تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

AbramsX در شرایط جنگی و دشمنی که به سمت تانک می‌آیند، می‌تواند با هوش مصنوعی خود فهرست تعیین کند.

به گفته خبرگزاری دولتی تاس روسیه، تانک مارکر فنی و سیستم‌های کنترل کننده خودکار به همراه‌های جنگ الکترونیکی است که می‌تواند به طور خودکار انواع سازه‌ها را از مأموریت‌های آن رزمی انجام دهد.

AbramsX قرار است از مصرف سوخت کارآمدتر و بی‌صداتر باشد. به گفته‌ی مقامات نظامی سابق، این بزرگ‌ترین ارتقاء در فناوری تانک‌های نظامی آمریکا از آغاز جنگ سرد تاکنون خواهد بود.

توسعه و پیشرفت فناوری در حوزه‌های مختلف باعث آسان‌تر شدن زندگی می‌شود اما گاهی برخی از فناوری‌ها بلای جان انسان‌ها می‌شوند. در این گزارش نگاهی به تانک‌های پیشرفته جهان دارد که در آن‌ها از فناوری‌های جدید و به روز استفاده شده است.

مصرف گلوله‌های مصرف شده در میدان‌های نظامی همچنان به عنوان یک عامل خطر در نظر گرفته می‌شود.

گزارش گزارش‌ها تجهیزات نوری الکترونیکی تانک به امکان فعالیت یکسان در روز و شب را می‌دهد. این تجهیزات همچنین می‌توانند با موشک‌های ضد تانک هدایت شده با لیزر مقابله کنند.

در شرایط جنگی و زمانی که دشمن به سمت تانک می‌آیند، هوش مصنوعی می‌تواند اهداف را تعیین کند، اما نمی‌تواند به طور خودکار به هیچ یک از اهداف حمله کند و تصمیم‌گیری در این مورد بر روی یک اپراتور انسانی باشد.

روسیه، آمریکا و چین جزو اولین تعداد تانک در جهان هستند که روسیه در رتبه اول، آمریکا در رتبه سوم و چین در رتبه چهارم قرار دارند. وزیر دفاع ممکن است حتی به شوخی پیشنهاد تغییر نام «آبرامز» را به «وسیله نقلیه تفریحی» بدهد تا نگرانی مفید بالقوه ایالات متحده در مورد ارسال تانک را کاهش دهد! اما نمی‌توانم از این نکته چشم پوشی کنم که این تانک‌های سنگین یکی از توانمندترین تانک‌های جهان هستند. به همین بهانه نگاهی به فناوری‌های به کار برده شده در تانک‌های این سه کشور می‌اندازد.

در طول این جنگ ۲۰۰۰ تانک مورد استفاده قرار گرفت که تنها ۲۳ مورد از آنها آسیب‌ یا آسیب دیدند و از ۹ موردی که تخریب شدند هیچ‌کدام در عملیات‌های دشمن از بین نرفته بودند.

زمانی که فلز با سرعتی پنج برابر سرعت صوت به یک فلز دیگر می‌کند، فولاد سخت مانند شیشه می‌شکند و فلز بخار یا ذوب می‌شود. یک خمپاره سریع‌تر نیازاً در زره‌ها نمی‌رود، بلکه مانند سنگریزه‌هایی است که در درون آب پرتاب می‌شود، پاشش بیشتر ایجاد می‌کند.

آبرامز هنگام درگیری با دشمن توسط یک زره کامپوزیتی چوبهام که با شبکه های از اورانیوم ضعیف شده بهبود یافته است، محافظت می شود.

بخوان  هیچ مکان امنی روی زمین پیدا نمی شود

پس از چند دهه توسعه نسل نسل از سلاح‌های ضد زره در حال تولید است. این سلاح‌های جدید بر خلاف بمب‌های هوشمند که باید می‌شدند، هدفشان را پیدا کنند. یکی از نمونه های آن سادارم (Sadarm) است. این سلاح مانند یک خمپاره معمولی به منطقه مورد نظر پرتاب می‌شود. در آن نقطه دو بمب خوشه‌ای با چتر به بیرون می‌آیند.

جزئیات رسمی در مورد این تانک نسل چهارم فاش نشده اما برخی از رسانه‌های چینی گمانه‌زنی‌هایی در مورد ویژگی‌های احتمالی آن داشته‌اند.

شرکت جنرال داینامیکس اکنون در حال توسعه نسل بعدی تانک‌های آبرامز با نام «تانک نبرد اصلی Abrams X» است که به تعداد خدمه کمتری نیاز دارد و توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود.

