توافق اسپیس‌ایکس با اخترشناسان برای کاهش مزاحمت ماهواره‌ای

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بنیاد ملی علوم، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس برای کاهش مزاحمت ماهواره‌های اینترنتی استارلینک برای اهالی نجوم و اختراع گفته شده است.

انتهای پیام



منبع

دو اصلی در مورد تاثیر استارلینک بر نجوم وجود دارد. مورد اول اینکه این ماهواره ها منعکس کننده نور هستند. بنابراین نور را منعکس می‌کنند و خورشید را به ایجاد بارقه‌های روشن نور در مشاهدات جهانی نوری آسمان شب می‌شوند. این یک مشکل خاص در مقایسه با سایر ماهواره‌ها است، زیرا ماهواره‌های استارلینک در مدار بسیار پایین زمین قرار دارند و در آسمان قابل توجه هستند و هزاران مورد از آنها نیز وجود دارد.

این توافق بر روی باند رادیویی 10.6 تا 10.7 تا 10.7 گیگاه رادیویی را محدود می کند.

مشکل دوم به نجوم رادیویی مربوط می شود. ماهواره‌ها طوری طراحی شده‌اند که در محدوده فرکانس رادیویی کار می‌کنند، با این حال، ممکن است طی‌هایی باشد که نشت فرکانس (frequency bleed) نامیده می‌شود، خارج از آن محدوده خاص نیز مانند ساطع کنند. اخترشناسان رادیویی در حال حاضر حاضر باید با نویزهای رادیویی پس‌زمینه بسیاری را که از سوی زمین ایجاد می‌شود، مقابله کند، تا مخاطرات ضعیفی را که می‌توانند تشخیص دهند و حضور ماهواره‌های فضایی زیاد در آسمان را ببینند، مقابله کنند.

این توافقنامه الزام قانونی ندارد، اما نشان می‌دهد که هر دو گروه در جستجو هستند تا با همکاری اینترنت ماهواره‌ای جهانی را فعال کنند و امکان انجام رصدهای نجومی را نیز از بین نبرند. ستورامان پانچاناتان (Sethuraman Panchanathan)، مدیر آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم نوری مادون قرمز در بیانیه‌ای گفت: ما در حال آماده‌سازی زمینه‌سازی برای مشارکت موفق بین فعالیت‌های تجاری و عمومی هستیم که می‌توانیم تحقیقات علمی مهمی را در ارتباط با ارتباطات ماهواره‌ای را فراهم کنیم.

بخوان  توسعه پوست الکترونیکی برای ربات‌های نرم‌افزار

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، اخترشناسان چندین سال است که به عنوان بخشی از توجه به محیط زیست محیطی آسمان‌های تاریک و ساکت، اطلاعات‌هایی در مورد مواردی که استارک می‌توانند بر روی مطالعات علمی داشته باشند، مطرح شده‌اند. اتحادیه بین‌المللی نجوم حتی یک مرکز ویژه برای رسیدگی به موضوع تأثیر ابرصورت فلکی ماهواره‌ای استارلینک بر نجوم نوری و رادیویی ایجاد کرده است.

با این حال، همه گروه‌های نجوم در این مورد نظر مثبتی ندارند. مواردی که اسپیس‌نیوز گزارش می‌دهد، انجمن بین‌المللی تاریک در حال حاضر درگیر یک پرونده قضایی است که تلاش می‌کند ماهواره‌های استارلینک را بیشتر در فضا به دلیل مضر بودن آنها برای اختراع حرفه‌ای و پایه متوقف کند.

اسپیس‌ایکس در حال همکاری با اختراع‌شناسان برای کاهش این مشکل از روش‌هایی مانند رنگ‌آمیزی ماهواره‌ها به رنگ تیره‌تر برای کاهش انعکاس و افزودن آفتابگیر و تغییر جهت آنها به معنای انعکاس کمتر نور خورشید بوده است.