کشتی های خودران سوار بر موج مصنوعی


در نماشگاه فناوری CES، کشتی‌های بدون ملوان با کمک مصنوعی مصنوعی به سمت بندر هدایت می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلور، فرقی نمی‌کند از کشتی‌های تفریحی باشد یا کشتی‌های باری، هوش مصنوعی به ملوان‌ها کمک می‌کند که هنگام غروب آفتاب در آب حرکت می‌کنند یا در بندر بدون آسیب دیدن می‌کنند.

در نمایشگاه فناوری CES در لاس وگاس، سازندگان قایق زیادی بر روی فناوری‌ها و هوش مصنوعی دارند که هم برای قایقرانان تفریحی و هم برای ملوانان کارکشته رفتن به دریا را آسان‌تر می‌کنند.

یوهان ایندن (Johan Inden)، رئیس تجارت دریایی شرکت سوئدی ولوو پنتا(Volvo Penta) می‌گوید: وقتی روی آب قرار می‌گیرید، جریان‌آب و آنگاه از وجود دارند و قایق در جای خود باقی نمی‌ماند.

برای بیش از 10 سال، قایق‌های این شرکت به دریانوردان کمک می‌کردند تا با استفاده از یک اهرمک ساده کشتی را در موقعیت خود نگه دارند یا آن را به سمت راست یا چپ حرکت دهند.

به گفته این‌ها، ولو پنتا در سال ۲۰۱۸ نمونه‌ای از نمونه‌های رونمایی کرد که به ملوانان می‌توانند خودکار را می‌دادند، اما مشتریان حاضرند کشتی‌های خود را تنها با فشار یک دکمه در بندر پارک کنند.

در ازای آن این شرکت یک سیستم کمکی در اسکله را توسعه داد که به ملوان سطح خاصی از کنترل را هنگام پهلوگیری قایق می‌داد. پهلوگیری یکی از استرس‌ها در قایقرانی است.

او گفت که به طور کلی، ایده آن‌ها باعث بهبود امنیت، آسایش، آرامش و در نهایت فراهم کردن امکان قایقرانی برای افراد بیشتر است.

نمونه اولیه این قایق توسط شرکت آمریکایی «Brunswick» بهترین مسیر را برای ورود به بندر، جلوگیری از برخورد و یافتن مکان‌های موجود برای لنگر انداختن قایق بدون ارائه انسان می‌دهد.

بخوان  با این روش خانه خود را در قابلیت «نمای خیابان گوگل» تار کنید

یکی دیگر از برنامه‌های نرم‌افزاری ارائه‌شده توسط هوش مصنوعی آویکوس شرکت هیوندا(Hyundai’s Avikus‌)، می‌توان لذت حضور در دریا را به بهترین نحو کرد.

یکی از تنظیم‌های این برنامه تضمینی می‌کند که قایق در موقعیتی ایده‌آل برای آفتاب گرفتن قرار می‌گیرد یا بهترین نقطه و زمان را برای تماشای غروب خورشید پیدا می‌کند.

به گفته کارل جوهانسون(Carl Johansson)، مدیر اجرایی این شرکت، هدف از این برنامه، صرف مصرف در مصرف سوخت، ایمنی و آرامش خاطر است.

کشتی های خودران سوار بر موج مصنوعی

کاهش تعداد خدمه

قایقرانی خودران برای دریانوردی تجاری، در مرحله آزمایشی قرار دارد.

در نروژ، یک کشتی باری الکتریکی خودران از سال گذشته با کارخانه به بندر منتقل می‌شود و هدف آن کاهش ترافیک کامیون‌ها است. در ژاپن نیز یک کشتی خودکار از سال گذشته بین دو جزیره در حال حاضر است، اما در حال حاضر یک خدمه در کشتی حضور دارد.

جان کراس(جان کراس) از دانشگاه مموریال در کانادا می‌گوید که با هدایت رایانه‌های امکان حمل و نقل بسیار مطمئن‌تری را می‌کند.

«HD Hyundai» که در نمایشگاه CES از پروژه‌ها برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های حمل و نقل و انتقال داده‌ها انجام می‌شود، می‌گوید که نرم‌افزار آن در مقصد بندر دوم، سرعت کشتی را کاهش می‌دهد و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

ابزارهای مستقل نیز می توانند با نظارت بر وضعیت موتورها یا ملخ ها در تعمیر و نگهداری کشتی ها باشند.

جان کراس می‌گوید: در بلندمدت، هدف شرکت‌ها «کاهش تعداد خدمه» است. آنها ممکن است آن را راهی برای صرفه جوئی در و همچنین برای کاهش خطرات پولند زیرا تصادفات در کشتیرانی همچنان به صورت رایج وجود دارد. این همچنین برای مقابله با پیری دریانوردان حرفه‌ای و مشکلات در جذب نیروی جدید است.

بخوان  بینی الکترونیکی برای استشمام بیماری‌ها ۱۰ هزار بار نازک‌تر از موی انسان است

استفاده از قایق خودران در آب‌های بین‌المللی همچنان ممنوع است و پیش‌بینی نمی‌شود که تا پیش از سال ۲۰۲۸ وضع طبیعی شود.

رودی نگنبورن(Rudy Negenborn) از دانشگاه دلفت(Delft) در هلند می‌گوید که این فناوری‌ها برای افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و تعیین بهترین حسگرها باید پیدا کنند.

او افزود: در هر صورت همیشه یک انسان حضور خواهد داشت. چه یک ملوان باشد که فعالیت‌های رایانه‌ای را در کشتی دنبال می‌کند یک سرپرست در خشکی که چندین قایق را مدیریت می‌کند.

انتهای پیام



منبع