استرس مکر باعث پیر چشمی می شود

دکتر دانشکده پزشکی کالیفرنیا در اروین در مطالعه اخیرشان بیان کردند که استرس مکرر، فرآیند دانشگاه پیری چشم را تسریع می‌کند.

دکتر”دوروتا سورونسکا کرازیک” گفت: مطالعه ما بر تشخیص زودهنگام و همچنین مدیریت خاص بیماری‌های مرتبط با سن، از جمله گلوکوم تاکید می‌کند. تغییرات اپی ژنتیکی که مشاهده می‌کنند نشان می‌دهند که در سطح کروماتین به صورت تجمعی تغییر می‌کند و به دنبال نمونه‌هایی از استرس به دست می‌آید. این فرصتی را برای ما ارائه می‌کند تا در صورت تشخیص بیماری زودهنگام، از کاهش بینایی کنیم.

هزار الان پیر ابزار برای تخمین تاثیر استرس و درمان و بررسی بر وضعیت بافت شبکیه در اختیار دارند که این اکتشافات جدید را ممکن کرده است. با همکاری بنیاد “Clock Foundation and Steve Horvath” از آزمایشگاه‌ آلتوس که پیش‌گام توسعه ساعت‌های اپی ژنتیکی (epigenetic clock) است که می‌تواند بر اساس تغییرات متیلاسیون در دی.ان انجام شود. نشان می دهد که باعث افزایش مکرر و خفیف افزایش فشار در داخل چشم می شود.

این مطالعه نشان داد که چگونه استرس، مانند افزایش فشار چشم(IOP) در چشم، می‌شود بافت شبکیه تحت تغییرات آپی ژنتیکی و رونویسی مشابه پیری طبیعی قرار گیرد. بررسی‌ها در این مطالعه چگونه در بافت جوان شبکیه، استرس مکرر ویژگی‌های پیری تسریع از جمله سن اپی ژنتیکی تسریع شده القا می کند را بررسی کردند.

انتهای پیام



منبع

پیری یک فرآیند جهانی است که بر روی تمام سلول‌های موجود در بدن تأثیر می‌گذارد. در چشم، یک عامل خطر اصلی برای گروهی از نوروپاتی‌ها، گلوکوم است. به دلیل افزایش سال خورده در سراسر جهان، تعداد جمعیت های فعلی نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا به گلوکوم (سنین 40 تا 8 سال) در سال 2040 به بیش از 110 میلیون نفر افزایش پیدا می کند.

بخوان  ایمپلنتی برای بازیابی کامل شنوایی در ناشنوایان

در انسان، افزایش فشار داخل چشم دارای ساعت زیستی است. در افراد سالم، معمولاً در حدود ۱۲ تا ۲۱ میلی‌متر جیوه نوسان می‌کند و در طول دوره‌ی شبانه معمولاً در دو سوم از نوسانات را دارد. به دلیل نوسانات افزایش فشار داخل چشم، یک اندازه‌گیری افزایش فشار داخل خاص برای مشخص کردن آسیب شناسی واقعی و خطر ابتلا به بیماری چشم مبتلا به گلوکوم کافی نیست. گزارش شده است که نوسان طولانی مدت افزایش فشار داخل چشم یک پیش بینی کننده قوی برای پیشرفت گلوکوم است. این مطالعه جدید نشان می‌دهد که تجمعی نوسانات افزایش فشار داخل چشم مستقیماً مسئول پیری بافت است.

دکتر «دوروتا سورونسکا کرازیک» گفت: نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که حتی فشار متوسط ​​هیدرواستاتیک داخل باعث از بین رفتن سلول‌های گانگلیونی شبکیه و آسیب‌های بینایی در هنگام انجام آزمایش روی حیوانات مسن می‌شود. ما به مطالعه خود برای درک مکانیسم تغییرات تجمعی در پیری ادامه می‌دهیم تا ویژگی‌های خاص را برای درمان پیدا کنیم. ما همچنین در حال بررسی های مختلف برای جلوگیری از روند سریع پیری ناشی از استرس هستیم.

دکتر “دوروتا سورونسکا کرازیک” گفت: علاوه بر کاهش بینایی و برخی تغییرات ساختاری ناشی از استرس و درمان احتمالی، اکنون می توانیم سن اپی ژنتیکی بافت شبکیه را اندازه گیری کنیم و از آن برای یافتن یک استراتژی بهینه برای جلوگیری از کاهش بینایی پیری استفاده کنیم. استفاده کنیم.

این مطالعه با عنوان “پیری ناشی از استرس در چشم موش” در مجله “Aging Cell” منتشر شد. در این مطالعه دکتر”دوروتا سورونسکا کرازیک”(Dorota Skowronska-Krawczyk) استادیار گروه فیزیولوژی و بیوفیزیک و چشم پزشکی و هیئت علمی مرکز تحقیقات بینایی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در ارواین، تغییرات رونویسی و آپی ژنتیکی را که در پیری شبکیه رخ می دهد، را به همراه همکاران توضیح دادند.

بخوان  آخرین مدل هوش مصنوعی انویدیا می تواند توسعه بازی ها را متحول کند

به گزارش ایسنا و به نقل از تی انتحقیقات جدید در دانشگاه کالیفرنیا در اروین نشان می‌دهد که پیری جزء مهمی از سلول‌های گانگلیونی شبکیه در گلوکوم است و با نظر گرفتن این موضوع می‌توان مسیرهای جدید را برای طراحی درمان‌های جدید برای بیماران مبتلا به گلوکوم هدف قرار داد.