چندی پیش خبری مبنی بر ارسال‌ تانک‌های «آبرامز» آمریکا به آمریکا منتشر و در این خبر اعلام شد که فناوری آمریکا ندارد که روسیه به زرهی «اورانیوم ضعیف شده» تانک‌هایش را می‌پذیرد و به گفته‌های برخی منابع آگاه، تانک‌های اسال شده به غیرقانونی «مورد محرمانه» نظر دارند!

انتهای پیام



منبع

این تانک‌ها به یک مسلسل اصلی 100 میلی‌متری و یک مسلسل کالیبر M2 می‌پردازند و همچنین می‌توانند یک ماده 7.62 میلی‌متری M240 را دریافت کنند.

دیمیتری روگوزین (Dmitry Rogozin) مدیر سابق آژانس فضایی روسیه و رئیس مرکز مشاوره این کشور اعلام کرد که تیمش با بنیاد تحقیقات پیشرفته که سازمانی مشابه سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (دارپا) ایالات متحده است و همچنین شرکت «Android Technika» کار می‌کند. می‌کند تا خودروی بدون سرنشین مارکر را به یک تانک کشنده کند.

در این شرایط سادارم یک گلوله فلزی مذاب به سمت هدف شکلیک می‌کند. گلوله پرتاب شده در هوای شکل آیرودینامیکی به خود می‌گیره که برای سوراخ کردن زره ایده‌آل است. این ماده دارای قدرت کمتری نسبت به اورانیوم ضعیف است اما می‌تواند از بالاترین میزان هر تانکی عبور کند.

برای ساختن شیشه‌هایی با ضریب شکست بالا جهت ساخت لنز دوربین می‌شود و از آن جا که در برابر واکنش بدنه مصون است و محرک نیز نمی‌شود، در ساخت وسایل جراحی، کاربردهای وسیعی دارد.

برای درک اینکه چرا اورانیوم ضعیف شده یک سلاح ضد تانک خوب می‌سازد باید به دنیای پُر انرژی پا کند.

تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

نسل جدید سلاح‌های ضد زره

سادارم و سایر سلاح‌های قابل توجه از تانتالم(تانتالوم) استفاده می‌کنند. تانتالم که با نشان تا در جدول تناوبی دیده می شود یک فلز براق، سخت، کمیاب و خاکستری رنگ است. در مورد این فلز اطلاعات کمی در دست است اما به نظر می‌رسد زمانی که بخار می‌شود بسیار سمی است با این حال خوب آن کاملاً مشخص نیست. از این فلز بر صنایع نظامی در ساخت خازن، تلفن های هوشمند، پیجرها و رایانه ها استفاده می شود. آلیاژهایی از آن نیز برای ساخت قطعات موتورهای جت، ابزارهای فرآیندهای شیمیایی، رآکتورهای هسته‌ای و قطعات موشک بکار می‌رود.

بخوان  Virtuozzo 2.0 به نظر می رسد که میزبانی وردپرس شما را تقویت کند
از تانک نسل چهارم چین چه می‌دانیم؟

استفاده از هوش مصنوعی در تانکهای آمریکا

این امکان وجود دارد که این عامل نه به دلیل مشکلات بهداشتی و سلامتی بلکه به راحتی از تسلیحات حذف شود. این عنصر برای حل مشکل شکستن زره‌های سنگین معرفی شد اما زره تانک در بخش جلویی آن قرار گرفت و در طرفین و بخش بالا نازکتر است. اگر کل این وسیله نقلیه با زره پوشیده شود نیز برای حرکت بسیار سنگین می‌شود و هوشمندانه در حمله به نقاط ضعیف آن است.

پس از جنگ خلیج فارس ارتش ایالات متحده آمریکا تانکهای آبرامز را ارتقا داد.

جالب است بدانید که استفاده از اورانیوم ضعیف شده برای پوشش تانک‌ها در سایر سلاح‌های جنگی و حتی سلاح‌های ضد تانک نیز رایج است. گزارش‌های گزارشی از گاردین، برخی از نظریه‌پردازان ادعا می‌کنند که این یک توطئه بین ارتش و صنعت هسته‌ای برای دفع‌های خطرناک در کشورهای دیگر است، اما به نظر می‌رسد که آن را بسیار پیچیده‌تر از این هستند.

تانک «آبرامز» (M1 Abrams) یک محصول زرهی سنگین متعلق به شرکت «جنرال داینامیکس لند سیستمز» (General Dynamics Land Systems) است که در دهه ۱۹۷۰ به عنوان جایگزینی برای تانک‌های قدیمی M۶۰ توسعه یافت. این تانک‌ها تا دهه ۱۹۹۰ و تا زمان جنگ خلیج فارس مورد استفاده قرار نگرفتند.

