فضاپیمای جایگرین روسیه به ایستگاه فضایی رسید

در همین، انتظار می‌رود خدمه‌ای می‌افتد در ایستگاه فضایی MS-22/MS-23 یک سال را در فضای بگذرانند، یعنی دو برابر زمان اولیه‌ای که برای آنها برنامه‌ریزی شده بود. به نظر می‌رسد فضاپیمای بعدی خدمه بعدی در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ سوار بر فضاپیمای MS-24 به ایستگاه فضایی سفر کنند.

اما تحقیقات نشان داد که دو نشتی مایع خنک‌کننده ممکن است ناشی از برخورد ریز شهاب‌سنگ‌ها باشد، که باعث شد تا روسکاسموس یک بار دیگر پرتاب فضای MS-23 را برای تاریخ 23 فوریه برنامه‌ریزی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک فضاپیمای سایوز جایگزین برای سه فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی طبق برنامه به این سازه مداری رسید. این فضاپیمای جایگزین روسی سایتوز است که MS-23 نام دارد که در ایستگاه فضایی مرتبط است که هر دوی آنها در فاصله 26 مایلی(418 کیلومتری) بر فراز شمال مغولستان در حال پرواز بودند.

فضاپیمای بدون سرنشین سایت MS-23 در روز پنجشنبه(23 فوریه) از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد تا خانه‌ی فضایی برای فضانوردان سرگئی پروکوپیف(Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین(Dmitry Petelin) و فرانک روبیو(Frank Rubio) . فضاپیمای اصلی این سه نفر، سایوز MS-22 بود که در اواسط ماه دسامبر بود و سیستم خنک کننده خود را از دست داد.

ابتدا قرار بود فضاپیمای MS-23 در فصل بهار همراه با سرنشین به فضا پرتاب شود، اما در اوایل سال 2023، آژانس فضایی فدرال روسیه(روسکاسموس) تصمیم گرفت پرتاب خود را به تاریخ ۱۹ فوریه جلو بیندازد و بدون سرنشین پرتاب کند تا سه صندلی. برای خدمه گرفتار در ایستگاه فضایی فراهم شود.

بخوان  اشتباهی که باعث هک گوشی شما می‌شود

ناسا نیز در حال برنامه ریزی پرتابی برای خود با تعداد بیشتری از خدمه است. انتظار می‌رود یک فضاپیمای کرو دراگون اسپیس‌ایکس در روز دوشنبه(۲۷ فوریه) در ساعت ۱:۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۰:۱۵ به وقت ایران) همراه با چهار سرنشین به پرواز در بیاید. این رویداد به صورت زنده از طریق تلویزیون ناسا پخش خواهد شد.

پتلین، پروکوپیف و روبیو از تاریخ ۱۴ دسامبر یعنی زمانی که فضاپیمای سایت MS-22 آنها را ناشتا مایع خنک کننده می کنند، بدون فضاپیما مانده بودند. روسیه برای یک سایت جدید در اختیار خدمه قرار می‌دهد که جابه‌جایی داد و در هفته‌ای که قبلاً تغییر برنامه داشت.

انتهای پیام



منبع

روسکاسموس تشخیص داده شده بود که در شرایط شرایطی که نیاز به فضایی را در فضای فضایی وجود دارد، دو فضانورد در فضاپیمای MS-22 امکان پذیر است زیرا حضور دو نفر در فضاپیما آن را کمتر گرم می‌کند. ناسا اعلام کرد که می‌توان یک کروی اضافی برای فرانک روبیو در فضاپیمای دراگون ۵ قرار داد که دارای چهار صندلی است که توسط خدمه ماموریت Expedition ۶۹ اشغال شده است.

اتصال فضاپیمای جایگزین روسیه برای سه فضانورد حاضر در ساعت ۱۹:۵۸ روز شنبه به وقت منطقه شرقی(۰۴:۲۸ بامداد یکشنبه به وقت ایران) انجام شد.

نشتی فضاپیمای سه خدمه ایستگاه فضایی تنها نشتی این ایستگاه نبود و یک فضاپیمای روسیه باری رباتیک با نام Progress 82 نیز در تاریخ 11 فوریه ممکن است نشتی مایع خنک کننده شود و این موضوع تغییراتی را در زمان پرتاب فضاپیمای MS-23 ایجاد کند. در ابتدا، روسکاسموس اعلام کرد که این پرتاب تا ماه مارس به تعویق می‌افتد تا زمان بررسی فضاپیما فراهم شود.

بخوان  ساخت رباتی برای تمیز کردن خانه و محل کار