چرا تکنولوژی امروزه بسیار مهم است؟ 1 بیتی

ما نباید تکنولوژی را صرف پیشرفت خود فناوری توسعه دهیم، بلکه باید آن را توسعه دهیم، زیرا این امر به جامعه ارزش میدهد و زندگی انسانی را سایت 1biti ساده می کند. در سال ۱۹۶۸، پژوهشگری به نام Winograd برنامهای به نام SHRDLU را توسعه داد که میتوانست درک اولیهای از زبان داشته باشد و در سال ۱۹۷۰ نخستین ربات انساننما به نام WABOT-1 در دانشگاه Waseda در کشور ژاپن ساخته شد. در سال 2010 شخصی به نام دیوید فینچر فیلمی به نام شبکه اجتماعی درباره فیس بوک و بیوگرافی مارک زاربرگ ساخت. با این توصیف اینکه ایران به کشوری دیگر سفارش ساخت یک ماهواره و یا هر تکنولوژی جدید دیگری را بدهد نه تنها بد نیست بلکه قابل تقدیر هم هست. همانطور که در سلاح های خود مختار برنامه ریزی شده برای کشتن استفاده می شود (و حتی مسابقاتی نیز در این زمینه وجود دارد)، AI یا همان هوش مصنوعی می تواند خطرات زیادی را ایجاد نماید. در سال 1965 برنامههایی وجود داشت که میتوانستند به صورت نظری ،هر مسألهای را که با علامت گذاری منطقی توصیف شده بود را حل کنند. کاربران هر یک از این پلتفرمها میتوانند با صحبت کردن از دستیار خود در مورد موضوعی سؤال نموده و اطلاعاتی کسب کنند، میتوانند از آن بخواهند که در ساعت خاصی موضوعی را به آنها یادآوری نمایند و یا اینکه نزدیکترین پمپبنزین را برایشان پیدا کنند.

برای اینکه تفاوت این دو روش آشکارتر شود، فرض کنید که قرار است سیستمی مجهز به یک اِسکنر نوری ایجاد شود که قادر به تشخیص حروف الفبا باشد. یک روش معمول برای آموزش سیستم های هوش مصنوعی ، آموزش آنها با استفاده از تعداد بسیار زیادی از نمونه های برچسب خورده یا دارای عنوان است. زبان جاوا از این جهت که کدنویسی الگوریتمها را آسان میکند نیز از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا برنامههای هوش مصنوعی اغلب الگوریتمهای فراوان و متعددی را شامل میشوند. طبق گزارشها، واترز در کنفرانس امنیتی که این هفته در لاسوگاس برگزار شد، نشان داد که چگونه میتواند دیشهای ماهواره شرکت ایلان ماسک را هک کند. البته به نظرم میرسد اگر کسی فرضیه اول را ـ یعنی تولید کرونا حاصل أرادهی سیاسی امریکاست ـ پذیرفت، فرضیه دوم ـ یعنی کرونا محصول شورش طبیعت علیه تعرض تکنولوژیک دوران مدرن است ـ را میتواند به عنوان مکمل بپذیرد اما نه برعکس.زیرا میتواند کرونا محصول یک تصمیم سیاسی باشد اما به دلیل خصوصیت ذاتی آن از تحت مدیریت خارج شده باشد. همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشینها فرصتهایی را برای بهبود در بهرهوری در بخش خصوصی و کارآیی خدمات بخش عمومی از جمله مراقبتهای بهداشتی ارائه میدهند و استفاده آنها در صنعت حملونقل در ارائه خدماتی مانند تعمیر، نگهداری و پیشبینیکننده یا کنترل کیفیت، دستاوردهای قابلتوجهی در ارتقای کیفیت زندگی داشته است.