به گزارش ایسنا، پیشرفت فناوری باعث ایجاد تحول در تمامی حوزه‌ها می‌شود و همچنین از این قاعده مستثنی نمانده‌اند. از سگ‌های رباتیک کامپیوتری به مسلسل تانک‌های مجهز به هوش مصنوعی همگی از پیشرفت روزافزون فناوری هستند. روسیه، آمریکا و چین جزو اولین تعداد تانک در جهان هستند که روسیه در رتبه اول، آمریکا در رتبه سوم و چین در رتبه چهارم قرار دارند. رتبه دوم را نیز کره شمالی کسب کرده است. این که از نظر پیشرفت فناوری نیز حرفی برای گفتن دارند تانک‌های نسل جدید خود را با نیازهای روز طراحی کرده‌اند.

ترکیبات دارای تانتالم به ندرت مشکل ساز بوده اما باید آن را سمی به حساب آورد. شواهدی مبنی بر تومور زایی ترکیبات تانتالم وجود دارد و گرده فلز آن، خطر انفجار و احتراق در پی دارد.

بخوان  کشف محل تخم‌گذاری ۱۰۰۰ کیلومتری دایناسورها در هند

نفوذ در یک زره با نیروی یک خمپاره بر یک ناحیه کوچکتر می‌یابد و در این حالت پرتابه‌ها شبیه به دارت‌های غول‌پیکر به نظر می‌رسند. هرچه پرتابه متراکم‌تر باشد، ضربه آن سخت‌تر است. اورانیوم ضعیف شده تقریباً دو برابر سرب چگالی است که برای چنین مواردی بسیار مناسب است. فلز دیگری که در گلوله های ضد تانک استفاده می شود تنگستن است که آن را نیز سخت و متراکم می کند. اورانیوم آتش‌زا است. این عنصر در نقطه برخورد به بخار تبدیل می‌شود و زمانی که از بین می‌رود، اورانیوم در حال سوختن داخل تانک را به جهنمی از گاز سفید داغ و جرقه تبدیل می‌کند.

اگر چه اورانیوم ضعیف شده است به اندازه‌ای که ادعا می‌شود کشنده نیست، اما طول مدت آن بر سلامتی هنوز مشخص نیست.

زمانی که آن‌ها به زمین برخورد می‌کنند سادارم زمین را با یک رادار و حسگرهای مادون قرمز می‌کند. شناسایی شده و مهم ترین آن ها انتخاب می شوند.

تانک پیشرفته روسیه چه ویژگی‌هایی دارد؟

نسل بعدی تانک‌های ایالات متحده آمریکا می‌تواند با هوش مصنوعی برای تشخیص شناسایی باشد.

فناوری اورانیوم ضعیف شده چیست؟

الکسی بوگدانوف (Alexei Bogdanov)، رئیس پروژه مارکر نیز ادعا می‌کند که این تا رباتیک می‌تواند همزمان هدف را با سیستم‌های تسلیحاتی اهداف مختلف قرار دهد. او به تاس گفته است که نیمه چپ و راست تانک به طور مستقل از هم عمل می‌کنند.

تانک‌های M1A2 جدید بیش از ۷۰ تن وزن دارند و با موتور توربین گازی AGT1500 قدرت آن ۱۵۰۰ اسب بخار با سرعت ۴۲ مایل بر ساعت (۶۷ کیلومتر بر ساعت) است، کار می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا بانک‌های آبرامزش تنها کشوری نیست که دست به ساخت تانک‌های هوشمند ساخته شده است و روسیه نیز با بیشترین تعداد تانک در میان تمام کشورها در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته است.

AbramsX ویژگی‌های معمول سلاح‌های نظامی مدرن را دارد. این تانک از یک موتور دیزلی هیبریدی استفاده می کند که سبک تر و بسیار کم مصرف تر از تانک های آبرامز قبلی است. وزن آن نیز ۱۰ تن کمتر از مدلهای قبلی است. و AbramsX برای محافظت در برابر بمب‌هایی که توسط پهپادها پرتاب می‌شوند، به زره‌های پیشرفته‌تری مجهز هستند.

تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تانک ابرامز

اورانیوم ضعیف شده به اورانیومی گفته می‌شود که میزان ایزوتوپ‌های قابل شکافت ۲۳۵ در آن کمتر از اورانیوم طبیعی باشد. این فلز فرآورده جانبی غنی‌سازی اورانیوم است و با توجه به چگالی بسیار بالای آن که نزدیک به دو برابر سُرب است، در صنایع مختلف از وزن‌های مختلف هواپیما، تجهیزات ضد تشعشعات رادیواکتیو، تجهیزات رادیواکتیو، کانتینرهای حمل مواد رادیواکتیو، گلوله‌ها و زره‌های دفاعی. مانند زره تانک‌ها کاربرد دارد.

