“اوریون” رکورد “آپولو ۱۳” را شکست

گفتنی است که اوریون تا ساعت ۱۸:۴۷ روز گذشته به وقت ایران تقریباً ۴۰۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر از زمین فاصله گرفته شده بود.

جز اوریون در فاصله رکوردشکن خود نسبت به «آپولو ۱۳» است و بامداد سه‌شنبه (۰۰:۳۶ به وقت ایران) به فاصله ۴۳۲ هزار و ۱۹۴ کیلومتری از زمین خواهد رسید. سپس از آن نقطه به حرکت به دور ماه ادامه خواهد داد تا زمانی که موتور سیستم مانور مداری خود را روشن کند و مدار خود را به دور ماه را ترک کند و دومین گذر نزدیک خود را از کنار سطح ماه را در تاریخ 5 دسامبر انجام دهد و پس از آن. از آن در ۱۱ دسامبر به زمین باز می شود.

با محدود کردن اطلاعات در ماژول قمری آکواریوس(Aquarius)، ناسا باید “آپولو ۱۳” را در سریع‌ترین زمان ممکن به بازمی‌گرداند و در نهایت در یک مسیر پروازی مستقر شد که از گرانش ماه برای بازگشت به زمین استفاده می‌شود.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول فضای قابل حمل سرنشین اوریون رکورد را برای ناسا به ثبت رسانده است. این کپسول روز گذشته تقریباً در ساعت 8:40 صبح به وقت منطقه شرقی (17:10 به وقت ایران)، در فاصله‌ای دورتر از هر فضاپیمایی که برای حمل فضانوردان طراحی شده بود، پرواز کرد و از رکورد قبلی ماموریت “آپولو 13” در سال ۱۹۷۰ فراتر رفت.

کامپوس به پاس تلاش‌های خود موفق به مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا شد و در سال ۲۰۰۴ درگذشت.

آرتورو کامپوس یکی از پرسنل ناسا بود که برای بازگشت ایمن فضانوردان در آن ماموریت می‌کوشید. او یک طرح اضطراری نوشت که به «ماژول فرماندهی و خدمات» قدرت کافی برای بازگشت به زمین می‌داد و طرحش جواب داد.

بخوان  بازوهای رباتیک فضای جدید ناسا از زمین کنترل می‌شوند

از بین تمام ماموریت‌هایی که می‌توانستند این رکورد را بشکنند، قرعه به نام «آرتمیس ۱» افتاد. این در حالی است که برنامه اولیه پروازی “آپولو ۱۳” یک پرواز رکوردشکن نبود، بلکه پس از یک موتور روشن در میانه ماموریت که ناسا رامجبور کرد مسیر بازگشت را برای طراحی کند، ماژول فرمان اودیسه رکورد فاصله‌گیری ۴۰۰ هزار و ۱۷۱ کیلومتری از زمین را به ثبت رساند.

جیم گفر مدیر یکپارچه‌سازی فضایپیمای اوریون گفت: «آرتمیس ۱» برای فشار بر سیستم‌های اوریون طراحی شده است و ما در مدار برگشتی دوردست به عنوان یک راه واقعا خوب برای انجام این کار مستقر می‌شویم. اکنون این اتفاق افتاد و با آن مدار بسیار بزرگ و در ارتفاع بیش از ماه حدیم رکورد «آپولو ۱۳» را پشت سر بگذاریم. اما آنچه مهمتر بود، پیش بردن مرزهای اکتشاف و فرستادن فضاپیما به دورتر از آنچه قبلاً انجام داده بودیم، بود.

اوریون به تازگی پرواز از نزدیکی ماه را به انجام رسانده است و پس از این که نیمی از مدار خود را به دور ماه طی کند، خود را به سمت زمین می‌کشاند.

کپسول فضایی اوریون متعلق به ناسا که با ماموریت «آرتمیس ۱» به سوی کره ماه راهی شده است، روز گذشته به مسافتی دورتر از هر فضاپیمایی که برای حمل انسان طراحی شده بود، سفر کرد.

افراد اوریون سرنشین ندارند، اما برای اندازه گیری میزان قرار گرفتن در معرض تشعشع و استرس‌هایی هستند که یک سرنشین در پرواز به ماه و برگشت به زمین می‌کند، آدمک‌هایی درون اوریون قرار گرفته‌اند که یکی از این آدمک‌ها نمونه‌های کامل از بدن آرتورو کامپوس است که به افتخار افتخار می‌کند. وی و نقشش در مأموریت «آپولو ۱۳» طراحی شده است.

بخوان  هوش مصنوعی این را دارد که انسان‌ها مانند مگس له کند!

ناسا انتظار دارد که اوریون در تاریخ ۱۱ دسامبر در سواحل سن دیگو روی زمین فرود آید.