ردیاب ها، دوربین هایی که در همه جا هستند و دستگاه های تشخیص چهره عملا مشخص خواهند کرد که روند زندگی شما چیست و اطلاعات دقیق شما را خواهند داشت. حتی اگر متوجه شوید که زمینه هوش مصنوعی برای علایق خاص شما مناسب نیست، تا زمانی که شما چیزی در مورد موضوعات متعدد هوش مصنوعی یاد بگیرید، هنوز هم کاملا خوب است. شرکت دولتی شبکه برق چین، قدرتمندترین هوش مصنوعی این کشور را برای توزیع برق راهاندازی کرد. او نشست جهانی اقلیمی در سال ۲۰۳۶ (کاپ ۳۶) را بهعنوان موقعیت فرضی مثالش در نظر میگیرد. دستگاه های ای او تی مقدار زیادی از داده ها را تولید می کنند، AI به طور عملیاتی برای مقابله با این حجم بزرگ از داده ها عمل خواهد کرد. اما اگر در استفاده از این روش به مشکل برخوردید میتوانید تنظیمات را به صورت دستی وارد کنید .

همچنین، مرور ادبیات مرتبط با مدیریت تکنولوژی(مطابق شکل 1) نشان می­دهد که شش فعالیت اساسی برای نظام مدیریت تکنولوژی قابل تبیین است. اولین موج این اثرگذاری، روندی را شکل داد که به رواج بهرهوری متکی به دانش و سرمایهداریِ اطلاعاتمحور انجامید. طراحی شبکه های عصبی نیز در حال تحول است ، به طوری که محققان به تازگی شکل کارآمدتری از شبکه عصبی عمیق به نام حافظه کوتاه مدت یا LSTM را اصلاح کرده که با سرعت بی نظیر خود می تواند در سیستم های تقاضا مانند Google Translate استفاده شود. مجموعه داده های آموزشی بسیار بزرگی وجود دارد- Open Image Dataset Google دارای حدود نه میلیون تصویر است ، در حالی که منبع ویدیوی YouTube-8M دارای هفت میلیون فیلم دارای عنوان می باشد. جای تعجب نیست که هوش مصنوعی پس از ۱۹۰۰ به سرعت رشد کرد، اما نکته جالب این است که افراد بسیار زیادی، صدها سال پیش از اینکه کلمهای برای توصیف آنچه که به آن میاندیشیدند وجود داشته باشد، درباره این عبارت یعنی هوش مصنوعی فکر میکردند.

بخوان  دستگاه ایکس ری 6040 دستگاه x ray پردازش هوشمند پارسیان | zoomfing

مکانیزمهای هوش مصنوعی برای تشخیص، شناسایی و دستهبندی اشیا و افراد در عکسها ویدیوها بسیار کارآمد هستند. این فرآیند پس از دریافت اطلاعات با حداقل دو لایهی دیگر (در سیستمهای بزرگ تا بیش از بیست لایه) ادامه پیدا میکند که به صورت سلسه مراتبی روی هم قرار دارند و اطلاعات را با استفاده از پیوندها دستهبندی و ارسال میکنند. این دستهبندی برای متمایز کردن سطوح عملکردی ماشینهای هوش مصنوعی ایجاد شده است. تأثیر قابل توجه این زبان ها بر روی توسعه هوش مصنوعی از جمله توانایی های آن ها به عنوان ابزارهای فکر کردن است. ساعدنیوز: امروزه کمتر بتوان حوزهای را یافت که هوش مصنوعی یا شاخه مطالعه و توسعه نرمافزار و دستگاههای هوشمند به آن وارد نشده باشد؛ هنر یکی از همین زمینههاست و این مفهوم فناورانه حتی توانسته به خلق آثار هنری هم منجر شود. در نتیجه پیشنهادهای دقیقتر و کاربرپسندتری را ارائه میدهند. این ابزار چنان دقیق بود که با نتیجه بدست آمده از ابزارهای زلزلهنگار امروزی مطابقت کامل داشت. یک ماشین واکنشی نمی تواند یک حافظه را شکل دهد و در نتیجه نمی تواند به تجربیات گذشته برای تصمیم گیری های لحظه ای تکیه کند. Prolog: این زبان از لحاظ کارایی در سطح زبان Lisp است و قابلیتهایی مانند Pattern Matching ،Automatic Backtracking آن را به یک زبان کاربردی تبدیل نموده است.

