این سیاره بیشتر از ۲۰۰۰ درجه سلسیوس است!

پلتیر گفت: این مولکول بسیار مورد توجه ستاره‌شناسان است زیرا می‌تواند تأثیر زیادی بر ساختار جوی سیارات غول‌پیکر داغ داشته باشد. این مولکول، نقشی مشابه لایه ازون دارد که در گرم کردن جو فوقانی زمین بسیار کارآمد است.

این سیاره که «WASP-76b» نام دارد، تقریباً به اندازه مشتری است که از فاصله خورشید به خورشید، دور ستاره خود می‌چرخد. آن جایی که WASP-76b به ستاره خود بسیار نزدیک است، جو آن تا سوزاندن ۲۰۰۰ درجه سلوس گرم و باعث می شود که سیاره تا شش برابر حجم مشتری پف کند. این بالا به ستاره‌شناسان فرصت می‌دهد تا عناصری را ببیند که معمولاً تشخیص دادن آنها را در جو یک غول گازی است.

یک تحقیق جالب دیگر در این پژوهش، کشف و انادیم در یک سیاره فراخورشیدی برای اولین بار بود. این ترکیبی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی را بر روی سیارات فراخورشیدی داشته باشد.

پژوهشگران در بررسی خود، عناصری مانند منیزیم، کلسیم و نیکل را پیدا می‌کنند که معمولاً سنگ‌ها را می‌سازند، اما به دلیل بسیار زیاد، این عناصر در واقع به شکل گاز در WASP-76b وجود دارند. پژوهشگران در مجموع، ۱۱ عامل را شناسایی کردند. از جمله عناصری که تصور می‌شود در غول‌های گازی دوست‌دار مشتری و زحل وجود دارد، اما آنها را نمی‌گیرند.

این پژوهش، در مجله «نیچر» (Nature) به چاپ رسید.

«استفان پلتیر» (Stefan Pelletier)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این معناست که با بررسی این سیاره فوق‌العاده داغ می‌توانیم اطلاعات را در مورد غول‌های گازی دیگر بیاموزیم. بسیار به اندرت پیش می‌آید که یک سیاره فراخورشیدی در فاصله صدها سال نوری از زمین اطلاعاتی را به ما بیاموزد که در غیر این صورت، احتمال زیاد غیرممکن است در مورد منظومه شمسی خودمان بدانیم.

بخوان  ساعت‌ها تلاش کردم تا بعد از به‌روزرسانی ویندوز 11، بلوتوث را روی لپ‌تاپم بازیابی کنم
به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، ستاره‌شناسان «دانشگاه مونترآل» (UdeM) یک سیاره عجیب، پف‌کرده و سوزان را که در فاصله 600 سال نوری از زمین قرار دارد، بررسی کرده‌اند و عواملی را در آن دیده‌اند که معمولاً سنگ‌ها را تشکیل می‌دهند اما آنقدر داغ هستند که در جو بخار هستند. ساخته شده است.

پژوهش جدیدی که در «دانشگاه مونترآل»(UdeM) انجام شده است، یک سیاره فراخورشیدی عجیب را مورد بررسی قرار داده است که آن را به بالای ۲۰۰۰ درجه سلسیوس می‌رساند.

یک نظریه ارائه شده خود را ارائه می‌کند این است که سیاره مورد نظر در مقطعی از تاریخ عمر، سیاره کوچک‌تری را که بیشتر شبیه به عطارد بلعیده است، امکان پذیر است. عطارد از ترکیبات فلزی و سیلیکات تشکیل شده است. غول‌های گازی که از هلیوم و هیدروژن تشکیل شده‌اند.

انتهای پیام



منبع