلومتر درازا دارد. مساحت این اقیانوس‌وار حدود ۴ میلیون کیلومتر مربع است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماموریت کره جنوبی در اولین ماه اکنون به طور کامل عملیاتی شده است و نمایش های از زمین و ماه را از مدار تنها ماهواره طبیعی زمین نشان می دهد.

آنچه گفته شد، دانوری اولین ماموریت اکتشافی کره جنوبی در اعماق فضا است که به ماه می‌رسد.

کاوشگر کره جنوبی بخشی از علاقه فزاینده بین‌المللی به فعالیت در ماه است. به عنوان مثال، دانوری یک ماه پس از ورود ماهواره کپستون ناسا به ماه رسید. ماموریت «آرتمیس ۱» این آژانس با موفقیت به مدارک ماه پرتاب شد و در زمانی که در مسیر ماه بود، فضاپیمای اوریون به زمین بازگشت.

این کاوشگر ۶۷۸ کشوری اولین ماموریت اکتشافی کره جنوبی است که از مدار زمین می‌رود. این ماموریت جاهطلبانه 100 میلیون تومان هزینه دارد. دانوری محموله علمی پژوهشی را که برای جمع‌آوری از ماه‌های مختلف از طراحی علمی علمی ششم با خود می‌آورند. پنج مورد از این ابزارها شامل یک صفحه تصویرگر، یک دوربین قطبش‌سنج زاویه باز، مغناطیس‌سنج، ساخت‌سنج پرتو گاما و یک محموله آزمایشی فناوری شبکه جدید بودند که توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی کره ساخته شده‌اند.

بخوان  الماس‌های کهکشانی خیره‌کننده در تصویر جدید «تلسکوپ فضای جیمز وب»

کاوشگر دانوری در اوایل ماه اوت سال گذشته با موشک «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس پرتاب شد و در نهایت در ۲۷ دسامبر به مدارک نظر خود رسید. طبق به‌روزرسانی که موسسه تحقیقات هوافضای کره(KARI) منتشر کرده است، این کاوشگر فاز عملیاتی خود را در ۴ فوریه آغاز کرده است.

ابزار ShadowCam مجموعه‌ای از تصاویر از دهانه شکلتون(Shackleton) در قطب جنوب ماه گرفته است که نمای دقیقی از دیواره و کف این دهانه همیشه در سایه را نشان می‌دهد. به گفته ناسا، این آزمایش‌ها برای کالیبره کردن و اجرای عملکرد دوربین به عنوان بخشی از یک دوره وارسی عملیاتی طراحی شده‌اند که قبل از پایان فوریه به پایان می‌رسد.

آنچه اشاره شد، ناسا نیز در قالب ششمین محموله در این فضاپیما حضور دارد. محموله این آژانس فضایی آمریکایی یک دوربین بسیار حساس به نام «ShadowCam» است که برای شناسایی مناطق دائما در سایه قطب‌های طراحی شده است تا نشانه‌هایی از رسوبات یخ پیدا کند. داده‌های این ابزار می‌توانند برای برنامه آرتمیس ناسا که هدف آن ایجاد پایداری انسان در ماه است، مفید باشد.

این کویر بزرگ نیز مانند آبگیروارهای کره ماه در نتیجه سیل‌های بازالتی بسیار قدیمی شکل گرفته است. این بازالت‌ها که توسط انفجارهای آتشفشانی بر روی سطح ماه پخش می‌شود، بخش‌های زیادی از سطح این کره را با لایه‌های لایه‌های سنگ‌شده صاف و ضخیمی پوشانده‌اند.

این فضاپیما همچنین حامل ابزاری موسوم به ShadowCam است که با بودجه ناسا ساخته شده و برای نگاه کردن به دهانه‌های ماه طراحی شده است که طبقات آن نور مستقیم خورشید را نمی‌گیرند.

بخوان  کوتاه‌تر شدن روز چه تاثیرات مخربی بر روی زمین می‌گذارد؟

ابزار ShadowCam از دوربین‌های مدارگرد شناسایی ماه ناسا گرفته شده است، اما 200 برابر با نور حساس‌تر است که به آن اجازه می‌دهد تا نور منعکس‌شده از دیواره‌ها و قله‌های دهانه را تا مناظر بی‌سابقه‌ای را در مناطقی که همیشه در سایه‌های ماه یا PSRها ارائه می‌دهند، ببرد.

انتهای پیام



منبع

انتشار اولین تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر قمری «دانوری» کره جنوبی

مدارگرد قمری رهیاب کره(KPLO) که با نام دانوری(Danuri) نیز شناخته می‌شود، در اواسط ماه دسامبر به مدار نزدیک ماه رسید و اولین دسته از تصاویر خیره کننده را در ژانویه ارائه کرده است. این فضاپیما از کارکرد زمان بی سر و صدای علمی خود ادامه می دهد.

اقیانوس توفان‌ها نیز به نام دشت بازالتی بسیار بزرگی بر روی سطح کره ماه است. این اقیانوس‌وار در کناره‌ی غربی نیمه‌های رو به زمین کره ماه قرار گرفته و نام توفان‌ها را برای این پهنه برگزیده‌اند، زیرا در قدیم این خرافه‌ها وجود داشت که با ظاهر شدن آن از ماه که در زمان یک‌چهارم دوم است، آب‌های روی زمین متلاطم و توفانی بود. می شوند.

«دانوری» سفر و مداری خود به ماه را در روز چهارم اوت سوار بر موشک فالکون ۹ اسپایکس از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا آغاز کرد. این پرتاب موفقیت‌آمیز، دانوری را وارد مدار انتقال ماه بالستیک کرد که کاوشگر را در یک سفر ۱۳۴ روزه‌ای کم‌مصرف به فضای میان زمین و ماه برد. سرانجام دانوری وارد مدار قطبی ماه شد و در فاصله صد کیلومتری از سطح ماه قرار گرفت.

انتشار اولین تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر قمری «دانوری» کره جنوبی

اکنون موسسه تحقیقات هوافضای کره(KARI) مجموعه ای از تصاویر دانوری را منتشر کرده است که نماهای دقیقی از دره والیس ریتا(Vallis Rheita) در نیمه‌ی پیدای ماه که در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۳ گرفته شده است، منطقه دریای رگبارها (Mare Imbrium) در ۱۰ سال است. ژانویه، منطقه اقیانوس طوفان‌ها (Oceanus Procellarum ) در ۱۳ ژانویه و مجموعه‌ای از تصاویری که تغییرات زمین را از مدار ماه نشان می‌دهد، به خوبی نشان می‌دهد.

بخوان  خدمه ماموریت آنالوگ مریخ معرفی شدند

اولین تصاویری که از اولین کاوشگر قمری کره جنوبی موسوم به دانوری(Danuri) منتشر شده است، نماهای جالبی از زمین و ماه و بینش از دهانه‌های تاریک ماه را به ارمغان می‌آورد.

دریای رگبارها یکی از دریاوارهای کره ماه است. دریای رگبارها در اثر روان شدن گدازه ها به درون یک گودال برخوردی پدید آمده است. این گودال، خود را در اثر برخورد یک جسم بسیار بزرگ به سطح ماه در گذشته‌های دور پدید آمده است.

دانوری‌های همچنین اولین گام به سوی جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تر در ماه برای کره جنوبی است که یک فرود رباتیک روی ماه را برای حوالی سال ۲۰۳۲ در نظر دارد و همچنین یک ماموریت به مریخ را در سال ۲۰۴۵ دنبال می‌کند.

انتشار اولین تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر قمری «دانوری» کره جنوبی