طبق تازهترین گزارش مؤسسه ARK، فناوری یادگیری عمیق همچنین رونق تراشههای هوش مصنوعی را به همراه خواهد داشت؛ در این گزارش تخمین زده شده است که هزینه مرکز داده برای پردازندههای هوش مصنوعی طی ۵ سال آینده بیش از ۴ برابر شود، یعنی از ۵ میلیارد دلار امروز به ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد. ۲۰۰۶ سالی بود که Etzioni ،Banko و Cafarella اصطلاح Machine Reading را معرفی نمودند و در سال ۲۰۰۹ نیز گوگل توسعهٔ ماشینهای بدون راننده را به صورت غیرعلنی آغاز نمود. چندی پیش گوگل با رونمایی از محصولات جدید خود که دو گوشی نکسوس و چندین دستگاه دیگر بود به همه نشان داد که نه تنها قدرت این شرکت محدود نیست، بلکه روز به روز از رشد و پیشرفت بیشتر و بیشتر می داند. ناگهان این موضوع برای همگان امکان پذیر شد تا هر زمان و هرجایی که هستند اطلاعات خود را به صورت رایگان و همزمان ارسال کنند. وی پیش بینی نمود که تا سال 2000 ،ماشینها تا 30 درصد شانس فریب دادن یک انسان عامی را برای 5 دقیقه خواهند داشت. اشاره نمود. همچنین این روش در هوشمندسازی نرمافزارها و شخصیتهای نرمافزاری، جلوههای ویژهٔ سینمایی، کامپیوترهای کوانتومی و … این روش را میتوان در سیستمهایی با ابعاد و قابلیتهای مختلف و همچنین بر روی سختافزار، نرمافزار و یا ترکیبی از هر دو پیادهسای نمود.

بهکارگیری هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری سبب شده است تا شخصیت بازی بتواند رفتار شما را بیاموزد، به حرکات شما در بازی پاسخ داده و عکسالعملهای دور از انتظاری از خود نشان دهد. زمانی که در یوتیوب ویدئویی نگاه میکنید، گوگل ویدئوهایی دیگری را نیز به شما پیشنهاد میدهد که شاید موردپسندتان باشد. از طریق متلب زمان کمتری را صرف پردازش دیتا می کنید. رشته هوش مصنوعی از این هم فراتر می رود؛ نه تنها برای درک موجودات هوشمند تلاش می کند بلکه قصد دارد موجودات هوشمند نیز بسازد. سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی تقریباً به همهٔ زبانهای برنامهنویسی نوشته شدهاند اما به نظر میرسد که محبوبترین زبانها در این زمینه Java ،Prolog ،Lisp و Python هستند. به نظر میرسد در جهان امروز، آنچه بیش از کاریابی اهمیت دارد، ابقا در شغلی است که با زحمت یافتهاید. در دنیای امروز، فرمان برقی دیگر یک آپشن لاکچری محسوب نمیشود، پیشتر تا سالها، فقط مخصوص افراد متمول و خودروهای گران قیمتشان بود. رباتیک: رباتها دیوایسهای ساختهٔ دست بشر هستند که در دنیای واقعی اَعمالی همچون انسانها را انجام میدهند و رباتیک شاخهای از هوش مصنوعی است که با ایجاد رباتهای هوشمند سر و کار دارد و مجموعهای از علوم مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک و کامپیوتر را شامل میگردد.