نرم افزار به کار برده شده در این تانک از ارتقاءهای حائز آن است. یک سیستم هوشمند مصنوعی روی آن می‌تواند برای تشخیص خطرات از دور استفاده شود. این نرم‌افزار می‌تواند به سربازان هشدار دهد که تانک دشمن در چه فاصله‌ای از آن‌ها قرار دارد و نسبت به اطمینان آن ۹۰ درصد است. این تانک می‌تواند با پهپادهای بدون سرنشین ارتباط برقرار کند و خطرات پیش رو را شناسایی کند.

به تازگی این کشور اعلام کرده که قصد دارد نسخه جنگی تانک رباتیک «مارکر» خود را توسعه دهد. به گفته روسیه این تانک می‌تواند خودروهای پیشرفته غربی مانند آبرامز ایالات متحده و لئوپارد آلمان را از بین ببرد.

تانک‌های آمریکا از نظر فناورانه چه ویژگی‌هایی دارند؟

یوگنی دودروف (Yevgeny Dudorov) مدیر اجرایی «Android Technika» نیز خبر از ارائه این تانک به هوش مصنوعی داده شده است.

اورانیوم ضعیف شده است ذرات آلفا را ساطع می‌کند و این ذرات انرژی برای عبور از پوست را ندارد. در نتیجه قرار گرفتن در معرض آن یک خطر جدی به حساب نمی‌آید با این حال اگر این ماده بلعیده یا استنشاق خطری جدی برای سلامتی خواهد داشت. ذرات آلفا مستقیماً بر سلول‌های زنده اثر می‌گذارند و می‌توانند باعث آسیب به کلیه شوند.

تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

نمایش از داخل تانک آبرامز آمریکا

در دهه ۱۹۷۰ وزارت دفاع ایالات متحده شروع به ساخت گلوله و زره برای تانکی از این ماده به دلیل بیش از حد آن کرد. اورانیوم ضعیف شده به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شود و به همین دلیل ارزان و فراوان بود.

سخن پایانی

اورانیوم ضعیف شده، یک شمشیر دو لبه برای تانک‌ها

چین به عنوان چهارمین کشور دارای بیشترین تانک نیز هستند. تلوزیون دولتی چین تصاویری از آنچه گمان می‌رود جدیدترین تانک این کشور منتشر و سونگ ژونگ پینگ باشد، یک کارشناس نظامی چینی به ساوث چاینا مورنینگ پست گفته شده است که افشای جزئی این تانک نشان می‌دهد که توسعه پیشرفته‌ترین تانک جنگی چینی تقریباً به پایان رسیده است. .

تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

گزارش این گزارش‌ها، نسل تانک‌های چین به جای سه سرنشین بعدی، تنها دو سرنشین خواهند داشت که یکی از آن‌ها به عملیات‌های نظامی مربوط می‌شوند را بر سر می‌گیرند و وظیفه دیگری هدایت تانک را بر عهده دارد.

تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تصویر پخش شده از داخل تانک چین توسط تلویزیون دولتی این کشور

درون این تانک مجهز به سیستم کنترل و جویاست و اعتقاد بر این است که تانک جدید چین، قابلیت ضربت و مخفی شدن بالا دارد.

اورانیوم معمولی به سختی تنگستن نیست اما یک روش محرمانه برای آن امکان سخت شدن می‌دهد. برخی باورها دارند که این روش شامل ترکیب آن با تیتانیوم و خنک کردن آن است تا به جای یک توده بی‌نظم از کریستال‌های کوچک یک کریستال فلزی بزرگ تشکیل شود. این ساختار بسیار قوی است. مزیت آن نسبت به تنگستن قیمت ارزان‌تر و فراوانی آن است. تنگستن گران است اما دولت‌ها اورانیوم ضعیف شده را به طور معمول و رایگان عرضه می‌کنند.

به تازگی این تانک به عنوان یک سیستم ضد هوایی برای شناسایی و خنثی کردن پهپادهای دشمن نیز توصیف شده است. اما برخی معتقدند که عدم وجود این تانک در جنگ احتمالی ممکن است از کشف برخی موارد از اعلام شده توسط روسیه باشد.

نقشه هایی که گفته شده فناوری پای خود را در عرصه تسلیحات نظامی نیز باز کرده است و هر چه بیشتر تلاش می کند تا با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری رباتیک به کاهش آمار تلفات انسانی در جنگ ها کمک کند و انجام عملیات های جنگی را هر چه بیشتر انجام دهد. به ربات ها و سیستم های کنترل از راه دور بسپارند. و با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری در حوزه‌های مختلف به نظر می‌رسد تانک‌های نسل آینده هیولاهای بی‌رحم متفاوت باشند.

تانک‌های آمریکا، روسیه و چین چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