هدف‌گیری تومورهای سرطانی با استفاده از نانوذرات طلا

استفاده از طلا به‌عنوان یک سیستم انتقال، راه را برای سایر کاربردهای بالینی مانند استفاده از نانوذرات طلای جستجوگر تومور به‌عنوان ماده کنتراست برای تصویربرداری دقیق‌تر، هموار می‌کند. همچنین، این ذرات می‌توانند با تابش انرژی نوری بی‌ضرر به بدن بیمار گرم شوند و پختن تومورها از درون را به طور خودکار آغاز کنند. علاوه بر این، می‌توان ذرات را تنظیم کرد تا داروی خود را تنها زمانی تحویل دهد که توسط نور ورودی می‌شود. این کار، امکان کنترل بیشتر نحوه و زمان دارورسانی را می‌کند.

وی افزود: هدف نهایی ما از این روش برای هدف قرار دادن مولتیپل میلوما و سایر سرطان‌هایی است که در حال حاضر قابل درمان هستند. من امیدوارم که بتوانیم تحقیقات اساسی را تکمیل کنیم و به زودی این روش را به سوی آزمایش‌های بالینی پیش ببریم.

«هونگجون وانگ»(Hongjun Wang)، استاد مهندسی پزشکی و مدیر «مرکز نوآوری مراقبت بهداشتی سمسر»(CHI) در مؤسسه فناوری استیونز که همراه با «یوهانس زرکزوسکی»(Johannes Zarkzweski) پزشک سازمان سلامت هکنز مریدین، سرپرستی این پژوهش را بر انجام داد، گفت: طلا بسیار پایدار است و به همین دلیل، ماده مناسبی برای دارورسانی به شماره می‌رود. ما با استفاده از این روش می‌توانیم دارورسانی را بسیار دقیق انجام دهیم و نتایج بالینی بسیار بهتری را دریافت کنیم.

وانگان گفت که شرکت‌های دارو در حال حاضر به این روش معرفی می‌شوند و «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) پیشتر از سایر کاربردهای طلایی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران آمریکایی از نانوذرات طلا برای ساخت یک سیستم دارورسانی جدید استفاده کرده‌اند که تومورهای سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کمترین عوارض جانبی را دارد.

بخوان  شبیه سازی تبعیض در واقعیت مجازی

وانگ گفت: با استفاده از روش های شیمیایی ارزان و ارزان پذیر، نانوذرات را می‌توان بسیار سریع و کارآمد با دارو بارگیری کرد. این کار می‌تواند به جبران هزینه‌های استفاده از طلا برای دارورسانی کمک کند. البته، همیشه یک نگرانی به شمار می‌رود اما این یک روش ساده است و ما معتقدیم که مشتریان خود را می‌گویند.

این پژوهش، در مجله «ACS Applied Materials & Interfaces» به چاپ رسید.

از آنجایی که داروها به صورت انتخابی و با کمترین نشت به جریان خون می‌شوند، می‌توان از آن برای درمان بسیار کمتری از داروها استفاده کرد و عوارض جانبی سمی را کاهش داد. پژوهشگران در آزمایش‌های حیوانی، هیچ نشانه‌ای را مبنی بر سمی بودن و هیچ سطح قابل تشخیصی از دارو را در جریان خون پیدا نکردند. این در حالی است که مواد شیمیایی مورد استفاده معمولاً در ۵۰ درصد افراد، مسمومیت قابل تشخیص ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نانو مگزین، برای تولید سرطان، پژوهشگران باید کارهای سختی را انجام دهند. داروهای بیشتری که برای از بین بردن تومورها به اندازه کافی قوی هستند، عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند و ممکن است در نهایت آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشند. پژوهشگران و پزشکان «مؤسسه فناوری استیونز» (Stevens Institute of Technology) و سازمان «سلامت هکنز مریدین» (Hackensack Meridian Health)، یک سیستم دارورسانی جدید ابداع کرده است که از نانوذرات طلا برای ارسال دارو به تومورها با دقت قابل استفاده می‌کند و می‌کند. عین حال، امکان بروز عوارض جانبی سیستمیک را به طوری که چشمگیری کاهش می دهد.

بخوان  هابل سه جرم کهکشانی مختف را به تصویر کشید

نتیجه آزمایشی برای استفاده از سیستم‌های دارورسانی برای استفاده از نانوذرات طلا در حیوانات متخصص اما وانگهی امیدوار است که این روش برای آزمایش روی انسان‌های مبتلا به سرطان در حال افزایش است. وی افزود: ما می‌توانیم این روش را نشان دهیم و اکنون باید نشان دهیم که در انسان نیز بی‌خطر است.

نانوذرات طلا نسبت به مولکول‌های دارویی شناور، برای مدت بسیار طولانی‌تری در جریان جریان می‌دهند. بدین ترتیب، بیمارانی که در حال حاضر درمان‌های روزانه را می‌توان انجام داد، می‌توان به درمان‌های هفتگی یا دو هفته‌ای روی بیاورند پرداخت. در آزمایش های حیوانی، تومورهای لنفوم به طور قابل توجهی به دارورسانی هدفمند، از درمان های غیر هدف بیشتر پاسخ داده می شود که نشان می دهد می توان پروتکل های درمانی طبیعی را برای بهبود نتایج در بیماران مبتلا به سرطان ایجاد کرد.

این گروه پژوهشی در یک مقاله، شرحی را مبنی بر مهر و موم کردن داروها در یک نانوذره طلای متخلخل و اعمال یک پوشش اسید هیالورونیک روی سطح خارجی نانوذره برای مهر و موم کردن بیشتر داروها در آن ارائه کردند. نتیجه این کار، تولید یک ذره بسیار پایدار است که تنها زمانی بار خود را از دست می‌دهد که به گیرنده‌های اسید هیالورونیک روی سطح تومور لنفوم متصل شود.