هوش مصنوعی سرانجام می تواند تأثیر چشمگیری در مراقبت های بهداشتی داشته باشد ، و به رادیولوژیست ها کمک می کند تا تومورها را تشخیص بدهند و به محققان در یافتن توالی های ژنتیکی مربوط به بیماری ها و شناسایی مولکول هایی که می توانند به یافتن داروهای مؤثرتری کمک کنند ، یاری می رساند.آزمایشاتی در مورد فناوری مرتبط با هوش مصنوعی در بیمارستانها در سراسر جهان انجام شده است. حال پرسش کلیدی این است که «آیا میتوان گفت کامپیوتری که همچون یک انسان واقعی سخن میگوید، واقعاً آن زبان را فهمیده است؟ این مورد نیز در پزشکی و تولید گیربکسهای اتوماتیک و بسیاری از امور دیگر نقش کلیدی را ایفا میکند. صنعت IT با تمرکز بیش از گذشتهی شرکت های فناوری اطلاعات، مراحل رشد و توسعه را طی میکند که در این میان سرمایهگذاریهای کلانی در حوزه هوش مصنوعی صورت گرفته است. سازمان پروژههای تحقیقاتی پیشرفتهی دفاعی («دارپا» (DARPA)) که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا فعالیت میکند، در تلاش است که یک واسط عصبی قابل پیوند را توسعه دهد که در مغز قرار گیرد و امکان ارتباط مغز با کامپیوتر فراهم شود. ابزارهای مدیریت داده عملکرد مشابهی را ارائه می دهند.

بخوان  10 تکنولوژی ترسناک و باورنکردنی که جهان را تغییر خواهد داد 1 بیتی

هنوز هیچ تعریف دقیقی از هوش مصنوعی که تمامی دانشمندادن بر روی آن توافق داشته باشند ارائه نشده است ولی اکثر تعریفها را میتوان به شکل زیر دسته بندی کرد. هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین «Blockchain» ترکیب ایدهآلی برای رسیدن به این هدف هستند. هوش مصنوعی فناوری گستردهای محسوب میشود و انواع متفاوتی دارد. بااینحال جوامع مختلف با توجه به قابلیت-های فرهنگی خود واکنشهای متفاوتی در قبال تکنولوژی داشتهاند. بطور کلّی، هوش مصنوعی را میتوان از زوایای متفاوتی مورد بررسی و مطالعه قرار داد. جف دین و اندرو ان جی (محققان گوگل) یک شبکه عصبی بزرگ متشکل از ۱۶۰۰۰ پردازشگر را آموزش دادند تا تصاویر گربهها را (با وجود اینکه هیچ اطلاعات پیش زمینهای نداشت) با نشان دادن ۱۰ میلیون تصویر بینام از ویدئوهای یوتیوب، تشخیص دهند. این فرآیند نیز به دلیل وجود هوش مصنوعی در دشمنان شماست كه آن ها را به واكنش نسبت به شما برمی انگیزاند. قبل از اینکه بتوانید سایتهای مخرب شناختهشده را ببینید، به شما هشدار میدهد. پس از دریافت اطلاعات، روتر Wi-Fi آن را به سیگنال عمومی وایفای تبدیل کرده و به دستگاه شما ارسال میکند.

هوش مصنوعی نقش مهمی را در برنامه های کاربردی و استقرار IoT ایفا می کند. از طریق آن به سرعت می توانید دیتای خود را ببینید، ترندها را بفهمید و مشکلات کیفیتی دیتا را از طریق طرح های مختلف و ویرایشگر های زنده متوجه شوید. اپراتور ایرانسل یکی از آن اپراتورهایی است که با بستههای هدیهی متنوع، مشترکین خود را همیشه غافلگیر میکند. طرح درس در این آموزش به نحوی در نظر گرفته شده است که هم برای دانشجویان مقطع کارشناسی و عموم علاقه مندان مفید باشد و هم افرادی که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و یا آزمون دکتری را دارند، بتوانند از این فیلم های آموزشی، برای منظور خود استفاده نمایند. همه سیستم عامل های بزرگ ابری – خدمات وب آمازون ، Microsoft Azure و Google Cloud Platform – دسترسی به آرایه های GPU را برای آموزش و اجرای مدل های یادگیری ماشین فراهم می کنند ، همچنین گوگل نیز در حال استفاده از این آرایه است تا کاربران بتوانند از واحدهای پردازش Tensor استفاده کنند.تمام زیرساخت ها و خدمات لازم از سه پایگاه بزرگ قابل دستیابی هستند ، فروشگاه های مبتنی بر ابر ، قادر به نگه داشتن مقدار زیادی از داده های مورد نیاز برای آموزش مدل های یادگیری ماشین می باشند ، خدمات تبدیل داده ها به منظور تجزیه و تحلیل آن ها ، ابزارهای تجسم برای نمایش نتایج شفاف و نرم افزاری که ساخت مدل ها را ساده می کند.

اساساً، ماشینها باید بتوانند مفهوم “ذهن”، تأثیر احساسات در تصمیم گیری و مجموعه ای از مفاهیم روان شناختی دیگر را در لحظه، درک و پردازش کنند و یک رابطه دو طرفه بین افراد و هوش مصنوعی ایجاد کنند. در سال ۱۹۷۵، «هاوارد گاردنر» ایده هوش چندگانه را مطرح کرد. استیو بالمر از ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی تا فوریه ۲۰۱۴ مدیرعامل شركت مایكروسافت بود. هوش مصنوعی عصبی (Neural AI) در اواخر دههی ۸۰ میلادی در علوم کامپیوتر محبوبیت پیدا کرد. هوش مصنوعی الگوی شناختی آگاهی انسان نیست. همه شرکت های بزرگ فناوری خدمات مختلف هوش مصنوعی را ارائه می دهند: از زیرساخت ها برای ساخت و آموزش مدل های یادگیری ماشینیِ خود از طریق سرویس های وب که به شما امکان می دهد به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند گفتار ، زبان ، دید و تشخیص احساسات در صورت نیاز دسترسی پیدا کنید. واتسون در این برنامه به رقابت با دو انسان پرداخت و مسابقه را برد.

در یادگیری تحت نظارت، ارزشها و پارامترها از بیرون برای سیستم مشخص میشود، ولی در یادگیری بدون نظارت این خود سیستم است که تلاش میکند الگوهایی را در اطلاعات ورودی کشف کند که ساختاری قابل تشخیص دارند و میتوان آنها را بازتولید کرد. اسنودن جهان را از وجود PRISM مطلع کرد که یک برنامه نظارت جهانی توسط آمریکا بود. مدل های هوش مصنوعی به صورت اجرا شده در دستگاه ها به صورتی داخل یا بیرون دستگاه، نتایج سریع و مورد نیاز را در این زمینه فراهم می کنند. جعبه ابزار یادگیری دستگاه و محاسبات باعث می شود که قسمتهای سخت یادگیری دستگاه با اپلیکیشن ها برای تمرین و مقایسه مدل ها، پردازش سیگنال پیشرفته و خارج سازی ویژگی ها، طبقه بندی بازگشتی الگوریتم های خوشه ای آسان شود. بخش سخت ماجرا این است: از آنجا که خود هوش را نمیتوانیم به درستی تعریف کنیم، امکان تعریف دقیق هوش مصنوعی هم وجود ندارد. سیمولینک به آنها اجازه یک آزمایش امن را در محیط های خطرناک می دهد. جعبه ابزار یادگیری عمیق به شما اجازه می دهد که لایه های یک شبکه عصبی عمیق را ایجاد کنید، از درون مرتبط کنید، تمرین کنید و آنها را ارزیابی کنید.

بخوان  تلویزیون های شهری

سال ۱۳۸۲، وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت با گرفتن حق لیسانس یک و نیم میلیارد تومانی برای ۱۳ شرکت برای ارائه اینترنت پر سرعت به روش ADSL پروانه PAP صادر کرد. هوش مصنوعی عمومی بیشتر در فیلم ها دیده می شود ( مانند HAL در سال 2001 و Skynet در ترمیناتور)، اما در حال حاضر چنین هوشی وجود خارجی ندارد و متخصصین هوش مصنوعی در تلاش برای تحقق آن هستند. هدف گسترده هوش مصنوعی سوالات و بحث های زیادی را به وجود آورده است، به حدی که هیچ تعریف واحدی از این رشته به طور کلی پذیرفته نشده است. Turing Test که در سال ۱۹۵۰ توسط Alan Turing معرفی شد، آزمونی است که توانایی یک سیستم کامپیوتری در نشان دادن رفتارهای هوشمندانهٔ مشابه انسان را مورد سنجش قرار میدهد. در یک گیم شطرنج، انجام ذخیرهسازی و فراخوانی موقعیت مهرهها و روند حرکات صورت گرفته کار نسبتاً سادهای است اما چیزی که دشوار است تعمیم این تجربیات به موقعیتهای جدید اما مشابه است. به کمک این پروژه جابجایی بار و مسافر از بنگلور به چنای و برعکس تنها در 30 دقیقه انجام خواهد شد. در چین، مقامات در حال اجرای برنامه ای در سطح کشور برای اتصال دوربین مدار بسته در سراسر این کشور به منظور تشخیص چهره و استفاده از سیستم های هوش مصنوعی برای ردیابی مظنونین و رفتارهای مشکوک هستند.

گروه پا را فراتر گذاشته و پیش بینی کردند که «هوش مصنوعی برتر» (هوشی با قدرتی فراتر از عملکرد ادراکی بشر) سی سال پس از تحقق رویای هوش مصنوعی عمومی ابداع خواهد شد. می توانید مدل سیستم خود را برای رساندن به سطح پیشگویی دقیق تر قبل از شکست خوردن تجهیزات آماده کنید. دکتر بریج کوتاری فوق خود را در فیزیک از موسسه یتکنولوژی هندوستان گرفته است. آخرین شایعات درز یافته به بیرون حاکی از آن هستند که اپل در طراحی آیفون 8، تاچ آی دی را کنار گذاشته و به سراغ فناوری تشخیص چهره خواهد رفت. در سال های اخیر ، دقت سیستم های تشخیص چهره پیشرفت زیادی کرده است ، تا جایی که غول فناوری چینی بایدو می گوید می تواند با دقتی 99 درصدی چهره ها را مطابقت دهد( به شرط آنکه چهره به اندازه کافی واضح باشد). کاربران متلب هزاران اپلیکیشن را برای نگهداری از پیش تعیین شده، محاسبه سنسورها، مالیات و ارتباطات در اختیار دارند. این هدف گاه ممکن است با استفاده از الگوریتمهای ساده و الگوهای از پیش تعیین شده محقق شود، ولی گاهی هم نیاز به الگوریتمها فوقالعاده پیچیده دارد. اگر هوش مصنوعی در بخش سلامت استفاده شود، شیوه درمان بیماران دستخوش تغییرات اساسی قرار میگیرد.

شرکتها همچنین میتوانند از دادههای تولید شده توسط این حسگرها برای کارآمدتر کردن سیستمها و زنجیرههای تامین خود استفاده کنند، زیرا دادههای بسیار دقیقتری در مورد آنچه واقعاً در حال وقوع است، خواهند داشت. در گذشته این حسگرها و فناوری انتقال داده مربوطه فقط برای خطوط برق فشار قوی موجود بود. جهت مشاهده خبرهای دیگر به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید. سیستم از هر پیکسل تغذیه می کند و اطلاعات مختلفی از جمله فاصله بین اشیاء روی صفحه را تعیین می کند.سیستم همچنین با مشاهده نمره به دست آمده در هر بازی ، الگویی را ایجاد می کند که عملکرد در شرایط مختلف را به حداکثر می رساند ، به عنوان مثال ، در مورد بازی ویدیویی Breakout. در شکل زیر فرآیند ریمارکتینگ را مشاهده می کنید. این خدمات، مدلهای تشخیصی تصویر سفارشی را ایجاد می کند و به کاربر نیازی به هیچ تخصص یادگیری ماشینی ندارد.خدمات مبتنی بر ابر و یادگیری ماشین به طور مداوم در حال تحول هستند و در آغاز سال 2018 ، آمازون AWS جدیدی را نشان داد که برای ساده سازی فرایند آموزش مدل های یادگیری ماشین ساخته شده است.این خدمات برای آن دسته از بنگاه هایی که نمی خواهند مدل های یادگیری ماشین خود را بسازند بلکه در عوض می خواهند از خدمات درخواستی مبتنی بر هوش مصنوعی – مانند صدا ، بینایی و تشخیص زبان – استفاده کنند مناسب است.